Gå til innhold

Hvordan tjene mest mulig penger i sommer ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant ut noe som ser ut som troverdig informasjon:

Skoler og utdanning

Det kreves pr i dag ingen formell utdanning for å bli taxisjåfør.

Kravene til den som søker politiet om å få kjøre taxi er:

Man må være fylt 20 år, inneha førerkort for den type bil man skal kjøre som taxi, tilfredsstille visse krav til helse ( må dokumenteres med helseattest), ha en slik vandel at politiet finner vedkommende kvalifisert til å drive persontransport.

Politiet kan videre stille krav om tilstrekkelig kjennskap til trafikkområdet for å få utstedt kjøreseddel for taxi. Krav om bestått kjennskapsprøve er vanlig i alle by-områder.

Videre krav for å bli taxisjåfør varierer hos de forskjellige taxisentraler og sees på som et konkurransemoment.

Kilde: Taxiforbundet

Man må altså være 20 år og trenger ikke å ha hatt lappen i noen viss tid.

Ellers er maks alder for taxikjørere 70 år.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Jeg synes du skal ta til takke med ca 20.000,- i måneden.

Regner med du har fått med deg at ledigheten er høy, og at det i år blir vanskelig å få sommerjobb i det hele tatt. Du er akkurat ferdig med allmenn utdannelse og har lite å kreve når det kommer til lønn.

Et annet poeng er at du vil ha så lite studielånn som mulig. Her synes jeg du bør gå andre veien. Studielånet er det beste lånet du kan ha. Søk etter maks beløp og sett heller av det du ikke bruker på en høyrentekonto. Selv om ikke renten er noe særlig så er det en del banker som har kampanje på fastrenteinnskudd der du binder beløpet til 3-6 måneder til en OK rente.

Du har uansett et studielån rentefritt frem til du avslutter studiene. Om du da har valgt å spare litt av studielånet ditt over 5 år, og satt dette på høyrentekonto, så tjener du på det.

Merk også det at om formuen din er for høy, kan du få redusert studielån.

Lenke til kommentar

Syns du skal ta deg litt fri også, jeg gjorde som deg mens jeg studerte. Jobbet hver eneste helg, sommerferie, vinterferie, juleferie, you name it.. Hadde over 200.000 kr i inntekt i løpet av et år.. men hadde ingen ferie. Ble ganske sliten av det i lengden.

Men hvis du bestemmer deg for å jobbe så mye som mulig så er det mye penger å hente i bransjer hvor de har provisjon, altså lønn etter hvor mye de selger. Du kan ha den faste jobben din i uken, for så å jobbe et annet sted helger. Men arbeidsmarkedet er ganske stramt nå, vi har jo denne "finanskrisen" over oss og det begrenser nok også utvalget av sommerjobber.

Et annet tips kan være å finne noe som er relevant til utdannelsen. Jeg fikk min nåværende jobb mye grunnet relevant arbeidserfaring. Ikke sikkert du får jobbe som byggingeniør, men selv det at du har jobbet i bransjen betyr en del for fremtidig jobbsøking.

Lenke til kommentar
Et annet poeng er at du vil ha så lite studielånn som mulig. Her synes jeg du bør gå andre veien. Studielånet er det beste lånet du kan ha. Søk etter maks beløp og sett heller av det du ikke bruker på en høyrentekonto. Selv om ikke renten er noe særlig så er det en del banker som har kampanje på fastrenteinnskudd der du binder beløpet til 3-6 måneder til en OK rente.

Dette er ett godt råd. Man bør ta ett så stort studielån som overhode mulig, men bruke så lite som mulig. Jeg har valgt å ta fullt studielån og bor hjemme. Jeg fikk min første del av studielånet ~20 aug 2008, i skrivende stund har jeg tjent 1819kr. Så det blir noen kroner over tre/fem års tid :)

Edit:

Da fikk jeg vite at sommerjobben min røyk pga. finanskrisa. Sommervikaren er naturlig nok den første som får merke det :( Tror det er sjanse for at jeg får jobb via en bekjent, og der ligger timeslønna på 250kr/t. Så det var kanskje like så greit at jobben her gikk til helvette :p

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Dette er ett godt råd. Man bør ta ett så stort studielån som overhode mulig, men bruke så lite som mulig. Jeg har valgt å ta fullt studielån og bor hjemme. Jeg fikk min første del av studielånet ~20 aug 2008, i skrivende stund har jeg tjent 1819kr. Så det blir noen kroner over tre/fem års tid :)

Men altså, da mister du jo hele stipendet ditt hvis du har litt på konto fra før eller hvis du sparer over flere år? Hvis du tar opp studielån i 5-6 år og mister 30k hvert år, så lønner det seg jo ikke likevel?44åts

Lenke til kommentar

Det går etter formue. Formuen er differansen mellom brutto formue og gjeld.

Om du allerede har en formue som er for stor så invester i eiendom og lei ut. Da tjener du penger fire steder:

1. Slipper unna formueskatt (ligningsverdiene på bolig skal være 30% eller mindre av omsetningsverdi)

2. Renter på studielån

3. Utleieinntekter

4. Verdistigning

Edit:

Og på toppen av det hele så kan du bruke BSU for å unngå skatt. 20% på 20000kr/året gir 4000kr i skattefradrag. Det vil si at 14285kr av utleieinntekten kan du få inn skattefritt, resten må skattes 28%.

Edit2: Var ikke dette Økonomi-forumet :innocent: . Kanskje påtide å bevege seg tilbake til det tråden egentlig handler om. Lager eller produksjonsarbeid er greit betalt, men kan være litt vanskelig å finne til tider. Akkurat nå virker markedet dødt.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

-Skaff deg frikort (selv om du kommer til å tjene mer i løpet av året) eller annen triksing med skatteprosent.

-Jobb

-Skaff deg 2 jobber. En "seriøs" jobb som du har på dagtid, f.eks. budbilsjåfør eller bensinstasjon fulltid (sommerjobb). Og en "useriøs" jobb som er pizzakjøring om kvelden eller annen "enkel" kveldsjobbing.

-Jobb mest mulig overtid. Har du fulltidsstilling er det ofte sånn at hvis du jobber mer enn 155 timer i mnd så skal du ha 50% det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode råd! :D

Jeg kommer til å ha 2 jobber, en helgejobb og en fast jobb hvor jeg jobber fra man-fred :D

Håper det blir cash ut av det :)

Studielån ser jeg som at det er lurt å ta opp uansett da man får ca 50 k som stipend hvis man klarer å få 60 studiepoeng i løpet av et år, pluss renter :) Å så er det jo bare å ha en konto på en av foreldrene hvor du setter studielånet/stipendet slik at du ikke overstiger grensen av hvor mye du kan ha i banken for å få studielån..

Lenke til kommentar
Studielån ser jeg som at det er lurt å ta opp uansett da man får ca 50 k som stipend hvis man klarer å få 60 studiepoeng i løpet av et år, pluss renter :) Å så er det jo bare å ha en konto på en av foreldrene hvor du setter studielånet/stipendet slik at du ikke overstiger grensen av hvor mye du kan ha i banken for å få studielån..

Når nettoformue blir regnet ut trekkes gjeld ifra, så studielån som blir satt i banken har ikke noen innvirkning på formuen din. Du må ha 2-300 000 i formue før du får avkortet studiestøtten, så du skal jobbe endel på Kiwi for å nå den summen, hvis du ikke har formue fra før av en viss størrelse.

Skal sies at akkurat nå tjener man ikke mye, hvis noe i det hele tatt, på å ha studielån stående for rentenes skyld. Innskuddsrenta ligger på 1-4 %, og skattes 28 %. Så har vi inflasjon på et par prosent. Skal det bli noe overskudd å snakke om bør pengene settes i BSU, hvor renta er 4-5 %. Da må man imidlertid være sikker på at man skatter nok til å få med hele skattefordelen.

Imidlertid lønner det seg uansett å ta hele lånet, for å bruke det på boligkjøp, siden studielånet er gunstigere enn boliglån på mange måter. Og det er man jo uansett nødt til å bruke det til om man setter det i BSU.

Lenke til kommentar
Du får jo uansett rentene, det er ikke dine penger som taper seg på studielånet, det er staten sine :p

Inflasjonen gjelder selvsagt både pengene du har i banken og gjelden, så regnestykket blir litt bedre enn jeg framstilte det som i forrige post. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...