Gå til innhold

Lage nettside - Trenger hjelp/veiledning

Anbefalte innlegg

Hei har en oppgave der jeg skal lage en nettside for "Ungdomsklubben Digit". (De som har gått/går på KG og har IT bør kjenne til denne oppgaven, da oppgaven er hentet derfra). Problemet er at jeg er litt blank på hvordan man skal sette opp fra scratch, tenker på design og oppsett da. Vi har lært å sette opp tabeller osv, men jeg er usikker på om det er denne metoden som lønner seg. Bruker Adobe Dreamweaver CS3. Vet mange har mye å gjøre siden det nærmer seg slutten av semesteret, men det hadde vært veldig snilt om noen hadde tatt seg litt tid til spørsmålene mine =)! Dette har mye å si for hva jeg får i IT i år!

Siden skal inneholde:

- Informasjon om belligenhet

- Aktiviteter

- Kontaktinformasjon

- Informasjon om kurs i digitalt utstyr og kommunikasjon

- Informasjon om kurs i et bildebehandlingsprogram

Liste over det jeg er usikker på, fint om dere kommer med utfyllende svar! (men ingen forutsetning) =). Listen vil bli fylt ut etterhvert som jeg kommer lenger med siden, og flere spm vil dukke opp=)

- Hva er best av XHTML og CSS?

- Hvordan bygge opp design fra scratch (Banner, Meny, og generelt utseende på siden)

Tusen takk for alle svar, og har du en nettside fra en tidligere oppgave du vil dele med meg (slik at jeg kan se hvordan andre har gjort det; bruke som inspirasjon) kan du kontakte meg på PM, så fikser vi det! =).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Den siden du linker til har mye av det samme som W3Schools. Jeg klarer det mest basice som body, h1, list, links, paragrhaps - tags. Men har litt problemer med å sette opp selve designet på siden, tenker da på banner, meny osv. Bør jeg bruke CSS til dette?

Noen som har en turorial på hvordan man lager design og meny osv? Det er det jeg trenger for å kunne starte! =)

Lenke til kommentar

JA, du bør bruke CSS. Jeg vil annbefale deg å lese litt på DIV-taggger og DIV-classer, de kommer du til å få en god del bruk for.

Jeg kan gi deg en kort forklaring av hva jeg mener med DIV-tagger:

Med DIV-tagger holder du koden mye mer ryddig og oversiktlig, samtidig

som at du gjemmer, til en viss grad bort CSS-fila di.

Jeg annbefaler deg å lære deg CSS og DIV-tagger.

Eksempel på hva en div-tag gjør:

CSS-filen:

#content (valgfritt hva du skriver her, bare du har en "#" forran.) {
       background-color: white; //Bakgrundsfargen
       font: 11px verdana; // Skriftinstillinger
       text-align: center; // Midtstiller teksten
       border: 1px solid black; //Lager en svart ramme rundt siden
       margin: 0px auto; //sentrerer siden din.

}

HTML-fila vil, når du legger inn "<link rel="stylesheet" href="navnpåcssfil.css" type="text/css"> mellom <head></head> taggene, hente ut informasjon fra CSS-fila du har laget. HUSK AT HTML OG CSS FIL MÅ HA SAMME PLASSERING!

For å fortelle HTML at "nå vil jeg hente ut informasjon fra CSS-fila", bruker vi tagger, DIV-tagger:

<html>
<head>
<title>hvaduvilsidenskalhete</title>
<link rel="stylesheet" href="navnpåcssfil.css" type="text/css">
</head>
<body>

[b]<div id="content">[/b] // DIV-ID er da kommandoen du bruker.
Alt du skriver innenfor DIV-taggene, vil bruke de
instillinene du har laget i CSS-fila
[b]</div>[/b]

PM meg hvis du har spørsmål :)

-Fredrik

Endret av Sixpounder
Lenke til kommentar

Tusen takk for et supert svar! Nå skjønner jeg CSS mye bedre enn det jeg gjorde før, har lest litt om CSS på W3Schools sin side også, så nå har jeg litt basic kunnskap om CSS. Men jeg er fortsatt litt usikker på layout, tenker på banner, meny (venstre side) og foten. Har ikke funnet noen toutorials på hvordan man fikser det. Kan du hjelpe meg med det? Ser at det er ferdig layouts innpå Dreeamweaver, men jeg vil helst fikse en selv, er det bare å tegne streker da eller? Sorry for at jeg kommer med så dumme spm, har alldri laget en nettside fra scratch =).

Takk for supert svar!

Lenke til kommentar

Div tagger brukes bare for å holde mer kontorll over alt? Inni div taggene kan jeg skrive slik?:

<div id="Header 1"> <h1> Hei </h1> </div>

<div id="Paragraph 1> <p> Lerum blåbærsaft smaker blåbær </p> </div>

Har lest et sted at man ikke skal bruke taggene <h1> og <p> inni <div> taggene. Men hvordan skal netleseren klare å skulle mellom de forskjellige elementene da?

Lenke til kommentar

Ok =), vet man skal bruke h1-h6 =). Noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal mekke layout på siden, tenker på banner, meny (skal være til venstre) og foten? Er litt på børtur nå :no:

Endret av Panny60
Lenke til kommentar
Har lest et sted at man ikke skal bruke taggene

og

inni

taggene. Men hvordan skal netleseren klare å skulle mellom de forskjellige elementene da?

Nettlesere skiller mellom de forskjellige elementene uansett om de befinner seg inne i et div-element eller ikke. Det gir ingen mening å gjemme en h1 eller p i en div, da du kan gi (nesten) samtlige html-elementer en unik id eller en klasse.

Sixpounder: Jeg respekterer deg for at du prøver å lære trådstarter CSS og generel webutvikling, men webutvikling er et felt man ikke bør (forsøke) å lære andre med mindre man kan det rimelig godt selv. Mye av det du skriver er direkte feil: DIV-klasser finnes ikke i den forstand du sikter til og man gjemmer ikke bort CSSen sin ved hjelp av DIV-tagger.

Klasser (class="klasse") og ider (id="id") kan, som sagt, brukes på hvilket som helst element, men de vil oppføre seg forskjellig.

Jeg anbefaler trådstarter å lese denne siden, før han fortsetter videre med HTML Dog-guidene. Det er mye bedre å linke til eksisterende, gode guider enn å prøve å forklare alt på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg klarer alt av det grunnleggende som du linker til i den linken. Problemet mitt oppstår når jeg vil lage en CSS fil, jeg prøver å lage en CSS fil med layout. Det vil si Topp (Der man har logo, Meny (skal ligge til venstre) og bunnen (Der man skriver copyright som oftest). Skal illustrere på paint hva jeg mener, slik at det ikke oppstår noen misforståelser =).

Digit_layout.bmp

post-123629-1243279580_thumb.jpg

Endret av Panny60
Lenke til kommentar
Panny60, holdte på å sette sammen bilde dit men så kræsjet hele Dreamweaver. Bleklager at jeg ikke tar det opp igjen.

Takk for at du prøvde! Er ikke din oppgave, så veldig hyggelig gjort av deg =), er tanken som teller. Skal prøve å finne ut av det, men om det ikke funker, så kjører jeg tabeller, det kan jeg noen lunde =).

Takker for alle svar jeg har fått, har hjulpet meg =)

Lenke til kommentar

Prøv noe slikt:

css:

@charset "utf-8";
/* CSS Document */
body {
width: 100%;

}

.top {
width: auto;
text-align: center;
}

.menu, .menu li ul{
list-style-type: none;
margin: 0;
padding: 0;
width: 185px; 
border: 1px solid black;
}

.menu li{
position: relative;
}

/* IE */
* html .menu li { float: left; height: 1%; }
* html .menu li a { height: 1%; }
/* End */

.content {
width: auto;
margin-left: 190px;
margin-right: auto;

}

HTML:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
<link href="Untitled-2.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>

<body>
<div class="top">
Bilde her!
</div>
<ul class="menu">
<li><a href="http://www.vg.no">vg</a></li>
<li><a href="http://www.dagbladet.no/" >dagbladet</a></li>
<li><a href="http://www.afteposten.np/">afteposten</a></li>
</li>
</ul>
<div class="content">
fawf
</div>
</body>
</html>

problem: content i er ikke helt til toppen

Lenke til kommentar

Takk, skal prøve den, klarte ikke å koble opp HTML'n med CCS'n på første forsøk, så det må sikkert være noen feil jeg gjør, skal prøve meg litt fram =). Hvis dette blir for vanskelig, bruker jeg heller tabeller =).

Takk for all hjelpen ColdIce =)

Lenke til kommentar
Takk, skal prøve den, klarte ikke å koble opp HTML'n med CCS'n på første forsøk, så det må sikkert være noen feil jeg gjør,

<link href="[b]Untitled-2.css[/b]" rel="stylesheet" type="text/css" />

bytt ut uthevet med navnet på din css style.

Husk å sette tråden som løst hvis du har løst problemet!

Lenke til kommentar

Jess nå klarte jeg å koble dem sammen, så på en totourial, og fjerna <meta> tagsene dine da jeg trodde de var unødvendig, dumme meg. Men i den CSS'n du lagde til meg er det ingen menyy til venstre, hva må jeg skrive på CSS stylesheetet for å få dette inn?

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...