Gå til innhold

metal gear solid sagaen

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har bestemt meg for å spill metal gear solid spillene. fordi det virker som om jeg har gått glip av noe ved å ikke spille dem.

men jeg kan ikke bare hive meg på metal gear solid 4. siden jeg har lyst til å en viss forståelse av story linen.

så jeg er da på utskikk etter noen som vet hvilke spill som er lurest å få med seg i denne sagaen.

min ide er: metal gear solid, mgs2 sons of liberty, mgs3 sake eater, og mgs4 guns of the patriots.

er det noen viktige spill jeg hopper over da? går jeg glipp av noe viktig i storylinen?

vet at det er flere men jeg gidder ikke å ta de som er for gamle. altså ikke nes spillene.

så hvis noen kan hjelpe så si ifra;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
min ide er: metal gear solid, mgs2 sons of liberty, mgs3 sake eater, og mgs4 guns of the patriots.

Du er du på rett spor, der får du med det meste av historen. Du kan godt si at MG1 og MG2 nes spillene legger et grunnlag for MGS, men du har ikke behov for å spille de nes spillene nei.

Jeg har selv spilt gjennom alle alt for mange ganger nå, historien kan være litt vansklig og forstå til tider, men alt i alt så blir alt forklart i MGS4. Om noe er vanskelig og forstå forstatt så kan du lete fram i MGS wikier, der står det mye enkelt forklart.

Hater du lange klipp og historer er ikke MGS noe for deg, men liker du at spill skal ha litt sjel, historie og ikke minst gåter så er dette spille(ne) noe for deg.

Om du får tak i alle spillene er vel en annen sak, du kan få kjøpt samleboks med MGS I,II og III fra internett, men da trenger du amerikansk ps versjon tror jeg?.

Uansett lykke til, du kommer til å få mange timer med spilling om du bestemmer deg for å spille. PM vis det er noe du lurer på ellers.

Lenke til kommentar

høres ut som jeg gjør et riktig valg ihvertfall.

spiller gjennom metal gear nå.

som er en *****. får se hva de andre spillene blir. ville vært kult å fiksa dem på gamle ps2'en og kjørt det ordentlig.

Endret av Majin
Lenke til kommentar

Jeg begynte på Metal Gear spillene i fjor av samme grunn som deg.. lurte på hva disse sony-gutta kvein om.. Spillene er kjempebra, de gamle sliter jo litt med grafikk og kontrollere men du venner deg til det.. MGS4 var HELT fantastisk, game of the year for meg i fjor..

Lenke til kommentar

Min anbefaling:

MGS: The Twin Snakes

Dette er en remake til Gamecube av MGS1. Grafikken og kamera er oppdatert fra PS1-varianten, men ellers er spillet det samme.

MGS2: Substance

Vanskelig å få tak i så vidt jeg vet, men svært mye bedre enn "bare" MGS2. I tillegg til det vanlige MGS2, får du med hundrevis av VR-missions, snake tales, et skateboardingspill osv. Det byr rett og slett på flere titalls timer med ekstrastuff.

MGS3: Subsistence

På samme måte som med MGS2: Substance, byr denne på så mye ekstrastuff i tillegg til MGS3 (vanlig) at det er verdt å kjøpe selv om du har den første. Kameraet er SVÆRT forbedret, og du kan velge mellom full 3D-kamera kontroll, eller vanlig MGS3-style om du vil. Du får med Metal Gear Online til MGS3 (ikke at det har så mye å si, ettersom MGS4 er bedre på dette punktet). Flere minispill, masse ekstra småfilmer, for ikke å snakke om at du får med Meal Gear 1 og Metal Gear 2: Solid Snake til NES med på kjøpet.

MGS4

Strålende spill som alle de andre der ute. Jeg håper virkelig det kommer en "extended"-versjon av denne og. For de ruler hardt, og er absolutt anbefalt å kjøpe selv om du eier "første-utkastet".

Hovedsakelig vil jeg anbefale å runde MGS:TT, MGS2, MGS3 og MGS4 i den rekkefølgen. Hvis du kjøper subsistence får du jo også gratis mulighet til å spille gjennom MG1 og MG2 om det er ønsket :)

EDIT: Og ja, hvis du ikke har spilt gjennom MGS-sagaen, så har du VIRKELIG gått glipp av noe stort. Det er virkelig spill som blir bedre jo lengre du kommer. Og noen av de få seriene som bare får oppover for hvert nye spill som slippes ut.

Endret av UleDule
Lenke til kommentar

Bra innlegg UleDule, men litt dumt å kjøpe seg Gamecube bare for å spille Twin Snake, selv om det er noe jeg kunnet kommer på å gjort. Da vil jeg heller anbefale deg og kjøpe MGS 1 fra PSN... mye billigere, og du får spillet på Playstation 3.

Selv om du kanskje syns det er litt få pixer i MGS1 så blir du vandt med det etter kort tid (Utrolig hvordan grafikken har bedret seg på så få år når jeg tenker meg om)

Bør vel ta meg ei helg i sommer hvor jeg runder alle spillene, bare for å gjør det igjen. :tease:

Lenke til kommentar

Hehe, sant. Men nå får man spilt GC-spill på Wii også. Hvis han har tilgang til det, vil ikke Twin Snakes føles fullt så "retro" som MGS1 vil. For historiens skyld, foretrekker jeg å spille TS i dag. Men for nostalgiens skyld skal jeg innrømme at MGS1 har sin sjarm! ;)

Her har jeg kun anbefalt de "beste" versjonene av alle spillene (etter min mening), så han er klar over at de eksisterer. Men det viktigste er at han kommer seg gjennom dem på en eller annen måte! ;)

Lenke til kommentar

og når du har spilt spilla gå på PSN og last ned MGS databasen som ligger der, den var iallefall gratis når jeg lastet den ned i fjor etter gjennomspilling av spilla.

vis det er noe du ikke har fått med deg i spillene så er det en rimelig god sjanse for at det ligger der.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått så er ikke Twin Snakes bedre enn orginal spillet. Mange har klaget over de overdrevne film scenene fra Twin Snakes, noe som tar vekk fra sjarmen og ikke minst stilen til serien da dette ikke forekommer i seinere spill så lenge det ikke er forklart. Skuespillerene skal visst også ha gjort en bedre jobb i orginalen, da spesielt Naomi sitt språk skiftet fra britisk engelsk til amerikansk engelsk. Eller har jo MGS 1 til PS mer sjarm enn det en nyutgave vil gi da den mangler noe av det som gjorde at orgianlen ble så god.

Kan hende jeg tar feil da jeg ikke har spilt spillet selv, men det er slik jeg har oppfattelse av at fansen mener Twin Snakes er i forhold til orginalen.

Forresten. Det er vel bare på japansk PSN man får laste ned MGS 1? Og da er det vel uhyre stor sjangse for at språket er på japansk og ikke tekstet. Jeg kan ikke minnes å ha sett noe av MGS 1 på hverken amerikansk eller europeisk PSN.

Lenke til kommentar
Forresten. Det er vel bare på japansk PSN man får laste ned MGS 1? Og da er det vel uhyre stor sjangse for at språket er på japansk og ikke tekstet. Jeg kan ikke minnes å ha sett noe av MGS 1 på hverken amerikansk eller europeisk PSN.

Ja det er sant, jeg kom ikke på at det var bare på japansk PSN du får tak i MGS1. Men det har bare vært rykter om at det også kommer til til amerikansk og europeisk PSN, vi får vente å se...

Lenke til kommentar
Kan hende jeg tar feil da jeg ikke har spilt spillet selv, men det er slik jeg har oppfattelse av at fansen mener Twin Snakes er i forhold til orginalen.

Du tar ikke feil, men jeg kan ikke si meg enig i at det er en dårligere versjon. Jeg har spilt og runna begge to, og er helt nøytral når det gjelder sånt.

Forskjeller:

Stemmer er re-recorded i Twin Snakes, og noen av karakterene har fått en litt annen aksent. F.eks. Naomi, Mei Ling og Sniper Wolf. Aksenten stemmer mer overens med MGS4, men har lagt merke til at en del "hard-cores" likte originalen best.

Mellomsekvenser er regissert av en eller annen filmentusiast eller noe. Actionscenene er mye mer Matrixifisert. Noen synes de er bedre, mens andre synes de er dårligere. Personlig skal jeg si meg enig i at de er litt fjollete, og ikke helt følger den realistiske Metal Gear-"spiriten". Snake ville ikke hoppa trippel salto for å dogde et eller annet superangrep, bare fordi det ville sett bra ut. Men jeg synes forbedringene som grafikk og kontrollfrihet, lett veier opp for dette.

En del in-game-musikk er byttet ut, men hoved-themet for spillet er det samme. Generelt, har det ikke noe særlig å si for min del, og det er "The Best is Yet To Come" som er den viktigste melodien (som er lik i begge).

Ellers er spillet tilpasset MGS2-standarden. Du har alltid mulighet til å sikte og skyte i First Person-view, og grafikken er oppdatert utallige hakk fra MGS1, som vil føles veldig "retro" å spille i dag. Generelt har spillet litt flere easter eggs, dog-tags o.l. som MGS1 ikke hadde.

Bortsett fra dette, er spillene pretty much den samme opplevelsen. Og du får med deg historien nonetheless.

Personlig anbefaler jeg Twin Snakes over MGS1. Det er en teknisk forbedret versjon av et allerede godt spill.

Endret av UleDule
Lenke til kommentar

Gjorde akuratt det samme selv nylig, spilte metal gear solid 1, deretter metal gear solid 2 : son's of liberty deretter Metal gear solid 3: snake eater :)

Nå venter jeg bare på Metal gear solid 4 som jeg har bestilt fra play.com :)

Det er veldig viktig og få spilt 1ern før du begynner på 2ern eks, mye referanser fra 1ern der ;)

Lenke til kommentar

men hvor får jeg tak i et gameube spill nå?

har sjekket spaceworld og elkjøp(på nett siden), som oftest har slike spill liggende.

men bor på nesodden hvis det er noen som vet om en butikk i oslo som selger litt gamle spill, game kanskje

Lenke til kommentar

Game/Spiderman og GameStop/EB Games/FreeRecordShop-butikker har nesten alltid noen brukte Gamecubespill (i Oslo ja). I sentrum rundt ved Karl Johans er det endel alternativer du kan undersøke. Vil egentlig anbefale deg å søke på gule sider og ringe først, så du ikke drar ned til ingen nytte :p

Er absolutt verdt å ha MGS i "samlingen" om du kan. Er sånne småting ("Wasn't her frequency written on the back of the package?") som gjør det morommere å ha det selv, og Psycho Mantis (uten å spoile noe)

Lenke til kommentar

MGS1 kommer til amerikanske PSN 18 juni, til prisen av 10 doller. :new_woot:

Ingen ord angående om den kommer til europeisk PSN ennå, men det skal vel ikke vær et stort problem å lage en amerikansk PSN konto? :ph34r:

ps: Final Fantesy VII kommer også til amerikansk(vet ikke om europesk) PSN snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...