Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Stikkontakt, hvor mye tåler en sånn?

Anbefalte innlegg

Først og fremst: Aner ikke om dette er riktig sted å spørre, men det er lov å prøve.

Har et lite problem med at jeg skal koble til en god del elektroniske artikler til en stikkontakt og i den forbindelse lurer jeg på hvor mye den tåler, evt. er det en brannbombe uten like?

Planen er å koble en "grenuttak"(eller hva det nå heter sånne iværtfall) til en stikkontakt, deretter skal det kobles en router, modem og hjemmeserver(maks 450W) på "grenuttaket", deretter skal jeg koble til et nytt "grenuttak" på det forgje "grenuttaket" som skal være koblet til 40" tv, Ps3 og Get HD PVR boks.

Oppsummering:

-Grenuttak
-Modem
-Router
-Hjemmeserver(maks 450W)
- Grenuttak
	-Ps3
	-40" tv
	-Get HD PVR

Det jeg lurte på er om dette er:

A) Løsningen brannvesenet kommer fram til etter at huset er brent ned

B) En god måte å drepe en sikkring på

C) En god løsning på mine problemer.

Litt mer opplysninger:

Ps3 tar 180W(kilde)

Tv tar mellom 240~310W(kilde)

Get boksen bruker 60W(Tror det stemmer)

Routeren bruker 12W

Motorolla modemet bruker 9W

Hvis hjemme serveren bruker maks bruker den 450W, men hvis den bruker minimum blir det gjennomsnittlig rundt 200~250W

Alt til sammen(alt på maks): 1021

Endret av Nordmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du må finne ut av før vi kan svare deg på dette er hvor stor sikring som er koblet til stikk kontakten. (Hvor mange Ampere), står som oftest skrevet i innholdsbetegnelsen i sikringsskapet.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar

Ut fra formelen P=U*I=230v * 16 A = 3 680 watt. Altså tåler selve kursen en ganske stor belastning. Det pleier normalt også å stå på strømforgrenere hvor mye belastning de tåler. Jeg vil derimot ikke anbefale å kjøre dem med stor belastning over lang tid, selv om du skulle finne ut at du holder deg under hva forgreneren tåler.

Den beste løsningen ville vel være å ha en effektmåler som du kobler mellom veggen og den første forgreneren, deretter ha alle apparatene på og under normal bruk, og se hvor mye det drar. Ville også kjørt en "stress-test" for å sjekke om noen av forgrenerne blir unormalt varme.

Det som er koblet til forgrener #2 er vel heller aldri på så lenge du ikke er rett i nærheten av det, og det som er på forgrener #1 ser ut til å trekke såpass lite at det ikke vil være noen fare. Men for sikkerhets skyld, sjekk for varmgang :).

Lenke til kommentar

Supert svar eught :)

Når du snakker om Ps3 + tv + get boks, har du da tatt med at de står i "standby" eller at de ikke tar noe strøm(eller er standby så lite at det ikke er viktig?)

Problemet er at dette er det eneste rommet hvor det er tv uttak(til modem og router) som ikke er på rommet mitt(kommer til å dø hvis det skal stå en liten server og suse hele natten). Hjemmeserveren kommer jo til å stå på hele tiden og i tillegg må den være koblet med kabel til routeren, selv om dette kanskje kan være gjort anderledes.

Endret av Nordmoen
Lenke til kommentar

Siden du har en sikring på 16ampere så kan vi bruke ohm's lov til å finne ut hvor mye du kan koble på uten at sikringen ryker. Vi har da formelen P = U x I = 230V x 16A = 3680W. Så du kan koble ganske mye på uten problemer. Men husk at hvis du har spotter o.l så må du regne med disse også siden det er en felles sikring.

Det jeg heller ville bekymret meg for er å passe på hvor mye du kan koble på hver strøm padde, de fleste har en max grense på 2500W men dette står skrevet på selve padden også. Men du ligger nok godt under grensen uansett.

EDIT: Damn, too late...

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Verste fall så kobles bare sikringen ut. Akkurat noe brannbombe blir det ikke. Derfor sikringene er til, vettu! ;)

Sikringen kobler bare ut dersom strømtrekket overskrider 16A ...

Dersom noen av grenuttakene ikke er dimensjonert for den strømmen som går gjennom dem, så kan de bli varmere enn de har godt av, og for mye varme konsentrert på et lite sted kan i verste fall starte en brann. Det har vist seg at enkelte billige grenuttak har brukt ledninger som har vært underdimensjonert (=for tynne). Mange grenuttak er dessuten laget for 10A-kurser, mens det nå ikke er uvanlig med 16A-kurser.

En annen ting å passe på er at det er god og konstant kobling mellom apparat-pluggen (stikkeren, støpselet) og grenuttaket når den er plugget i. "Vakkel-kontakt" kan gjøre at du ser tendenser til små blå gnister nedi kontakten, og gnister ... vel ...

Så finn ut hvor mye strøm du trenger ut fra vekkontakten ( = x Watt/230V).

Hvis du er usikker, sørg for å bruke et grenuttak som tåler 16A til modem/ruter/server, så kan du heller bruke et vanlig 10A-grenuttak til TV/PVR/PS3. (Sannsynligvis går det helt fint med 2x 10A-grenuttak.)

Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart på spørsmålet mitt :)

Tror det skal gå bra, har oppdatert første posten med litt fakta om utstyret, hvis det skulle ha noe mer å si.

Tok også en liten titt på forgreneren som jeg bruker der inne fra før og den står til maks 3500W, så det burde vel gå bra.

Lenke til kommentar
Verste fall så kobles bare sikringen ut. Akkurat noe brannbombe blir det ikke. Derfor sikringene er til, vettu! ;)

Siden det virker som du kan faget, er de 16A i eldre hus også? Merker det at i de nye husene våres så forsvinner ikke strømmen, ved mye bruk. Mens i de gamle husene så skal det faktisk ikke mye til for at sikringen slåes av. Snekkeren hadde t.o.m problem med å bruke en sånn sag han hadde med seg når han jobbet her.

16A standard?

Lenke til kommentar

Siden det virker som du kan faget, er de 16A i eldre hus også? [klipp]

16A standard?

Jeg skal ikke påstå at jeg "kan faget", men jeg er gammal elektroingeniør, så noen "gamle sannheter" sitter fortsatt i bakhodet.

I "gamle dager" var det vanlig med 10A kurser til lys og stikkontakter, og det var som regel få kurser og altfor få stikkontakter i et hus/leilighet. Det førte ofte til at sikringene gikk.

Nå virker det som om det har blitt vanlig å legge opp flere kurser (og montere flere stikkontakter) - og enddog ha separate kurser for lys og stikkontakter -, men om 16A har blitt standard, det tør jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Liten hijack av tråden, men er det noen vits med sånn forgreiner med spenningsvern? Ala denne, får det til innkjøpspris så hvis det er noen vits så kan jeg like godt kjøpe en sånn

Tja ... det var da en underlig pakkeløsning ...

Er du plaget med overspenning i huset?

Man er vel mer utsatt dersom strømmen kommer "gjennom luften" (les: kabler, stolper og master) enn om kablene stort sett er nedgravd.

For å si det sånn; det skader ikke med overspenningsvern ...

Men svi ikke av mer penger enn nødvendig. Monster Cable har overspenningsvern som sikkert er veldig bra (utfra teorien om at dyrt => bra), men man kan sikkert finne brukbare ting hos Clas Ohlson og andre til en lavere pris. Hvis man f. eks. går inn her og søker etter "overspenning" så kommer det opp flere interessante produkter.

(Man kan også få montert overspenningsvern i sikringsskapet.)

edit: Hvis du kan få pakkeløsningen til innkjøpspris, så er kanskje det en del rimeligere enn de 799 kroner som forlanges av vanlige dødelige. Jeg tror nesten jeg vil foretrekke å ikke vite hva innkjøpspris er ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Er nok ikke så falig og koble til alt det der, ingen ting av det der har noen stor belastning. Så lenge du ikke overbelaster kabeler, så går det bare godt. Sjekk bare at skjøyteledningen tåler 16A på den 16A kuresen så skulle det vell gå bare og belaste opp til 16A.

Liten hijack av tråden, men er det noen vits med sånn forgreiner med spenningsvern? Ala denne, får det til innkjøpspris så hvis det er noen vits så kan jeg like godt kjøpe en sånn

Kan være greit og ha det på elektronikk ;) Kan spare elektronikken ved en eventuelt kraftig overspenning eller andre ugunstige flimringer på nettet. Men selfølgelig ikke mot direkte lyn nedslag. :roll:

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Tja ... det var da en underlig pakkeløsning ...

Er du plaget med overspenning i huset?

Man er vel mer utsatt dersom strømmen kommer "gjennom luften" (les: kabler, stolper og master) enn om kablene stort sett er nedgravd.

For å si det sånn; det skader ikke med overspenningsvern ...

Men svi ikke av mer penger enn nødvendig. Monster Cable har overspenningsvern som sikkert er veldig bra (utfra teorien om at dyrt => bra), men man kan sikkert finne brukbare ting hos Clas Ohlson og andre til en lavere pris. Hvis man f. eks. går inn her og søker etter "overspenning" så kommer det opp flere interessante produkter.

(Man kan også få montert overspenningsvern i sikringsskapet.)

edit: Hvis du kan få pakkeløsningen til innkjøpspris, så er kanskje det en del rimeligere enn de 799 kroner som forlanges av vanlige dødelige. Jeg tror nesten jeg vil foretrekke å ikke vite hva innkjøpspris er ...

Det var ikke akkurat den pakken jeg tenkte på, mer bare overspennigsvernsdelen. Dessuten så er vi ikke veldig utsatt for overspenning nei, huset er fra 2000 og selve boligfeltet er fra samme tid, så det burde være gode kabler.

Vel tror vi kan kalle denne tråden for løst, takk for all input fra alle :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...