Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Får jeg fereipenger OG vanlig lønn?

jespah

Anbefalte innlegg

Jeg er deltidsansatt, jobber 2-3 dager i uken ved siden av studier. Feriepengene kommer i juni hos min arbeidsgiver. Jeg kommer til å jobbe hele sommeren med unntak av 2 uker. Vil jeg få utbetalt vanlig lønn i tillegg til feriepenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er deltidsansatt, jobber 2-3 dager i uken ved siden av studier. Feriepengene kommer i juni hos min arbeidsgiver. Jeg kommer til å jobbe hele sommeren med unntak av 2 uker. Vil jeg få utbetalt vanlig lønn i tillegg til feriepenger?

Dersom du får timesbetalt, og ikke fast lønn i måneden, får du feriepenger + lønn, ja.

Sånn det fungerer:

De som har fast månedslønn får lønn hver måned, untatt feriemåneden om sommeren (hvorvidt en har ferie om sommeren eller ikke, er irrelevant, det gjelden den måneden som er fastsatt). I det tilfelle, vil en likevel få utbetalt lønn om en tar ferie i februar.

Har du timesbetalt, får du ikke lønn når du har ferie. Si du har ferie i hele februar, vil du få 0 kr den måneden. Men når sommeren kommer og du skal ha utbetalt feriepenger, får du det, i tillegg til lønnen du tjener om du jobber den måneden.

Til syvende og sist får en de samme pengene, bare på ulike tidspunkt. Siden du er deltidsansatt vil jeg anta du går etter timer. Da får du feriepenger + lønn.

Lenke til kommentar
Spør arbeidsgiver :) For i min jobb (selv deltid og har timelønn) får jeg feriepenger + timelønn i feriemåneden. Så tror det er litt ulik praksis rundt om.

Hva mener du med det? Eksempelet fra din arbeidsplass er jo akkurat som jeg beskrev..

Lenke til kommentar

Dersom du får timesbetalt, og ikke fast lønn i måneden, får du feriepenger + lønn, ja.

Sånn det fungerer:

De som har fast månedslønn får lønn hver måned, untatt feriemåneden om sommeren (hvorvidt en har ferie om sommeren eller ikke, er irrelevant, det gjelden den måneden som er fastsatt). I det tilfelle, vil en likevel få utbetalt lønn om en tar ferie i februar.

Har du timesbetalt, får du ikke lønn når du har ferie. Si du har ferie i hele februar, vil du få 0 kr den måneden. Men når sommeren kommer og du skal ha utbetalt feriepenger, får du det, i tillegg til lønnen du tjener om du jobber den måneden.

Til syvende og sist får en de samme pengene, bare på ulike tidspunkt. Siden du er deltidsansatt vil jeg anta du går etter timer. Da får du feriepenger + lønn.

Det var dte jeg tenkte på ...

Lenke til kommentar

Hvorfor leste du ikke det jeg skrev rett ETTER det du uthevet?

For å presisere:

Når du jobber etter timeslønn, og tar ferie hele januar, får du ikke utbetalt noe for januar måned.

Har du fast lønn i måneden, får du lønn i januar selv om du er borte på haiti hele januar måned.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...