John-B Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg får ikke ADSL pga sentralen antagelig er "fullbooket", eller sitat fra NGT: "Dette skyldes at det ikke er ledig kapasitet i linjenettet". Hørte imidlertid fra en kar som sa at dersom jeg bestiller en vanlig ISDN-linje fra Telenor, vil montører uansett måtte inn i skapet og rote, noe som medfører at jeg også ville kunne få ADSL. Trikset var altså å bestille ISDN, og rett før leveringstidspunktet (dvs etter at montør har vært ute) avbestiller jeg ISDN-linjen og bestiller ADSL i stedet. Er det noen som har hørt om dette? Må nesten få bekreftet dette fra flere hold før jeg iverksetter dette prosjektet... Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det du kan risikere er når du bestiller ISDN/PSTN linje er at montør vil kun koble deg opp på ende fordeler og ikke ny port. Som sagt er ikke internett en rettighet, men analog (PSTN)linje er. Det er bare å vente og legge inn bestilling på nytt. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Det du kan risikere er når du bestiller ISDN/PSTN linje er at montør vil kun koble deg opp på ende fordeler og ikke ny port. Som sagt er ikke internett en rettighet, men analog (PSTN)linje er. Det er bare å vente og legge inn bestilling på nytt. Har det noe å si at huset er nytt, og altså aldri har hatt en telefonlinje? Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det har dessverre ikke det, fremdeles pålagt bare analog telefon. Vet du om NGT leverte på sitt eget sentral utstyr såkalt OA (Operatør Aksess). Eller om det var på WS (Whole Sale aka Telenor utstyr)? Hva slags avvik fikk du fra NGT? Var det fult i aksess nett eller ingen ledige porter på xDSL kortet? Lenke til kommentar
John-B Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 NGT har ikke eget utstyr i sentralen. De oppgav ingen annen info enn at "det ikke er ledig kapasitet i linjenettet". Hva utgjør forskjellen på "fult i aksess nett eller ingen ledige porter på xDSL kortet" - og er dette noe de vil svare meg på om jeg spør? Over 100 av ADSL-kundene på den aktuelle sentralen får fiber om noen måneder. Det er vel da så godt som helt sikkert at det vil bli mulig for meg å ADSL? Takk for svar! Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 NGT har ikke eget utstyr i sentralen. De oppgav ingen annen info enn at "det ikke er ledig kapasitet i linjenettet". Hva utgjør forskjellen på "fult i aksess nett eller ingen ledige porter på xDSL kortet" - og er dette noe de vil svare meg på om jeg spør? Over 100 av ADSL-kundene på den aktuelle sentralen får fiber om noen måneder. Det er vel da så godt som helt sikkert at det vil bli mulig for meg å ADSL? Takk for svar! Kapasitet i linjenettet er nok "fullt i nettet" som det heter, har du sjekket kapaks? Sansynligvis vil du kunne få Adsl når 100 kunder går over til fiber. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Kapasitet i linjenettet er nok "fullt i nettet" som det heter, har du sjekket kapaks?Sansynligvis vil du kunne få Adsl når 100 kunder går over til fiber. Kapaks sier bare: "Statuskode: 423 SØKET MÅTTE AVBRYTES. Årsak: Nødvendig henvisning til fordeler mangler for kundeadressen.". Jeg antar dette har en sterk sammenheng med at huset er helt nytt (ferdig om en uke). Får nemlig samme melding på naboen, som flyttet inn i sitt nye hus for noen uker siden. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Kan være at huset er nytt ja og ikke meldt inn til GAB registeret. Lenke til kommentar
zvarte Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Kan være at huset er nytt ja og ikke meldt inn til GAB registeret. Jeg har tilnærmet problemstilling. Jeg er huseier og leier ut en etasje i det som er en generasjonsbolig. Jeg har ADSL. Min leieboer ønsker også ADSL og vi vil gjøre dette uten å dele abbonnement. Han ringte telenor og en montør var innom. Han konkluderte imidlertid med at det ikke var tilgjengelige linjer. Hva kan vi gjøre? Er det mulig å dele min ene linje i to, eller er det noe man kan gjøre for å få de til å legge en ny ekstra linje? Er telenor pliktig å levere en linje til hvert hus, eller en linje til hver husstand? Og hva betyr GAB-registeret? Takk til dere som svarer - Ørjan Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Alle har rett på analog telefon. Så leieboer kan få telefon, men ikke pliktet til å få ADSL. GAB register er kommunal register som alle hus er meldt inn, telenor henter info via GAB for å benytte kapaks. Hvis du kun bruker det ene linjen i trådparet kan montøren strekke det ene ned og leieboeren kan benytte denne. Samme situasjon som jeg og hus eieren min var i for noen år tilbake. Etter mye og men fikk jeg min ISP til å ta denne kostnadden til å trekke ned linjen, var ikke noe vits for huseier å bruke begge da han ikke skulle ha analog telefon og adsl, men kun adsl. Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Alle har rett på analog telefon. Så leieboer kan få telefon, men ikke pliktet til å få ADSL. GAB register er kommunal register som alle hus er meldt inn, telenor henter info via GAB for å benytte kapaks. Hvis du kun bruker det ene linjen i trådparet kan montøren strekke det ene ned og leieboeren kan benytte denne. Samme situasjon som jeg og hus eieren min var i for noen år tilbake. Etter mye og men fikk jeg min ISP til å ta denne kostnadden til å trekke ned linjen, var ikke noe vits for huseier å bruke begge da han ikke skulle ha analog telefon og adsl, men kun adsl. Hmmm... entreprenør har fullmakt til å arbeide for inntil kr 7000.- for å få til linje til en husstand. En leilighet regnes som en husstand. hvis du har et ledig trådpar til deg som bor i samme hus, så skulle ikke montør sagt nei, da må det være andre årsaker bak svaret. Mange hus har kun 2 trådpar (4 tråder) som går inn til huset. Om du har hatt feil på linjen din tidligere så har montør antakelig byttet over til det andre trådparet, mens det fremdeles er feil på det paret du hadde før. Når så leieboer skal ha linje, så har han ingen andre valg enn å prøve det ledige trådparet i kabelen, og når det ikke er godt nok, så må han vurdere om feilen i kabelen kan repareres for under 7000.-. Hvis leieboeren ikke skal ha telenor, så blir det et nei-svar hvis det blir over 7000.- Er det telenor som er ISP, kan det ofte bli ja til å reparere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå