skyhawk Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Har lest mange steder at man får feriepenger utbetalt av arbeidsgiver sammen med siste lønning når arbeidsforholdet opphører. Jeg sluttet i min jobb i læra i oktober i fjor etter 4 mnd der, men fikk ikke utbetalt feriepenger med siste lønning. Skulle jeg fått de da eller får jeg de nå i sommer? Lenke til kommentar
Tore Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg har hørt at man ikke får utbetalt feriepenger før påfølgende år, til vanlig feriepengetid... Man kan dog be om å få utbetalt feriepengene fom 01.01.2009... En arbeidsgiver jeg hadde sa at jeg ikke kunne få utbetalt feriepengene før neste år, for tok jeg de ut samme år som de er opptjent måtte jeg betale skatt av de... Så jeg vil tro du får en fin sommergave av din tidligere arbeidsgiver... Du kan jo ringe lønningskontorer på den jobbe å spørre litt uskyldig om hvilken dato du får utbetalt feriepengene... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Du vil få de nå, til sommerferien Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Vanligvis er det bare ved sommerjobber og korte ansettelser at feriepengene blir utbetalt sammen med siste lønning, så vil tro du får de til sommeren. Lenke til kommentar
nets Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Du kan få dem utbetalt nå om du ønsker det. Men for å ungå å skatte av dem så venter du til neste år Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Du kan få dem utbetalt nå om du ønsker det. Men for å ungå å skatte av dem så venter du til neste år Lite vits å vente til neste år hvis man tjener under fribeløpet Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 En arbeidsgiver jeg hadde sa at jeg ikke kunne få utbetalt feriepengene før neste år, for tok jeg de ut samme år som de er opptjent måtte jeg betale skatt av de... Skatt må du betale, uansett ... Spørsmålet er bare "når". Sett fra skattemyndighetenes side er det ingen forskjell på feriepenger og lønn. Begge deler regnes sammen på selvangivelsen og er med på å avgjøre hvor mye du skal betale i skatt. Har du en jobb der lønn utbetales hver måned, så vil bedriften forskuddstrekke skatt av lønnen hver måned og sette resten (=netto månedslønn) inn på din lønnskonto. Men når det gjelder feriepengene (som regnes ut etter hvor mye du tjente året før), så trekker ikke bedriften forskuddsskatt av disse - du får hele feriepengebeløpet utbetalt. (Og i desember er forskuddstrekket bare halvparten av hva det ellers er - halv skatt, med andre ord.) Hvis du får feriepengene utbetalt samme året som du tjener pengene, så regner jeg med at bedriften vil trekke forskuddsskatt av ferieepengene dine som om det gjaldt vanlig lønn. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Du kan få dem utbetalt nå om du ønsker det. Men for å ungå å skatte av dem så venter du til neste år Hvis du hadde lest førsteposten så vil du se at han sluttet i oktober i fjor. Ergo skal han få de nå uten å betale skatt (enda en gang) av de. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Du kan få dem utbetalt nå om du ønsker det. Men for å ungå å skatte av dem så venter du til neste år Man unngår ikke skatt ved å få feriepengene utbetalt året etter, det blir bare ikke trukket skatt av dem automatisk. Du må likevel skatte av dem som annen ordinær inntekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå