Gå til innhold

Tenker på ny sykkel - men hvilke merke(r)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville styrt unna "billig-syklene", men forøvrig hatt ett åpent sinn ift. merke. Mange rimelige sykler med godt utstyrsnivå og gode rammer - trikset er bare try before you buy.

 

Har selv gode erfaringer med Merida ( HFS og TFS rammene ), Bianchi, Monoc, Gary Fisher, Trek, Hard Rocx, Cannondale og Specialized.

 

Ikke så fæn av GT og SCOTT, men det er mest fordi jeg synes utstyrsnivået enten er for dårlig eller ikke matcher tilsvarende konkurrenter. Styrer forøvrig unna typiske utsalgssykler i dagligvarebutikker og i Biltema sine sykler.. Er av den oppfatning at man får hva man betaler for..

Endret av Star
Lenke til kommentar

Jeg ville vært litt skeptisk til prisene på årets Specialized sykler, da denne produsenten har ingått dyre kontrakter med flere pro tour-lag. Derav høy pris på mange av deres landeveisykler kontra andre merker.

 

Du burde stikke innom en ren sykkelbutikk, for de har som regel veldig god peiling, og du får mye informasjon. Men dersom du finner aktuelle modeller billigere i en kjedebutikk, så er det ingenting i veien med å kjøpe sykler der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Mine favorittmerker er Specialized, Trek, Storck, Cannondale og Look. Jeg liker ikke Merida, Hard Rocx (pinglete rammer anyone?), Canyon og GT.

 

Dette er selvsagt subjektivt.

 

Hvis du lurer på hvilken sykkel du skal ha, poster du link til alternativer her inne, så får du hjelp.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Hva slags sykkel skal du ha? Landevei, Hybrid eller Terrengsykkel? Hvor mye har du tenkt å legge i sykkel?

Først og fremst så er det et fremkomst middel i byen.

Videre så vil jeg kunne ta den på tur, både asfalt og mer grus og om så var enda mer offroad.

Så jeg tenker terreng, til tross for at kanskje hybrid hadde vært mer "riktig" mtp bruken. Spesielt fordi jeg ønsker en sykkel som ikke kjennes "nervøs"(!) ut, uansett forhold.

 

Initielt så var tanke å legge ca 5000 i sykkelen, men jeg har lest litt rundt på nettet de siste dagene, og ser kanskje det blir litt rimelig kanskje og heller burde lagt på litt til?

Men samtidig så er det en sykkel som først og fremst skal fungere kun i 2-3 år. Om den varer lengre så er det bare bra, men ikke avgjørende.

Lenke til kommentar
Hvis du lurer på hvilken sykkel du skal ha, poster du link til alternativer her inne, så får du hjelp.

Ser XXL har Giant Rainier Disc terrengsykkel 09 til 3999,-.

Finner lite med spec på siden der, men xxl opplyser at den har Shimano Deore gir system.

Men på andre sider (denne), står det Alivio både fremme og bak.

 

Leste på Sykelistenes Landsforbund at de rimeligste systemene til Shimano ikke var å anbefale.

Lenke til kommentar

Kommer også over SCOTT SCALE 60 2009 til 7999,- (nedsatt fra ca.11k)

 

Spesifikasjoner

 

Ramme: Scott Scale Alloy 7005 DB

Gaffel: Rock Shox Tora SL Coil 100 mm lock-out

Bakdemper: na

Hjul: Alex ACE-44 32H

Dekk: Continental Mountain King 26 x 2.2 / 84 TPI

Pedal: Shimano PD-M505

Krank: Shimano FC-M442 44Ax32x22 T

Krans: Shimano CS-HG50-9

Forgir: Shimano Deore FC-M510 / 34.9mm

Bakgir: Shimano XT RD-M772 SGS

Girsjalter: Shimano Deore SL-M530 Rapidfire plus / 2 way release

Styre: Scott X-Rod 31.8mm x 600 mm / 5° bend

Stem: Scott Comp

Bremse: Shimano BR-M486 Disc

Br.hendler: Shimano BL-M486

Setepinne: Scott Comp / 31.6mm

 

Ser at ikke alle er like begeistret for Scott da.

Lenke til kommentar

Alle merkene som er nevnt her er bra sykler. Ta deg en tur innom noen butikker og få prøvesykle litt. Da ser du fort hvilke du synes passer deg.

 

Jeg ville lagt noe mer enn 5000,- i sykkelen som du nevner selv. Nakamura (Intersport) og Diamant (G-Sport) har sykler der du får mye for pengene. Dette er helt like sykler men med forskjellige navn.

Lenke til kommentar

Som sagt over her; Diamant og nakamura har mye bra for pengene. For 5000,- får du på nakamuras og diamants sykkel; Vertex evolution og diamant radiant cut 30.00 sykler med hydrauliske skivebremser og gode gir. ;)

 

Men så lenge du bare sykler på asfalt og grus er nok hybrid tingen.

 

Denne; http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=80949

 

Virker ganske grei.

 

Men det virker ikke som noen liker det merke..

 

Lykke til med sykkelvalg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Slenger meg på de som anbefaler Diamant og Nakamura. De har virkelig solgt kvalitetssykler de siste årene.

 

Min sykkel veier vel rundt 14 kg, men den er fulldempet. Vekt har jeg aldri brydd meg særlig om. Tyngre sykkel = bedre trening tenker jeg. Min forrige sykkel var 3-4 kg lettere, men jeg har aldri kost meg så mye som jeg gjør på setet nå. Det er - som sykkelmodellen heter - epic.

 

Ergo, drit i vekten. Noen påstår at 1 kg på sykkelen er 4 kg på kroppen og det kan forsåvidt stemme, men du er ikke proffrytter uansett. Når det er sagt er blant annet Diamant-syklene svinlette. Uansett vil jeg anbefale å ofre vekten for å få skivebremser.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ser den har alivino gir, som jeg forstår er det rimeligste systemet til Shimano.

Er forskjellen mellom dette og et hakk eller to opp såpass betydelig at det bør vurderes å sikte litt høyere?

 

Alvio er ikked et dårligste giret de har, på xxl.no står det at det er for aktive turkjørere eller no lignende.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ser den har alivino gir, som jeg forstår er det rimeligste systemet til Shimano.

Er forskjellen mellom dette og et hakk eller to opp såpass betydelig at det bør vurderes å sikte litt høyere?

 

Alvio er ikked et dårligste giret de har, på xxl.no står det at det er for aktive turkjørere eller no lignende.

 

jah. Men du har vel aldri sett en sportsbutikk si om sykkelen sin at den er "dårlig"?

Lenke til kommentar
Men er du en aktiv sykler er sykler du bare når du må?

 

Altså til jobb og sånt?

Vet faktisk ikke.

Har ikke hatt sykkel på mange år og vet faktisk ikke hvordan jeg kommmer til å bruke den.

 

Først og fremst er det for å komme seg enkelt rundt i byen, men kjøper den også med trening for øye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...