Gå til innhold

Vifteplasering

vifteovn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har testa litt det der med vifter. Som de fleste sier så testa jeg først med en vifte forran og en bak. Temp gikk ned et par grader i forhold til uten vifter. Prøvde så for morroskyld å sette begge viftene bak i kabinettet til å blåse ut av kassa. Da gikk temp ned med 2 grader!

Jeg har et Chieftec fulltower hvor det er 2 plasser til vifter bak. De står maks 5 cm fra prosessoren og suger dermed den varme lufta vekk fra prosessoren.

Hvis man setter en vifte forran og en bak vil ikke effekten av vifta forran bli så stor fordi det rett og slett blir for langt til prosessoren. Siden du da også bare har en bak vil ikke dette gi like bra effekt.

Hvis du bruker 2 vifter bak vil disse effektivt suge varm luft vekk fra prosessoren ut og ut av kassa. Da blir det på en måte vakum i kassa slik at det uansett vil komme inn kald luft i fronten.

Jeg fant også ut at hvis du eventuelt vil ha en vifte forran og en bak så lønner det seg å bruke nederste vifteplassen!

Husk også at for å få best effekt bør du tette viftehull som er i nærheten av vifter. Hvis du for eksempel setter ei vifte i det øveste hullet bak i kassa kan det hende vifta suger luft inn fra det øverste hullet. Da vil lufta gå i "sirkel" og bli gjenbrukt.

Lenke til kommentar
Quote:

On 2002-01-23 10:08, Hurrle skrev:

Har testa litt det der med vifter. Som de fleste sier så testa jeg først med en vifte forran og en bak. Temp gikk ned et par grader i forhold til uten vifter. Prøvde så for morroskyld å sette begge viftene bak i kabinettet til å blåse ut av kassa. Da gikk temp ned med 2 grader!

for meg er et par og 2 grader det samme. hva med deg?

(antakelig har jeg misforstått, men allikevel. har nemlig tenkt på en eller to nye enermax vifter bak!)

så hvis du formulerte det litt annerledes så.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...