Gå til innhold

Canon speilrefleks - hvilket?

Anbefalte innlegg

Jeg leste akkurat en test på dinside.no (publisert idag, tror jeg) der de testet canon 500d opp mot nikon d5000. Forskjellene var forsvinnende små, og begge fikk terningkast 5. Så dette har nok mye med smak og behag :roll:

Alltid.

De japanske produsentene har jo møter 3-4 ganger i året for å koordinere lansering av ny teknologi. Lite lovlig i EU, Norge og USA - men helt ok i Japan :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg velger nikon eller canon, sitter jeg allikevel igjen med et like stort spørsmålstegn... Hvilket objektiv bør jeg kjøpe for å utnytte kameraet best mulig? Kit-objektivene er vel ikke all verden... :hmm:

Lenke til kommentar
Selv om jeg velger nikon eller canon, sitter jeg allikevel igjen med et like stort spørsmålstegn... Hvilket objektiv bør jeg kjøpe for å utnytte kameraet best mulig? Kit-objektivene er vel ikke all verden... :hmm:

Velger du Canon eller Nikon, og du har råd, så ville jeg valgt en Sigma 18-50mm f/2.8 eller Tamron 17-50mm f/2.8.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg leste akkurat en test på dinside.no (publisert idag, tror jeg) der de testet canon 500d opp mot nikon d5000. Forskjellene var forsvinnende små, og begge fikk terningkast 5. Så dette har nok mye med smak og behag :roll:

1. Ikke les tester som gir ut terningkast!

2. Alle speilrefleks gir gode bilder. Noen leverer "bedre" JPG filer, men RAW er å foretrekke.

Mange kit-objektiv er gode/greie og holder for de fleste. For Canon og Nikon er de med IS/VR best.

Les, prøv og lær. Kjøp en bok eller to. Kan anbefale Digtal Fotografi i Prakis av Magnar Fjørtoft og Naturfoto - Digtal kameraglede av Ole Jørgen Liodden.

Boken om Digtalfoto av Scott Kelby er også en grei nybegynner bok.

En nybegynner trenger ikke ett nybegynner kamera for å lære.

Hvor mye penger hadde du tenkt å bruke?

Lenke til kommentar

1. Ikke les tester som gir ut terningkast!

2. Alle speilrefleks gir gode bilder. Noen leverer "bedre" JPG filer, men RAW er å foretrekke.

Mange kit-objektiv er gode/greie og holder for de fleste. For Canon og Nikon er de med IS/VR best.

Les, prøv og lær. Kjøp en bok eller to. Kan anbefale Digtal Fotografi i Prakis av Magnar Fjørtoft og Naturfoto - Digtal kameraglede av Ole Jørgen Liodden.

Boken om Digtalfoto av Scott Kelby er også en grei nybegynner bok.

En nybegynner trenger ikke ett nybegynner kamera for å lære.

Hvor mye penger hadde du tenkt å bruke?

Tenkte nok å bruke 8-10.000,-.

Lenke til kommentar

450 er bra kamera, men vill gått for 500D pga LCD skjermens oppløsning på 920.000 punkter, da man ser virkelig skarpheten på bildet.

Har selv en 40D og er kjempefornøyd med det, ville gått for 50D hvis budsjettet rakk.

Hvis du går for canon er det fint, siden dine venner har det og kan prøve deg fram forskjellig objektiver.

tror ikke er så lurt på pøse til trådstarteren med tekniske spørsmåler ang. kit og objektiver, siden han er ganske ferskt innen digital speilrefleks/fotografering.

tror det forvirrer han mer.

Kit-løsning er helt ok for fleste, etter hvert hvis interressen øker, kommer han helt sikkert forstå litt mer.:)

Men en ting vil anbefales LCD skjermens oppløsning til Canon 500D..:)

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Siden det er så små forskjeller i faktisk bildekvalitet på de ulike kameraene nå til dags, dra ned på fotosjappa, si at du skal teste grepet på de ulike, drit i hva de anbefaler. Canon har ofte lite grep, mens Pentax har ganske stort (i forhold). Jeg har små hender, og synes Pentax sitt grep er perfekt (på K20D), men det er jo hva du foretrekker. Finn et du liker, så stikk hjem til komplett og bestill ;)

Jeg ville sett litt på Samsung/Pentax og Nikon også.

Off-topic: Noen som vet hvorfor Canon på sine objektiver har zoom motsatt vei i forhold til Pentax og Nikon? Makes no sense

Det er er Nikon og Pentax som er motsatt av de andre.

Tom

Faktisk ikke. Det er både og. Satt og leste litt. Nikon lager objektiver selv, og det er det hips om haps hvilken vei man zoomer inn og ut. Er sikkert det på aftermarket også. Sikkert av praktiske årsaker angående produksjon

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

For det er det eneste eksemplet jeg gadd å skrive klokka 01.20 om natta. Bestill fra wewillfoolyou.com om du vil. Der det er billigst, men har grei kundeservice ;)

Lenke til kommentar
For det er det eneste eksemplet jeg gadd å skrive klokka 01.20 om natta. Bestill fra wewillfoolyou.com om du vil. Der det er billigst, men har grei kundeservice ;)

wewillfoolyou.com og japanphoto/fotovideo er to h elt forskjellige ting :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Er ofte en mellomting mellom lavest pris og best kundesupport. Er bare å finne den. Jeg har min mellomting hos komplett. Noen har PS.no... Find yours ;)

Lenke til kommentar

Handlekurv kamerabutikk Japan Photo

Beskrivelse

Sigma 18-50mm F2.8

3.499,-

Canon EOS 500D

6.799,-

Summer: 10.298,-

Da er jeg veldig fristet til å trykke på bestillingsknappen hos JapanPhoto :cool:

Etter mange gode tips her...

Lenke til kommentar

Tamron 17-50 er 100,- billigere. ;) Ellers kjøp i vei!

Du trenger også minnekort, men dette anbefaler jeg deg å kjøpe en annen plass.

edit: ser den har gått opp 50,- i pris nå. Men fortsatt billigere.. :p

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...