Tjorvel Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Trenger litt regnehjelp. Kan noen gi meg noen tips om hvordan jeg beregner faseforskyvningen Uut/Uinn i et aktivt lavpassfilter? tilbakekobling: 10k + (100k * 1/jw47n)/(100k + 1/jw47n) inngang: 10k overføringsfunksjon: - 11 * (1 + jw/2342) / (1 + jw/213) Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Jeg gidder ikke regne det ut for deg. (Jeg kan gjøre det hvis du ikke får det til.) Det du gjør er å omformulere overføringsfunksjonen for hele systemet slik at du har alle j'er i telleren. Dette gjør du ved å multiplisere teller og nevner med den komplekskonjungerte av nevneren. Telleren er da på formen x + j*y. Mulig du får noe annengrads-grums. Deretter beregner du følgende: fase = arctan(y/x). Dette plotter du selvfølgelig med hensyn på frekvens(eller vinkelfrekvens). Edit: rettet opp teller Lenke til kommentar
Tjorvel Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Takker! Men vsit jeg har alle j'er i telleren kan jo ikke nevneren være på formen x + j*y ? skriveleif? Hva med så å finne knekk punkter når jeg skal tegne bode-diagram for fase forskyvning? Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Takker!Men vsit jeg har alle j'er i telleren kan jo ikke nevneren være på formen x + j*y ? skriveleif? Hva med så å finne knekk punkter når jeg skal tegne bode-diagram for fase forskyvning? Beklager. Det skal være teller ja! Hvis du skal tegne asymptoene i Bode-diagrammet så må du nok bruke et program f.eks Matlab, eller så kan du søke på google. Det blir for vanskelig å forklare her hvordan du gjør det for hånd. Men hvis du skal tegne bare Bode-diagrammet holder det med en grafisk kalkulator eller Excel. Knekkpunktene til asymptotene blir ikke synlige, men du ser iallefall ca. hva de blir. Men det som er interessant er om filteret er stabilt eller ikke. Men siden dette er en lavpassfilter så burde det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Godt å se folk med filterkunnskaper her...:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå