Gå til innhold

Canon EOS1000D eller Nikon D60?


Anbefalte innlegg

Ja, de har andre objektiver (en som er fotograf). Skjønner ikke helt hva du mener, hvorfor har ikke det noen hensikt?

Hvis dere alle har kun kit-objektiv; så er det ingen hensikt å byttelåne, er det vel? Kan jeg låne din 18-55mm, så kan du låne min 18-55mm ...

 

Hva er det fotografen bruker ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, de har andre objektiver (en som er fotograf). Skjønner ikke helt hva du mener, hvorfor har ikke det noen hensikt?

Hvis dere alle har kun kit-objektiv; så er det ingen hensikt å byttelåne, er det vel? Kan jeg låne din 18-55mm, så kan du låne min 18-55mm ...

 

Hva er det fotografen bruker ?

 

Tom

 

Hehe...nei ikke mye vits i det! Misforsto deg.

 

Han har b.l.a Nikon 50mm F/1.8, Nikon 70-300MM, Canon EF 24-70MM, Sigma 105MM F2.8 Macro,

Nikkor 18-70MM, + plenty andre linser. Uten at jeg vet hvilken funksjon alle har..:)

Endret av Dec
Lenke til kommentar
Han har b.l.a Nikon 50mm F/1.8, Nikon 70-300MM, Canon EF 24-70MM, Sigma 105MM F2.8 Macro,

Nikkor 18-70MM, + plenty andre linser. Uten at jeg vet hvilken funksjon alle har..:)

Både Canon og Nikon - hmm.

 

Da er det tilbake til kron/og mynt; eller den med det grepet du liker best.

 

Det jeg ikke liker med 1000D, er at den har en lav seriebildehastighet ved bruk av RAW. D60 har kun 3 fokuspunkter og mangler liveview.

 

Er tilbudet til Expert med EF-S 18-55mm med eller uten IS. Det er viktig, da versjonen uten IS er triste saker. IS utgaven er helt greit.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er tilbudet til Expert med EF-S 18-55mm med eller uten IS. Det er viktig, da versjonen uten IS er triste saker. IS utgaven er helt greit.

Tilbudet til Expert er med IS. :)

Da er det faktisk et bra tilbud. Selv om jeg hadde gått for en Olympus E-520 selv; hvis jeg skullle brukt 3.500,-

 

Tom

Lenke til kommentar
Er tilbudet til Expert med EF-S 18-55mm med eller uten IS. Det er viktig, da versjonen uten IS er triste saker. IS utgaven er helt greit.

Tilbudet til Expert er med IS. :)

Da er det faktisk et bra tilbud. Selv om jeg hadde gått for en Olympus E-520 selv; hvis jeg skullle brukt 3.500,-

 

Tom

Jeg hadde vært enig om ingen andre faktorer spilte inn, det er mer kamera for pengene, men da han har tilgang til et såpass utvalg av linser med canon/nikon tror jeg jeg fortsatt ville gått for en av disse to. Forskjellen er ikke stor nok til å rettferdiggjøre tusener av kroner i objektiver spør du meg. :)

Lenke til kommentar

En fordel som mange ikke tar med når det kommer til Nikon/Canon vs Pentax/Olympus osv. er jo bruktmarked for objektiver også da.

Ser man på Foto.no og Finn.no er det jo enkelt å se hvem som har best utvalg om man ønsker å spare penger i fremtiden på brukte objektiver osv.

Selv står det også for meg mellom Nikon/Canon grunnet dette, da det kan være endel å spare på å kjøpe brukt kontra nytt hele veien.

Min erfaring etter å ha kjent på et 1000D var at det kjentes plastikk ut, og selv om grepet til D60 ikke er mye å skryte av ville nok jeg valgt denne over 1000D.

Lenke til kommentar
Hvis Canon 1000D kan skaffes for 3500 kr med is er dette ett intressant tilbud men ser ikke de prisene på Expert jeg. Kan du linke til tilbudet?

Dette må nok være et tilbud han har fått direkte? Kan heller ikke finne dette til denne prisen, alt jeg vet er at Expert ikke fører 1000D kit med objektiv uten IS. Dette er med mindre kunden direkte oppgir dette og ønsker det bestilt.

Lenke til kommentar

Uansett, sykt det som har skjedd med prisen på speilrefleks de siste årene. Hadde vi budsjettert med 4000 kr i år 2000 kunne vi kanskje fått tak i en blitz og ett 128 MB minnekort.

 

At vi i 2009 kan velge blant 4-5 speilreflekskit til under 4K er ikke mer enn bare utrolig egentlig, til og med er det noen som klarer å presse prisene under 3 K, blant annet Olympus.

 

Edit: Irriterende, ringte Expert nå og snakket med de men de har ikke hørt om slike priser på 1000D kit. Fikk lyst på det kitet til den prisen assa.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Dere mener Elkjøp og ikke Expert nå ja? Kjenner ikke til at Expert har det tilbudet på 1000D.

 

Hva er IS ?

Ah, det er Elkjøp? Dette er et tilbud uten IS. :)

Se under spesifikasjoner:

 

Link

 

IS står for "Image Stabilizer" og betyr at objektivet som følger med fjerner vibrasjoner som kan føre til uskarpe bilder som f.eks. at kamera ikke er helt i ro når bildet blir tatt. Alle leverandørene av systemkamera har forskjellige betegnelser på dette, hos Nikon heter det for eksempel VR for "Vibration Reduction"

Lenke til kommentar
At vi i 2009 kan velge blant 4-5 speilreflekskit til under 4K er ikke mer enn bare utrolig egentlig, til og med er det noen som klarer å presse prisene under 3 K, blant annet Olympus.

Riktig det, men D40 har blitt solgt for under 2000 på tilbud hos Lefdal. Det er billigere enn mange populære kompaktkameraer.

Lenke til kommentar
Riktig det, men D40 har blitt solgt for under 2000 på tilbud hos Lefdal. Det er billigere enn mange populære kompaktkameraer.

Jupp, husker det ja men var ikke sikker på om jeg husket rett for under 2000 kr for ett speilreflekskit, da snakker vi eventyrpriser. Lurer på om det NOENSINNE kommer til å komme kit under 1000 kr?

Lenke til kommentar
Jupp, husker det ja men var ikke sikker på om jeg husket rett for under 2000 kr for ett speilreflekskit, da snakker vi eventyrpriser. Lurer på om det NOENSINNE kommer til å komme kit under 1000 kr?

På bruktmarkedet kan du få tak i kitpakker ned i 1000, men da snakker vi om eldre kameraer (ikke at det betyr dårligere bilder). F.eks. mitt Canon 350D kjøpte jeg for 1200 kr brukt. Bildene jeg tar med dette kameraet overgår absolutt alt mitt 6000 kroners Sony A350 klarer å produsere.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
På bruktmarkedet kan du få tak i kitpakker ned i 1000, men da snakker vi om eldre kameraer (ikke at det betyr dårligere bilder). F.eks. mitt Canon 350D kjøpte jeg for 1200 kr brukt. Bildene jeg tar med dette kameraet overgår absolutt alt mitt 6000 kroners Sony A350 klarer å produsere.

Pussig, akkurat samme erfaring har jeg med Sony. Hadde en Nikon D50 som jeg ga bort til søsters til jul med objektiv, veske, minnekort, etc fordi jeg ville ha ett kamera med liveview.

 

Kjøpte Sony A300/A350 (husker ikke sikkert) men reagerte raskt på at det produserte dårlige bilder. Prøvde å rette opp en del i photoshop men det ble liksom aldri bra.

 

Bestemte meg for å gjøre en del sammenligningstester med min gamle D50 og resultatet.... ja, jeg eier ikke noe Sony mer og kommer ALDRI til å gjøre det igjen.

Lenke til kommentar

Hmm....med IS/VR kom det til ett nytt moment som hadde vært kjekt å ha, men som jeg ikke hadde tenkt på.

Takker for innspill:)

 

Expert tror jeg selger 1000D til 4700,- ikke så veldig aktuelt nei:)

 

Skal ta en runde til kjedene og kjenne ordentlig på grepene ikveld!

Lenke til kommentar

IS/VR er kjekt å ha; men ikke et must.

 

Og i Nikon tilfelle, så er begge versjonene av kit-objektivet helt greie; slik at det kun blir et spørsmål om pris kontra ekstra funksjonalitet. Det er det som sagt, ikke i Canons tilfelle, da utgaven uten IS er klart dårligere enn den med IS; der er det kun med IS som er valget.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...