Elisee Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Hei! Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste, men jeg bare prøver. Jeg har planlagt å kjøpe meg en Mac nå i nærmeste framtid, enten MacBook eller MacBook Pro. Det som er veldig viktig for meg er at jeg har masse plass, plass til sanger, videor, bilder og programmer, for det har jeg masse av. På pcen jeg har nå (som jeg ikke er veldig fornøyd med siden plassen er et problem, og den egentlig skulle vært på verksted for lenge siden, ang antageligvis ødelagt avkjølings/vifte system. Jeg har bare vært for lat), får jeg daglig beskjed om å slette noe, for jeg har ikke mere plass igjen. Og jeg sletter.. Og sletter... Og sletter litt til. Poenget er at jeg ikke vil måtte slette ting hver dag, så derfor vil jeg ha plass, og ikke måtte bruke den opp med unødvendige programmer jeg ikke trenger. Det jeg trenger hjelp til er altsa valgene man får når man skal kjøpe en Mac, og som jeg ikke har peilig på hva egentlig betyr, og hva jeg har mest bruk for. Hva er det plassen går på? Er det minne i pcen? Harddisken? Alle disse mulighetene gjør jeg lettere sagt forvirret. Jeg har ikke planer om å bruke pcen min til annet enn spill, bilder, video, redigering, musikk, internett, skolearbeid osv.osv.osv, så jeg føler Mac er skapt til mine behov. (Jeg har et behov for noe enkelt, uten de evige oppgraderingene jeg egentlig ikke skjønner hva jeg trenger til) Valgmulighetene er feks Prosessor # 2.66GHz Intel Core 2 Duo # 2.93Ghz Intel Core 2 Duo [+ kr 2.226,25] og på 17'inch Hukommelse # 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB # 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2X4GB [+ kr 7.820,00] Harddisk # 250GB Serial ATA @ 7200 # 320GB Serial ATA @ 5400 [+ kr 262,50] # 320GB Serial ATA @ 7200 [+ kr 685,00] # 128GB Solid State Drive [+ kr 2.801,25] # 256GB Solid State Drive [+ kr 6.610,00] 17'inch # 320 GB Serial ATA-harddisk (5400 rpm) # 320 GB Serial ATA-harddisk (7200 rpm) [+ kr 372,50] # 128GB Solid State Drive [+ kr 2.538,75] # 256GB Solid State Drive [+ kr 6.347,50] Hvis noen hadde tatt seg tid til å hjelpe meg, gjerne forklare det litt enkelt, hadde jeg blitt utrolig utrolig takknemelig! Verden er ikke alltid enkel for folk som ikke har lært seg sånne ting (Og ikke si jeg skal google det, jeg finner ingen steder hvor det er forklart enkelt) Endret 26. mai 2009 av datating Emnetittel Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Bare å slå det fast med ein gong: mac er ikkje tingen hvis du er ute etter mykje plass, einaste ein mac duger til er å sjå dandy ut. Jeg har ikke planer om å bruke pcen min til annet enn spill, bilder, video, redigering, musikk, internett, skolearbeid osv.osv.osv, Ikkje anna? Kan ikkje kome på så mykje anna du kan bruke ein pc til eg. Hvis ikkje designet er spesielt viktig for deg kan du sjå på Multicom.no. Det du er ute etter er ein pc med stor harddisk. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Plassen som du kaller det går direkte på harddiskstørrelsen. Altså dess flere GB dess mer plass. 320GB er ganske ok for en bærbar i dag og har du ikke store mengder filmer og filmserier vil du ikke ha problemer med plassen. Husk at det alltid også er mulig å kjøpe en ekstern harddisk, gjerne på 1TB (1 TB = 1000 GB) eller mer som du kan bruke til å lagre de tingene du bruker sjeldnere, eks filmer og filmserier som du ikke ser på for øyeblikket. Lenke til kommentar
bme081 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Harddisk # 250GB Serial ATA @ 7200 # 320GB Serial ATA @ 5400 [+ kr 262,50] # 320GB Serial ATA @ 7200 [+ kr 685,00] # 128GB Solid State Drive [+ kr 2.801,25] # 256GB Solid State Drive [+ kr 6.610,00] 17'inch # 320 GB Serial ATA-harddisk (5400 rpm) # 320 GB Serial ATA-harddisk (7200 rpm) [+ kr 372,50] # 128GB Solid State Drive [+ kr 2.538,75] # 256GB Solid State Drive [+ kr 6.347,50] Ja er harddisken du skal oppgradere hvis du vil ha mer lagringsplass (prosessor og minne går på hvor rask laptopen er). Solide state Drive er harddisker som har forholdsvis begrenset plass, men er veldig raske til enkle oppgaver som å surfe, åpne programmer, og starte opp pcen. Men da betaler du også mye for høy hastighet men lite plass, som jo sikkert ikke er aktuelt for deg.. Så velg 320 GB (da dette ser ut til å være max) for mest plass. 7200rpm er raskere enn 5400rpm, så da går ting litt raskere når du surfer, etc. Men mange har 5400rpm i laptopen også, duger helt fint. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hukommelse er forresten en dårlig oversettelse av RAM, jeg mener arbeidsminne er mye mer beskrivende . Kort forklaring på begrepene: Det som Apple kaller "hukommelse" går på hvor mange ting du kan gjøre på maskinen samtidig. For eksempel om du surfer på internett, skriver stil, hører på musikk, og chatter med venner på MSN, så er det mengen hukommelse (eller bare minne eller arbeidsminne, som jeg foretrekker), som avgjør hvor mye slikt du kan drive med samtidig. For lite minne kan redusere hastigheten på maskinen din drastisk, men jeg tviler på at du får behov på mer enn 4 GB av dette. Prosessoren er det som hovedsaklig avgjør hvor raskt maskinen kan utføre de oppgavene du gir den. Svak prosessor vil ikke gjøre slik at du kan gjøre færre ting samtidig, men de tingene du gjør vil kanskje ikke gå like kjapt. Harddisk er som nevnt den totale lagringsplassen på maskinen. Dette er ikke det samme som minne/hukommelse fordi på harddiskene ligger absolutt alt som er på maskinen, mens det i minnet kun ligger det du bruker akkurat der og da. Stor harddisk, eller flere store harddisker er det som er viktigst om du er ute etter å kunne putte veldig mye musikk, filmer, og så videre inn på maskinen. Om vi får vite hvor stor harddisken i din nåværende maskin er, så kan vi kanskje lettere hjelpe deg med å finne ut hvor mye du vil ha i den nye maskinen. Jeg ser at du i hovedsak ønsker stor plass. Det kan være verdt å nevne at en kan få laptoper av andre merker som har dobbelt så mye plass som den du foreslo. Du sier også at du har tenkt å spille litt, og da bør en være oppmerksom på at langt i fra alle spill fungerer på Mac, uten at man legger inn Windows også på Macen. Om du forteller oss hvilke spill du har tenkt å spille, så kan vi hjelpe deg med å finne ut om det blir lett å få de til å fungere på Mac. Jeg stiller meg forøvrig tvilende til at oppgaver som å surfe går nevneverdig raskere med en 7200 rpm harddisk. Lenke til kommentar
Elisee Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Ikkje anna? Kan ikkje kome på så mykje anna du kan bruke ein pc til eg. Hvis ikkje designet er spesielt viktig for deg kan du sjå på Multicom.no. Det du er ute etter er ein pc med stor harddisk. Jeg mente at jeg ikke kom til å bruke den til programmering og andre kompliserte ting Og ja, designet er viktig for meg Husk at det alltid også er mulig å kjøpe en ekstern harddisk, gjerne på 1TB (1 TB = 1000 GB) eller mer som du kan bruke til å lagre de tingene du bruker sjeldnere, eks filmer og filmserier som du ikke ser på for øyeblikket. Ja, jeg har lenge tenkt på å kjøpe en slik en, så da er det vel heller det jeg får gjøre. Hvor mye koster en ekstern harrdisk på 1TB sånn ca. da? Om vi får vite hvor stor harddisken i din nåværende maskin er, så kan vi kanskje lettere hjelpe deg med å finne ut hvor mye du vil ha i den nye maskinen. Jeg ser at du i hovedsak ønsker stor plass. Det kan være verdt å nevne at en kan få laptoper av andre merker som har dobbelt så mye plass som den du foreslo. Du sier også at du har tenkt å spille litt, og da bør en være oppmerksom på at langt i fra alle spill fungerer på Mac, uten at man legger inn Windows også på Macen. Om du forteller oss hvilke spill du har tenkt å spille, så kan vi hjelpe deg med å finne ut om det blir lett å få de til å fungere på Mac. Jeg tror den er 250GB, men jeg har fylt den opp med litt for mange filmer og slikt. Får vel heller skaffe meg en ekstern harrdisk. Jeg vet veldig godt at det er mange spill som ikke vil fungere på Mac, men det bryr jeg meg lite om egentlig hehe. Har allerede sjekket at de spillene jeg trenger også har mulighet for å spille på Mac. Er ingen hardcore gamer, så trenger ingen pc som er tilrettelagt for gamere. Tusen tusen takk for alle svar, dere hjelper mye! Er det noen som har noen andre pcer og foreslå istedet for Mac, som passer bedre til mitt bruk, men som fortsatt er solid og har et fint design, ville jeg blitt veldig glade hvis dere sendte meg en link Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Om du har 250 GB nå og synest du trenger mye mer, så kan det kanskje være en idé å kjøpe seg en laptop med 640 GB, eller en ekstern harddisk. Om du kjøper en ekstern harddisk så kan du få ganske mye plass for pengene. 1000 GB (1 TB) burde ikke koste mer enn 800 kr eller noe. Et kjapt søk på prisguide gir meg disse prisene. Det er så klart litt mer styr med ledninger om du har en ekstern disk. Om solid byggkvalitet er veldig viktig så er kanskje ikke Mac en dårlig idé. Jeg er ikke noen stor fan, men jeg kan ikke nekte for at aluminium i stedet for hardplast helt klart tåler mer. Det er alt for få ikkemac i aluminium, men det skal finnes noen. Endret 26. mai 2009 av Pseudopod Lenke til kommentar
Elisee Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Om du har 250 GB nå og synest du trenger mye mer, så kan det kanskje være en idé å kjøpe seg en laptop med 640 GB, eller en ekstern harddisk. Om du kjøper en ekstern harddisk så kan du få ganske mye plass for pengene. 1000 GB (1 TB) burde ikke koste mer enn 800 kr eller noe. Et kjapt søk på prisguide gir meg disse prisene. Det er så klart litt mer styr med ledninger om du har en ekstern disk. Om solid byggkvalitet er veldig viktig så er kanskje ikke Mac en dårlig idé. Jeg er ikke noen stor fan, men jeg kan ikke nekte for at aluminium i stedet for hardplast helt klart tåler mer. Det er alt for få ikkemac i aluminium, men det skal finnes noen. Tusen takk for all hjelpen! Har tenkt på det, og kommet fram til at jeg antageligvis går for Mac med ekstern harddisk! Men, smart som jeg er, er jeg faktisk ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. Med ledningene altsa, usb port? Eller en annen tilkobling? For isåfall, må jeg da ha en ekstern harddisk produsert av Apple for at den skal funke med Macen? Alle Aplle produkter er så dyre, bare pga eplelogoen liksom, og har virkelig ikke noe stort behov for å betale for å ha den på noe jeg har tenkt å ikke ha ute av synet mesteparten av tiden. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Alle eksterne harddisker vil fungere på din Mac, så lenge den bruker en type tilkobling som maskinen har. Jeg kan garantere at den har USB, siden det er Mac så kan det godt hende at den har Firewire, og om du er heldig så har den e-SATA. Sistnevnte her er den beste tilkoblingsmetoden, men harddisker som støtter e-SATA kan hende er litt dyrere enn de som kun støtter USB, og jeg tror også at disker med Firefire kan koste litt mer. Det kan godt hende at USB er kjapt nok for ditt bruk, så om prisen øker ubehagelig mye for andre tilkoblingsmuligheter enn USB så kan det hende du bare skal drite i det . Som du sier så betaler du nok litt for merket ved kjøp av Applemaskiner, og det er en av grunnene til at det kan være en idé å se på andre datamaskinmerker også . Endret 27. mai 2009 av Pseudopod Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 USB er absolutt det mest anvendelige. For din bruk virker det ikke som om du trenger noe raskere heller. Så lenge du ikke kjører programmer/spill eller massive filoppgaer fra den eksterne harddisken holder USB i massevis. Dog dersom macen har støtte for e-sata ville jeg nok sett meg om etter et eksternt harddiskkabinett med støtte både for e-sata og USB. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Uansett. som jeg sa i en annen tråd. Vent til etter 12. juni da modellene mest sannsynlig blir oppdatert. Den hvite macbooken ble oppdatert i går (USA) Lenke til kommentar
sampaka Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg mente at jeg ikke kom til å bruke den til programmering og andre kompliserte ting Og ja, designet er viktig for meg Tusen tusen takk for alle svar, dere hjelper mye! Er det noen som har noen andre pcer og foreslå istedet for Mac, som passer bedre til mitt bruk, men som fortsatt er solid og har et fint design, ville jeg blitt veldig glade hvis dere sendte meg en link Hva med denne? Bra design, bra for spilling og du kan få stor harddisk billigere enn en mac. http://gallery.techarena.in/data/513/Dell_XPS_Studio_16.jpeg Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Da var de nye modellene ute :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå