-Just-Me- Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Hei Ska ha et spansk prosjekt der jeg "skal planlegge en reise for spansktalende turister i Norge. Du skal også være deres guide under oppholdet. Lag en presentasjon." Så jeg skulle visst ha med normer og regler. Hva er typiske normer og regler i Norge, som turister kanskje evt. burde vite om? I dette tilfelle Bergen (som jeg foreløpig har valgt som reisested for turistene), men normene gjelder vel likt over hele landet tipper jeg.. Er bare dette jeg trenger litt hjelp til, resten gjør jeg selv, sånn at dere ikke gjør all jobben for meg Alle svar tas med stor takk! Endret 25. mai 2009 av Spinexel Lenke til kommentar
Amerika Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Kjør på å vis turistene det Norge har å by på, hvis dem hva vi er stolte av. Vis bryggen i Bergen, vis naturen osv... Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Kjør på å vis turistene det Norge har å by på, hvis dem hva vi er stolte av. Vis bryggen i Bergen, vis naturen osv... Var jo ikke dette jeg spurte om da. Normer og relger var jeg ute etter. Har vi i Norge typiske normer og regler eller typiske trekk (feks nordmenn holder ikke dører åpne for andre, noe spansjoler gjør)? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Kjør forbi andre biler i 30-sonen hvis du mener det ikke går fort nok. Dytt deg inn forbi andre på bussen, før de som skal av har fått gå ut. etc etc etc. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg vet ikke hvor vanlig det er i andre land å ta at skoa inne. Leste en plass at det er typisk norsk. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg vet ikke hvor vanlig det er i andre land å ta at skoa inne. Leste en plass at det er typisk norsk. Der har vi en vettu takker Noen flere ? Lenke til kommentar
GidderIkkeFinneNavn Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 hmm... spanjoler pleier ofte å stå veldig nærme hverandre og prate og stirre samtalepartneren inn i øynene, nordmenn er nok ikke så glad i dette. og i spania o.l er det helt normalt å gå bort til en fremmed og snakke vilt, men gjør du det til en nordmann tror de du er gal. ganske rart med disse forskjellene egentlig.. hvorfor er det så store forskjeller mellom folkeslag? Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 hmm... spanjoler pleier ofte å stå veldig nærme hverandre og prate og stirre samtalepartneren inn i øynene, nordmenn er nok ikke så glad i dette. og i spania o.l er det helt normalt å gå bort til en fremmed og snakke vilt, men gjør du det til en nordmann tror de du er gal. ganske rart med disse forskjellene egentlig.. hvorfor er det så store forskjeller mellom folkeslag? Veldig bra eksempel takk folkens, tror dette holder, men si gjerne no mer hvis dere vil føye til noe Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) I Norge er det ikke valig å betale tips til folk i tjenesteyrker i like stor grad som i andre land. Ellers kan nordmenn fort oppfattes som uhøfflige, siden det ikke er vanlig å tiltale personer som "de" eller "dem" (slik det er i Spania, hvor man bruker "du" til folk man kjenner, men "de" til fremmede eller i formell sammenheng.), vi ikke sier: «vær så snill» når vi ber om noe etc. Ellers er vel Norge det eneste landet jeg har vært i, der folk går pent kledd i dress med allværsjakke utenpå! Endret 26. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) hmm... spanjoler pleier ofte å stå veldig nærme hverandre og prate og stirre samtalepartneren inn i øynene, nordmenn er nok ikke så glad i dette. og i spania o.l er det helt normalt å gå bort til en fremmed og snakke vilt, men gjør du det til en nordmann tror de du er gal. ganske rart med disse forskjellene egentlig.. hvorfor er det så store forskjeller mellom folkeslag? Evolusjon ... Adskill folk lenge nok og la dem leve under ulike forhold, så vil det over tid utvikle seg særtrekk. Det typiske for Spania har vært at befolkningen har klumpet seg sammen i landsbyer (og etter hvert byer), mens det typiske for Norge har vært spredtliggende gårder. Dette har jo endret seg radikalt over de siste hundre årene og vel så det, men "lynnet" til folket endrer seg ikke så raskt at alle forskjeller på nordmenn og spanjoler er vekk. En typisk forskjell mellom nordmenn og (de fleste) andre europeere er vår mangel på (uttalt) høflighet. Nesten ingen sier "kan jeg få ..., er du snill" eller "takk", noe som oppfattes som meget uhøflig av (de fleste) andre europeere. Dessuten sier vi "du" til alle, muligens med unntak av Kongen & Dronningen. Vi legger ikke noe negativt i det å si "du" til folk vi ikke kjenner, men utlendinger kan oppfatte det som nedsettende tale. edit: Litt seint ute der ... Endret 26. mai 2009 av nebrewfoz Lenke til kommentar
GidderIkkeFinneNavn Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 hmm... spanjoler pleier ofte å stå veldig nærme hverandre og prate og stirre samtalepartneren inn i øynene, nordmenn er nok ikke så glad i dette. og i spania o.l er det helt normalt å gå bort til en fremmed og snakke vilt, men gjør du det til en nordmann tror de du er gal. ganske rart med disse forskjellene egentlig.. hvorfor er det så store forskjeller mellom folkeslag? Evolusjon ... Adskill folk lenge nok og la dem leve under ulike forhold, så vil det over tid utvikle seg særtrekk. Det typiske for Spania har vært at befolkningen har klumpet seg sammen i landsbyer (og etter hvert byer), mens det typiske for Norge har vært spredtliggende gårder. Dette har jo endret seg radikalt over de siste hundre årene og vel så det, men "lynnet" til folket endrer seg ikke så raskt at alle forskjeller på nordmenn og spanjoler er vekk. En typisk forskjell mellom nordmenn og (de fleste) andre europeere er vår mangel på (uttalt) høflighet. Nesten ingen sier "kan jeg få ..., er du snill" eller "takk", noe som oppfattes som meget uhøflig av (de fleste) andre europeere. Dessuten sier vi "du" til alle, muligens med unntak av Kongen & Dronningen. Vi legger ikke noe negativt i det å si "du" til folk vi ikke kjenner, men utlendinger kan oppfatte det som nedsettende tale. edit: Litt seint ute der ... bra poeng! Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Kjør på å vis turistene det Norge har å by på, hvis dem hva vi er stolte av. Vis bryggen i Bergen, vis naturen osv... Men takk for svar uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå