Gå til innhold

Hater å løpe


Anbefalte innlegg

Ok, etter en ultra lyd fant jeg ut at jeg hadde fett i leveren, dette er fordi jeg går på noen piller som gir med ektrem appetitt og jeg spiser voldsomt mye. Når man også tar til tanke at jeg ikke spiser spesielt sundt blir det ikke bra, jeg er ikke feit, min BMI er passe, men jeg har en liten mave og som sagt fet i leveren, noe som er uvanlig i forhold til at jeg da ikke ser feit.

Så jeg må begynne å spise sunnere, noe jeg ikke kommer til å gjøre.

Og jeg må trene, noe som skal hjelpe en del.

 

På den ene siden skal jeg i TEORIEN ikke ha store problemer med å trene, jeg har i teorien en naturlig "atletisk" kropp, det skal lite til for meg å bygge muskler og både faren min og broren min var atletiske i sin ungdom, og jeg har dems type kropp. Så i teorien skal jeg kunne få vekk maven og fett leveren ved å begynne å løpe og være mer aktiv noe jeg ikke har vært på 6 år.

 

På den andre siden har jeg to store ting som jobber mot meg, 1 jeg har så dårlig kondis at det er litt vansklig å vite hvor jeg skal begynne. Jeg har også omtrent ingen muskler i beina.

Og det andre er at jeg er ektremt lat og hater å trene.

 

Anyway I dag kjøpte jeg noe trenigs tøy og satte ut med en løpe tur, turen ble på ca. 3 kilometer, det ble ca. 60% løping 40% rask gange.

Jeg merket fort hvor dårlig form jeg var i, når jeg løp føltes det som om beina ville gi etter, og leg beinet knekke, jeg kunne kjenne skjelletet "bøye" seg når jeg tråkket noed. Og når turen var over var det virklig ikke noe styrke igjen i beina, hverken lårene eller leggene.

Det andre storet problemet var lungene det tok ikke lang tid før det begynnte å brenne og jeg pusta like tungt som en 600kg gris.

Overraksende nok ga lungene seg "litt" og det ble værre med beina enn pusten på slutten.

 

Men jeg gleder meg ikke til turen i mårra.

Men jeg bare må gjøre det, det er enten det eller diett og det ville jeg aldri giddet.

 

Noen tips å komme med, det er nesten litt flaut å være ute å løpe blant folk når man peser som en gammel pedofil mann i barneavdelingen på hennes og mauritz og bare kan løpe noen 100 meter før man må gå igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

_gå_ på fjellturer, nå vet ikke jeg hvor du finner så mange fjell i nærheten av Oslo, men har du sjangs, så ta deg ofte en fjelltur.

 

Ellers så vil jeg også anbefale raske gåturer slik så de andre sier her, etterhvert vil musklaturen bli sterkere i legg og lår så da er du bedre rusten for joggeturer.

 

Ikke gi opp, det er det beste tipset egentlig. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å jogge i naturen, mye mer behaglig å jogge i naturen enn på asfalt. Skaff deg en mp3 spiller også, hjelper godt på psyken det. :)

Forskjellen er det tar ca. 30 sekunder å komme seg ned på gata, er 30 minutter til å komme seg til naturen.

Når man da skal løpe flere ganger i uka blir det litt tullete.

 

Hvorfor er du så bestemt på å ikke spise sunnere?

Trening og kosthold går hånd i hånd, du vil også få bedre resultater med et godt kosthold ved siden av treningen.

 

Fordi jeg liker ikke noe som er sundt, i hvertfall ikke nok av det, og jeg elsker usunn mat, pluss at viss jeg trener regelmessig skal det ikke være nødvendig. Da jeg er naturlig tynn og spenstig, det er bare de pillene som gjør at jeg spiser ca. 3 ganger mere mat enn jeg gjorde før

Lenke til kommentar

Hvis du spiser tre ganger så mye mat som før og du da hadde en stabil vekt vil ikke noen joggeturer i uka gjøre at du går ned i vekt? Hvorfor kan ikke sunn mat være godt? Hva spiser du i løpet av en vanlig dag?

 

Hvordan piller er det snakk om? Hvis dette er en vanlig bivirkning finnes det kanskje andre piller uten disse bivirkningene eller du kan få noe mot bivirkningene.

Lenke til kommentar
Fordi jeg liker ikke noe som er sundt, i hvertfall ikke nok av det, og jeg elsker usunn mat, pluss at viss jeg trener regelmessig skal det ikke være nødvendig. Da jeg er naturlig tynn og spenstig, det er bare de pillene som gjør at jeg spiser ca. 3 ganger mere mat enn jeg gjorde før

 

Helt seriøst. Hvis du spiser usunn mat, OG 3 ganger så mye som vanlig, er du nødt til å tenke kosthold. Mulig du trro du har høy forbrenning "naturlig", men det er desverre slik at dette følger muskelmasse. Med liten muskelmasse = Lav forbrenning. hvor gammel er du? Hvis du har rundet 30, er den naturlige forbrenningen din på vei ned, så du får enda lavere forbrenning.

 

Hvis du har fett i leveren (noe som er ekstremt farlig) bør du holde deg unna en del fedttyper. Særlig slik du finner i fastfood og generellt i usunn mat.

 

Motivasjon: Hver gang du spiser 1g med fett, er du nødt til å trene 3 ganger så mye for å trene dette bort i forhold til proteiner / karbohydrater. For å trene fettforbrenning, er du nødt til å holde på lenge, slik at du tømmer karbohydratlagrene dine i kroppen, og begynner å brenne fett. Dette begynner etter ca. 30 min (ja eksperter, veldig omtrentlig) og du er da nødt til å holde på en stund. Men tilogmed gåturer på en-to timer er kjempebra! Og bare drikk masse vann :)

 

Men hvis du er HELT sikker på at du vil spise usunn mat, tre ganger så mye som vanlig, og du tror at kroppen din slanker seg for deg, er det kun deg dette går utover. Finnes MASSE sunn og god mat. Gode tips er kylling, kyllingsalater, fisk osv.

 

Husk at hvis du bygger muskelmasse, vil dette hjelpe deg en hel masse, ettersom muskler forbrenner karbohydrater.

 

 

Og hvis du virkelig vil, kan jeg godt finne de eksakte tallene på hvor mye mer energi det er lagret i fett enn i feks. Proteiner og Karbohydrater. Det er en tankevekker.

Lenke til kommentar
Hvis du spiser tre ganger så mye mat som før og du da hadde en stabil vekt vil ikke noen joggeturer i uka gjøre at du går ned i vekt? Hvorfor kan ikke sunn mat være godt? Hva spiser du i løpet av en vanlig dag?

 

Hvordan piller er det snakk om? Hvis dette er en vanlig bivirkning finnes det kanskje andre piller uten disse bivirkningene eller du kan få noe mot bivirkningene.

 

Fordi er er stabil i min vekt det er bare at den vekten har litt fet, så når jeg da trener viss jeg da trener uten at jeg spiser mer enn jeg gjør nå vil jeg forbrenne fettet og bygge muskler,

Jeg liker ikke grønnsaker noe som setter en stopper for div mat jeg liker, grunnen til at jeg har fet i leveren er fordi jeg spiste frityr stekt pomfritt 3-4 ganger i uka, Jeg har nå kuttet ut pomfritt helt noe som elene bør han en liten effekt, når jeg da trener vil jeg forhåpentligvis forbrenne noe av av det fettet jeg har.

Det mest usunne jeg spiser er pizza og jeg spiser for mye av det, jeg er i prossesen med å finne noe annet å spise, men pizza er en av de få tingene jeg ikke blir lei av noe jeg blir av all annet mat. Jeg håper å få pizza forbruket mitt ned til en i uka.

 

En vanlig dag for meg i mat veien er rundstykker enten fine eller grove etter hva de har i butikken, hva jeg har på varierer fra uke til uka, men det kan være alt fra gjeitost, leverpostei eller kokt skinke.

Middag kan være alt fra pizza, biff(i helgene) kyllingfile, pasta, kjøttdeig, ris, poteter, fiskeboller, kylling burgere, indrefile/ytrefile(i helgene), snop og sjokolade spiser jeg bare i helgene.

Jeg prøver å spise noe frukt minst en gang om dagen, men det er slitsomt å spise seg mett på det.

Min store mangel er at jeg ikke liker EN ENESTE grønnsak, sopp, skalldyr eller fisk(annet enn fiske boller)

Jeg får masse proitein og nok vitaminer, men ikke noe sundt fett gjennom fisk, så jeg tar omega 3 og steker med olje og bruker riklig med oliven olje på pasta.

Jeg må kutte ned på pizza men går litt rom for middager i løpet av uka og da er det bare alt for lett å slenge en pizza i oven.

Jeg har mer enn nok styrke i overkroppen, det er beina det mangler på.

Lenke til kommentar

Eyh mr.

Dette er jo ikke så ille som du skulle ha det til. Du har jo allrede gjort noen forandringer og mye av det du spiser er faktisk ganske sunt i de rette mengdene :thumbup:

I stedet for frysepizza kan du prøve hjemmelaget mye sunnere med en gang pluss du kan selv velge ingredienser.

Still fram et fat med frukt hjemme så går du å spiser av dette i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Ferdig med tredje turen min i dag, andre turen ble helt misslyket av enn eller annen grunn.

Tredje gikk ok, ikke noe fantastisk løp men greit nok.

Ble vel et par kilometer, der jeg faktisk løp 85% av strekket inkuldert opp en bratt bakke.

Det er litt slitsomt da jeg får både tung pust og svake bein, hadde det bare vært en av dem kunne jeg presset meg litt mer, men når man får begge to mot seg blir det fort veldig slitsomt, overaskende nok øker ikke pulsen min noe serlig noe som er rart da jeg har relativt høy hvilepuls, på ca. 80, den øker bare opp til ca. 100 jeg forventet mer.

Kan så klart hende at jeg ikke greier å løpe lenge nok til at plusen stiger mer.

Lenke til kommentar

Legg opp en plan med mål, slik at du har et program du strikt skal følge. Bestem hvilke dager, hvor mye progresjon for hver uke/joggetur (Lengre, eller mer intensitet). Etterhvert blir det forhåpentligvis morsommere, fordi du føler deg mer opplagt om dagene, du ser fremgangen i programmet og kjenner deg stolt etterpå :).

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...