dr.phil Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 asus P5q PRO HK Intel C2D e8400 sapphire radeon hd 4870 Får ikke bilde når jeg slår på pcen. Bare svart skjerm. Det kommer heller ingen pipekode fra hovedkortet som sier fra om hva som kan være galt. Etter å ha åpnet kabinettet så jeg at cpu-vifta ikke starter, når pcen slås på. Kan det være derfor det blir svart skjerm? Det burde vel uansett kommet en pipe-kode fra hovedkortet om at det var noe galt med en komponent? Jeg mener hvis Cpu'en har tatt kvelden.. Har prøvd å ta ut fan connectoren og satt den inn igjen, ingenting skjer. Noen som kan hjelpe til her? takker for eventuelle svar! Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Får du strøm til noe som helst når du slår på ? Sjekke strømbryter bakpå ? Har tabba meg selv på det ;9 Lenke til kommentar
Tweakr Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Det er høyst sannsynlig cpu som er problemet. Du vil ikke få noe bilde på skjermen før den er i orden. Og hvis det er vifta til cpu som ikke starter, så kan du være så heldig at det bare er den som har takket for seg. Cpu nekter å starte uten at vifta går. Hvis du har mulighet, ta en av de andre viftene og koble i fanconnectoren til cpu. Hvis den virker, og du da får bilde, så husk at du må få slått av maskinen fort som f..., så du ikke friterer prosessor'n. Hvis dette hjalp, er det bare å skifte cpu-vifte. Hvis du prøvde en vifte som du vet er i orden, og den ikke startet, er det enten selve cpu eller hovedkortet som har tatt kvelden. Du kan da prøve å ta ut cpu og sette den inn igjen (husk å rense cpu med isopropanol, og ha på ny pasta før du setter vifte oppå). Lykke til med feilsøkingen! Endret 26. mai 2009 av notorious_newb Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hvor har du det fra, at CPU ikke starter uten at vifta går? CPU kjører fint uten vifta, og heatsink også (helt til den går varm og slår seg av). Starter noe annet i maskinen? Andre vifter? Lyser hovedkortet? Starter PSU-vifte? Lyser power led? En nyere (under ca. 5-6 år gammel) prosessor blir heller ikke fritert ved overoppheting. Det som skjer er at den slår seg av automatisk, nettopp for å ikke ta skade av det. Dersom ingenting annet i maskinen starter er nok PSU røket (sjekk om PSU-vifta går). Dersom PSU-vifta går er nok hovedkort defekt. Lenke til kommentar
Tweakr Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det var bare noe jeg erfarte selv. At maskinen ikke startet uten at fanconnector til cpu fant en fungerende vifte. Lenke til kommentar
dr.phil Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Det lyser, og alle vifter går som det skal. Både psu, skjermkort og. div fans i kabinett. Det lyser også i hovedkortet. Så selv om cpu-vifta er ødelagt så skulle pcen fortsatt boota, men slått seg av så fort cpu'en ble for varm? Her ser det ut som noe har dødd:P Lenke til kommentar
dr.phil Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 hvordan får jeg sjekka om cpu vifta er i orden? De andre viftene har jo ikke 4 pins, sånn som den fan connectoren har? Eller er den siste pins'en til å forsyne selve Cpu chipen? Lenke til kommentar
dr.phil Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Okey. Et steg nærmere! Jeg prøvde å plugge en annen vifte inn i CPU-fan connectoren, og den funka ikke der.. Så kan det bety at det er noe galt med fan-connectoren som sitter på HK? at jeg må bytte inn hovedkortet evt? Endret 26. mai 2009 av dr.phil Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Når du kjører en annen vifte i CPU-fan booter den heller ikke, antar jeg? Endret 26. mai 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
dr.phil Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 nei.. den gjør ikke det.. skal komme et pip, fra hovedkortet, når alt går som det skal.. =( Lenke til kommentar
dr.phil Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 men starter ikke cpu vifta hvis ikke cpu'en er oppe og går? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jo. Vil nok tro hovedkortet ditt er røket... Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Hvis det ikke piper i det hele tatt, stanser systemet før Bios begynner å laste inn. Du kan prøve å resette bios. hvis det ikke virker koble fra all rammen, se om den piper da ? Hvis den piper da koble til en og en ram brikke. Hvis det IKKE* piper når rammen ikke er tilkoblet ( Skal komme en serie med pip) så er hovedkortet eller strømforskyninga gåen. Kan få lys selv om strømmen gåen da det kan være bare f.eks. 3 V delen som leverer feil. Edit * Endret 26. mai 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
dr.phil Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Prøvde å ta ut begge ram-brikkene. Kom ikke noe pipelyd fra hovedkortet i det hele tatt. Prøvde også å sette inn en og en.. Det virker også som om skjermkort vifta kjører for fullt... Ser ut som det er noe defekt på hovedkortet her altså. Men må jeg demontere hele greia for å sende inn deler jeg tror ikke funker da? Her kan det jo tydeligvis være både Psu og HK? Har kjøpt alt fra MPX. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ring og hør med MPX hva du skal sende inn. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nei, PSU er ok så lenge resten av systemet sviver. Hovedkort er, så og si helt sikkert, defekt. Lenke til kommentar
dr.phil Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 okey.. ja, da får vi satse på det.. Høres logisk ut, i og med at HK ikke reagerer med BeepCode selv om jeg drar ut skjermkort eller minnebrikker. Alt annet enn CPU ser ut til å kjøre fint. Tusen takk for all nyttig hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå