Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabel VS ADSL/SDSL

Anbefalte innlegg

Noe forskjell i hastighet, og da tenker jeg på ping i spill osv, når det gjelder kabel fremfor ADSL? Eventuelt SDSL?

Har nemlig Telenor ADSL 704/128, og ønsker å bytte til 704/704 via kabelnettet. Noen som har noen erfaringer med dette?

Det jeg har å utsette på linja i dag, er at straks noen begynner å laste ned fra meg, faller downloaden fra 75-80kb/s til 5-6kb/s. Noen som merker dette på kabel?

Leverandøren er forøverig Norsk Kabel TV.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe forskjell i hastighet, og da tenker jeg på ping i spill osv, når det gjelder kabel fremfor ADSL? Eventuelt SDSL?

Har nemlig Telenor ADSL 704/128, og ønsker å bytte til 704/704 via kabelnettet. Noen som har noen erfaringer med dette?  

Det jeg har å utsette på linja i dag, er at straks noen begynner å laste ned fra meg, faller downloaden fra 75-80kb/s til 5-6kb/s. Noen som merker dette på kabel?  

D bør du spørre leverandøren om. Er d full-duplex linje, kan du laste ned og opp samtidig på ~maks hastighet :) Er d half-duplex sliter downloaden hvis uploaden er på maks og omvendt.

Lenke til kommentar

Sånn rent teknisk, så er ADSL å foretrekke. Kabel er et delt medium, dvs. du deler kabel naboen/hele blokka inn til sentralen. Dvs. kabel har ikke "sentraler" som man har i ADSL. Man har istedet huber og noder, som all trafikk samles på. Ved ADSL har du egen linje helt inn til sentralen, hvertfall i de fleste tilfellene.

Men hvis leverandøren av kabel er flinke, skal du ikke merke noe til disse "ulempene", men det er jo ikke alle som er det da (les: UPC).

Ping er også mer utsatt i et kabelanlegg kontra ADSL, i og med at datapakker blir samlet opp i modemet, før de sendes inn til huben. Modemet opererer med "timeslots" inn mot huben, og for å nyttiggjøre disse mest mulig, samler den opp datapakker, slik at en "timeslot" blir helt full før den sendes.

Dette skjer ikke i ADSL.

Lenke til kommentar
D bør du spørre leverandøren om. Er d full-duplex linje, kan du laste ned og opp samtidig på ~maks hastighet :) Er d half-duplex sliter downloaden hvis uploaden er på maks og omvendt.

Det er HELT feil. Den problemstillingen du viser til her, har ingenting med half/duplex å gjøre. Det er tcp/ip som forårsaker dette.

Men når det er sagt, så merker man dette veldig godt på linjer som er asymmetriske, f.eks. 384/128kb som mange leverer i dag.

Så ikke mas om duplex eller ikke, det har null betydning for bruker. Det finnes jo en _hvis_ annen tråd om akkurat dette, hvor det tydeligvis er mange som går å tror det samme som deg.. Men som sagt, det er helt feil.

Lenke til kommentar
Takker, akkurat sånne svar jeg vil ha. Mao kan det være smart å spytte i litt ekstra for å få SDSL? ADSL er ikke noe alternativ, da jeg er ute etter raskere raskere ut-linje for FTP osv.

Absolutt.. Når jeg bruker DC++, er det alltid surt når noen laster ned fra deg, og bruker all kapasitet ut. Da synker som sagt inn hastigheten også :grumpy:

Dessuten er det "kulere" å kjøre FTP server og kunne tilby skikkelig hastighet også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...