HåkonN Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Noe forskjell i hastighet, og da tenker jeg på ping i spill osv, når det gjelder kabel fremfor ADSL? Eventuelt SDSL? Har nemlig Telenor ADSL 704/128, og ønsker å bytte til 704/704 via kabelnettet. Noen som har noen erfaringer med dette? Det jeg har å utsette på linja i dag, er at straks noen begynner å laste ned fra meg, faller downloaden fra 75-80kb/s til 5-6kb/s. Noen som merker dette på kabel? Leverandøren er forøverig Norsk Kabel TV. Lenke til kommentar
chma Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 SDSL er kanskje like greit å gå for, skjer ikke der, kabel vet jeg ikke noe om til å svare. Lenke til kommentar
salomo Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Har ingen problemer med kabel. Når det gjelder pingen så er den bra bare man bruker de rette serverne. Har aldri merket at linjen faller i downloaden. btw har Avidi. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Noe forskjell i hastighet, og da tenker jeg på ping i spill osv, når det gjelder kabel fremfor ADSL? Eventuelt SDSL? Har nemlig Telenor ADSL 704/128, og ønsker å bytte til 704/704 via kabelnettet. Noen som har noen erfaringer med dette? Det jeg har å utsette på linja i dag, er at straks noen begynner å laste ned fra meg, faller downloaden fra 75-80kb/s til 5-6kb/s. Noen som merker dette på kabel? Leverandøren er forøverig Norsk Kabel TV. D bør du spørre leverandøren om. Er d full-duplex linje, kan du laste ned og opp samtidig på ~maks hastighet Er d half-duplex sliter downloaden hvis uploaden er på maks og omvendt. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Noe forskjell i hastighet, og da tenker jeg på ping i spill osv, når det gjelder kabel fremfor ADSL? Eventuelt SDSL? Har nemlig Telenor ADSL 704/128, og ønsker å bytte til 704/704 via kabelnettet. Noen som har noen erfaringer med dette? Det jeg har å utsette på linja i dag, er at straks noen begynner å laste ned fra meg, faller downloaden fra 75-80kb/s til 5-6kb/s. Noen som merker dette på kabel? Leverandøren er forøverig Norsk Kabel TV. Sånn rent teknisk, så er ADSL å foretrekke. Kabel er et delt medium, dvs. du deler kabel naboen/hele blokka inn til sentralen. Dvs. kabel har ikke "sentraler" som man har i ADSL. Man har istedet huber og noder, som all trafikk samles på. Ved ADSL har du egen linje helt inn til sentralen, hvertfall i de fleste tilfellene. Men hvis leverandøren av kabel er flinke, skal du ikke merke noe til disse "ulempene", men det er jo ikke alle som er det da (les: UPC). Ping er også mer utsatt i et kabelanlegg kontra ADSL, i og med at datapakker blir samlet opp i modemet, før de sendes inn til huben. Modemet opererer med "timeslots" inn mot huben, og for å nyttiggjøre disse mest mulig, samler den opp datapakker, slik at en "timeslot" blir helt full før den sendes. Dette skjer ikke i ADSL. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 D bør du spørre leverandøren om. Er d full-duplex linje, kan du laste ned og opp samtidig på ~maks hastighet Er d half-duplex sliter downloaden hvis uploaden er på maks og omvendt. Det er HELT feil. Den problemstillingen du viser til her, har ingenting med half/duplex å gjøre. Det er tcp/ip som forårsaker dette. Men når det er sagt, så merker man dette veldig godt på linjer som er asymmetriske, f.eks. 384/128kb som mange leverer i dag. Så ikke mas om duplex eller ikke, det har null betydning for bruker. Det finnes jo en _hvis_ annen tråd om akkurat dette, hvor det tydeligvis er mange som går å tror det samme som deg.. Men som sagt, det er helt feil. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Takker, akkurat sånne svar jeg vil ha. Mao kan det være smart å spytte i litt ekstra for å få SDSL? ADSL er ikke noe alternativ, da jeg er ute etter raskere raskere ut-linje for FTP osv. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Takker, akkurat sånne svar jeg vil ha. Mao kan det være smart å spytte i litt ekstra for å få SDSL? ADSL er ikke noe alternativ, da jeg er ute etter raskere raskere ut-linje for FTP osv. Absolutt.. Når jeg bruker DC++, er det alltid surt når noen laster ned fra deg, og bruker all kapasitet ut. Da synker som sagt inn hastigheten også Dessuten er det "kulere" å kjøre FTP server og kunne tilby skikkelig hastighet også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå