Carana Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hei! Dette blir langt, håper noen tar seg tid til å lese, det hadde vært snilt! Nå har jeg brukt utallige timer på å prøve å fikse dette, men uansett hva jeg gjør, funker det ikke. Saken er: I helgen kjøpte jeg meg deler, og bygde opp en PC som jeg skal sette opp som server for ventrilo og Counter-Strike Source. Min ISP er Vikenfiber, og de har satt inn en såkalt "hjemmesentral" i huset her, som fungerer som en router. Jeg har, på hjemmenettet, enda en router (en D-Link DIR-635), for å få mer hastighet på det trådløse nettverket. Serveren min er koblet opp bak denne. Nettverket her hjemme blir da sånn. Jeg har satt opp routeren R1 (som forøvrig har en statisk internett-IP) til å gi 192.168.0.16 DMZ. Router R2 har jeg gitt nettopp denne IPen som statisk IP fra WAN (WAN i denne sammenhengen blir da LAN1 fra illustrasjonen, og ikke internett. Internett blir WAN til R1), slik at R2 skal ha fri trafikk til og fra internett. R2 har jeg gitt IP 192.168.10.1 for at det ikke skal bli kollisjon mellom IPene til R1 og R2. Til serveren har jeg reservert IPen 192.168.10.25. I R2 har jeg gitt 192.168.10.25 DMZ. Med andre ord har serveren DMZ gjennom R2, og R2 har igjen DMZ gjennom R1. Dette må bety at serveren har fri tilgang både ut og inn fra R1s WAN, nemlig internett. Problemet oppstår når jeg skal begynne å hoste. Jeg starter med Ventrilo på port 3784. Når jeg skriver inn info i klienten, min eksterne IP 79.160.xxx.x med port 3784, får jeg ikke koblet til, og teksten "MSG: Contacting Server" blir stående. Med andre ord klarer ikke klienten å få kontakt med serveren gjennom internett. Dette er merkelig. Jeg bruker siden http://www.canyouseeme.org/ for å finne ut om internett har tilgang på serveren, og jeg får "Success: I can see your service on 79.160.xxx.x on port (3784)". Dette betyr at porten er åpen for inntrafikk fra internett. Hvorfor får jeg ikke da koblet meg på serveren med klienten? Jeg har sjekket at både server og klient har nyeste patch. Noen som kan gi meg et råd her? Og så var det CS:S. Jeg bruker SRCDS, console-server program utgitt av steam/valve (det er dette programmet alle som hoster hl2-servere bruker, GUI-versjonen er dårligere, og krever en steam-konto). Jeg starter det i cmd som administrator med denne kommandoen: c:\srcds\cstrike\scrds.exe -console -game cstrike -autoupdate +maxplayers 28 +map de_dust. Jeg får da error: Couldn't allocate dedicated server UDP port. Screenshot: Jeg har prøvd å legge til "-ip 192.168.10.25" (min lokale IP), og "-port 27015" (standard port for CS:S). Noen som skjønner hva som er feil? Jeg er, som jeg tidligere sa, DMZ'ed gjennom begge routere, helt ut på internett. Jeg har også, bare for sikkerhetsskyld forward'et alle porter som CS:S bruker, både ut og inn, dette også med ventrilo. Noen som kan hjelpe meg? Erfaringer? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Beklager, men jeg har ikke lest over ip-oppsettet ditt av lat-het:P Men her er et eksempel på mer optimalt oppsett: ---hjemmesentral-> switch-|->Server .........(layout lager)..............|->router med DHCP DEAKTIVERT osv --> pc Da får alle maskiner ip og styres fra hjemmesentralen, serveren er også direkte slik at det ikke blir noe tull fra routeren din. Endret 25. mai 2009 av Gjest Lenke til kommentar
Carana Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Her er et eksempel på oppsett: ---hjemmesentral-> switch-|->Server .........(layout lager)..............|->router med DHCP DEAKTIVERT osv --> pc Da får alle maskiner ip og styres fra hjemmesentralen, serveren er også direkte slik at det ikke blir noe tull fra routeren din. Har prøvd å koble alt direkte fra hjemmesentralen, men jeg får akkurat samme problemer som jeg får når det går gjennom routeren min. Hmm. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Her er et eksempel på oppsett: ---hjemmesentral-> switch-|->Server .........(layout lager)..............|->router med DHCP DEAKTIVERT osv --> pc Da får alle maskiner ip og styres fra hjemmesentralen, serveren er også direkte slik at det ikke blir noe tull fra routeren din. Har prøvd å koble alt direkte fra hjemmesentralen, men jeg får akkurat samme problemer som jeg får når det går gjennom routeren min. Hmm. Hjemmesentralen opererer som standard på 192.168.1.x Direktekoble maskinen til PC porten uten alt annet. Sett fast ip på datamaskinen din til 192.168.1.200 og gateway 192.168.1.1 Deretter sett manuelt opp UDP\TCP redirection til den ip'en just in case. Du burde uansett på et lan ikke få den feilmeldingen på maskinen vil jeg tro.. Endret 25. mai 2009 av Gjest Lenke til kommentar
Carana Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Også prøvd, og det virker ikke. Har ringt vikenfiber, og de kunne ikke gi meg noe råd i det hele tatt. Virket til og med som om han jeg snakket med ikke visste hva jeg snakket om. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Du må route de portene som serveren din bruker. Denne routingen må kanskje gjøres i alle routere som er imellom din fast offentlige IP adresse og serveren. Måtte ihvertfall gjøre det et sted der noen hadde 3 routere i serie, forwarde i hver router. Jeg har f.eks. en webserver på en pc med ipadresse 192.168.15.64 I routeren har jeg da satt på portforward for port 80 til 192.168.15.64. Hvordan dette gjøres i dine routere vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) - Fungerer det for "folk utenifra" å komme inn på din eksterne IP på de tjenestene du kjører? - Kommer du inn på de tjenestene du kjører ved å skrive lokal ip? Jeg skjønte ikke helt router oppsettet mtp på DMZ osv (kan være fordi det var en lang kveld i går). R1 (som jeg antar er hjemmesentral) har mulighet for å kjøre en IP i DMZ. Denne ipen må vel være i samme range som hjemmesentralen sender ut (192.168.10.X) og ikke 192.168.0.X ? R2 har DMZ-ipen som statisk IP, og alt forwardes fra din R2 til lokale maskiner Edit: skriveleif Endret 1. juni 2009 av Youcef Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå