Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC lager "tikkelyd" ved oppstart.

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har nylig oppgradert PCen min, og dette er nå PCen min:

--------

Hovedkort: Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366

--------

Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

--------

Skjermkort: Nvidia Geforce 8800 GT

--------

Strømforsyning: Apevia 550W Chameleon Alu

--------

Minne: OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT

--------

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB

--------

Kabinett: NZXT HUSH

--------

Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer

--------

Men, ved oppstart nå, både når jeg booter fra CD, og harddisk så kommer det en slags "tikkelyd" fra PCen. Kompisen mener det er harddisken, fordi det er der lyden tydelig kommer fra. Men hva kan dette bety? PCen fungerer som normalt, nærmest, jeg fikk feilmelding ved installasjon av 64-bit XP om at den først ikke fant noen harddisk, men dette endret seg. Siden har jeg også fått noen par meldinger om at "Windows ikke starter riktig".

Noen som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan være Harddisken som begynner å gå (selvom den er ny)

Har du en anne HDD du kan teste med?

Jeg har 2 HDD'er koblet til for øyeblikket. Skal jeg ta ut den ene (den eldste) for å se om lyden forsvinner?

Hvis den ryker, skal jeg ta den med til forhandleren?

Lenke til kommentar

Okei, jeg har nå prøvd å koble ut begge harddiskene, men tikkingen er der fortsatt. Jeg er nå ganske sikker på at den kommer fra hovedkortet, fordi lyden forsvinner i det øyeblikket sjekklysene på HK slår seg av. Samtidig så har jeg nå oppdaget at PCen lager en slags "Eeee"-lyd, som en veldig lys, hvit støy.

Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Som Moozoren sier tror jeg du skal skjele litt på den PSUen din. Hadde en PSU som gikk ad dundas, og den lagde tikkelyder før den sa takk for seg. :no:

Prøv å lokalisere lyden bedre, den burde være mulig å høre om lyden kommer fra PSU eller HK. Tviler på at det er HKet, har mere tro på PSUen.

En i7 920 bruker ca 260 W ved full belastning, og ca. 150W ved "idle".

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Som Moozoren sier tror jeg du skal skjele litt på den PSUen din. Hadde en PSU som gikk ad dundas, og den lagde tikkelyder før den sa takk for seg. :no:

Prøv å lokalisere lyden bedre, den burde være mulig å høre om lyden kommer fra PSU eller HK. Tviler på at det er HKet, har mere tro på PSUen.

En i7 920 bruker ca 260 W ved full belastning, og ca. 150W ved "idle".

Vel, lyden kommer mer fra motsatt ende av PCen iforhold til PSUen.

Men, ok. 550 W. For lite for mine komponenter?

Lenke til kommentar

For å avklarere:

Tikkelyden kommer fra området rundt harddisken.

Den høyfrekvente lyden kommer fra strømforsyningen, ja.

Snakket med en fra Komplett, han tippet at jeg kanskje burde vurdere enn 650 eller 750 W istedet.

Noen innskudd?

Lenke til kommentar

Den høyefrekvente lyden du hører, hvis den kommer fra strømforskyningen tyder det på at enten er det en feil på PSU'en eller at den er overbelastet. Sitter en krets der som "klipper opp" strømmen, er den som uler. ( Brukes f.eks. i PSU til bærbare slik at de kan kjøres på både 110 og 230 V inn, i stasjonær PSU ofte brukt for å gjøre den mer ufølsom for variasjoner i spenning inn).

Fikk en lang leksjon om dette i går av Elektro fantast som var på besøk.

Lenke til kommentar
Den høyefrekvente lyden du hører, hvis den kommer fra strømforskyningen tyder det på at enten er det en feil på PSU'en eller at den er overbelastet.

Nja, det er nok en komponent som ikke er helt 100%, men det betyr ikke at strømforsyningen nødvendigvis må byttes. Kjenner ikke til "Apevia" strømforsyninger, men 550w er ikke alltid 550w, for å si det sånn.. Så hvis det er en psu av tvilsom kvalitet kan det jo være den nærmer seg grensen for behagelig last.

Trådstarter sier ikke noe om hvor høy lyden faktisk er. Hvis det bare er hørbart når det f.eks. er helt stille i rommet ville jeg ikke brydd meg veldig med saken. Utenom at det er irriterende når ikke alt er perfekt. :)

Lenke til kommentar

Normalt skulle en PSU på 550W være nok for det oppsettet ditt, men som det var nevnt her, så kjenner jeg ikke til Apevia PSUer og hvor gode de er.

Sats på en Corsair eller noe slikt hvis du skal bytte. Men det er vel ørten meninger om PSUer slik som det er om CPUer og GPUer. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...