Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser tidlig i oppstart, F12 osv, funker ikke.

Anbefalte innlegg

Fant ingen tråder i denne jungelen, som omhandler noe ala det samme.

I alle fall ingenting jeg kunne forstå meg på.

Har en stasjonær pc fra Dell.

Ble fortalt at pc'en ble slått av på normalt vis i går kveld, og når den skulle startes opp i dag så frøs den bare.

Det er prøvd å holde inne avknappen til den slukker seg, det er prøvd å ta inn og ut strømmen. Fryser på samme plass når den blir slått på.

Tidlig i oppstart, når Dell-logoen står på skjermen. Opppe til høyre står det F2(?) for setup, og F12 for boot menu. Ingen funker å trykke på.

Hva skjer og hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips er å wait it out en stund og som om noe skjer (hvor lenge henger den før du slår den av?)

Neste steg ville vært å resette bios ( dette kan gjøres ved å flytte jumperen ( hvordan dette gjøres pleier være beskrevet i hovedkortets brukerveiledning ) eller fjerne BIOS batteri.

Forøvrig ville jeg prøvd å starte maskinen med kun det nødvendigste av komponenter ( dersom noe er "defekt" og gjør at BIOS henger seg opp ) skjermkort og 1 minnebrikke feks.

Hørtes rart ut at den fryser slikt... Ville for sikkerhetsskyld sjekket at alle vifter sviver og at kjøleren til CPU (prosessor) sitter godt på. Dersom du ikke er så skillz på hardware sia, bør du få noen hjelp av noen som har peiling ;)

Endret av Star
Lenke til kommentar

Den har stått på i over en time, på det lengste. Og lengre og, uten at jeg er for sikker på det.

Er det virkelig ingen andre muligheter enn å sjekke hardware?

Har null peiling på dette, og tror heller ikke jeg kjenner noen som kan hjelpe meg, så da må den sendes inn.

Lenke til kommentar
Det haster egentlig ganske mye, og jeg må sende den via posten til Dell, om det ikke er noe jeg kan gjøre selv. :/

Vil helst unngå å sende den inn.

Det er mulig å gjøre noe selv ja, men har du ikke mye peiling på data, er det ikke å anbefale. Feilsøking i ditt tilfelle ville være å koble fra komponenter som hard disk, CD drev, ta ut minnebrikker etc.

Det enkleste du kan prøve er å koble fra alle enheter fra USB portene og så prøve å starte PCen. I mange tilfeller kan en USB enhet rote til oppstart av en PC.

Lenke til kommentar

Har grei peiling på data, i alle fall med god rettleding, men ikke når det gjelder hardware og demontering and such. Takk for svar. Skal prøve å starte uten noe tilkoblet.

Men. Det virker som maskinen verken avslutter eller starter. Den bare slår seg rett på det fryste skjermbildet. Og slukker når jeg slår av. Likevel er det ingen oppstart'ish når jeg slår på, men det kommer direkte til det punktet der det er stopp. Så det kan se ut som jeg bare slår av og på skjermen.

Lenke til kommentar

Da har du mest sannsynligvis en hard disk som har feilet. De to lysene betyr at det muligens er feil på diskettstasjon eller på en hard disk.

Det du kan prøve er å slå av PCen, koble fra strømkabelen, og koble fra kabler for hard disk og diskettstasjon, sett så kablene tilbake igjen og prøv å starte PCen på nytt.

OBS! Sørg for å ta på selv PC kabinettet først slik at du fjerner statisk elektrisitet før du gjør dette ellers kan du i verste fall ødelegge hovedkort eller andre kort i PCen.

Lenke til kommentar

Det var litt poorly forklart for en som aldri har åpna et kabinett og tatt i hardware før. Så tror jeg holder meg unna. :)

Har Dell reparatører som reiser hjem til folk også eller må jeg sende inn pc'en?

Kan jeg eventuelt dra til andre reparatører/butikker? Eller blir det svindyrt?

Lenke til kommentar

Å, jeg kan forklare det mye bedre hvis du vil at jeg skal gøre det. Men det beste er jo at jeg gir deg en link til service manualen til PCen din, slik at du kan se hvordan dette skal gjøres.

Her har du link for å laste ned service manual.

Last den ned, og pakk den ut i en egen mappe. Den er i HTML format. Alt er godt forklart der, du åpner index.htm og finner mye kjekt der.

Når det gjelder reparasjon etc, så kommer det an på hvor gammel den PCen din er. Dell dekker vel opp til 2 år tror jeg, er den eldre enn det, må du nok betale for reparasjon med mindre du kan pårope deg 5 års reklamasjonsrett.

Hvis du må ha en ny hard disk, så er ikke det så dyrt. Du får en 500GB hard disk for under 500 kr.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...