Gå til innhold

Ødelagt harddisk. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ute for samme problem.

Mutter's gamle bærbare startet ikke opp. Jeg tok ut disken og koblet den til min stasjonære med en 2,5" -> 3,5" overgang. BIOS finner disken og melder faktisk: "SMART capable and status OK".

MEN: Disken dukker ikke opp i windows, ei heller i disk management.

Noen forslag?

Elkjøp har et samarbeid med IBAS, rettet mot datarekosntruksjon for privatpersoner. 1290,- per disk og de tar kun betalt om de får hentet ut data. Det er kansje en ide å teste. En drøy tusenlapp for å redde alle bildene av to barnebarn's første leveår tror jeg mutter har råd til..

Edit: http://ibas.no/nyheter/articles/NO-22-08-2007.html

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Har sendt disken i retur til Amentio for kontroll og evt bytte. Dersom jeg får den gamle i retur sammen med en ny så kan jeg jo prøve ut forskjellige ting. Kan jo være at det er elektronikkdelen under disken som er ødelagt og den er ikke vanskelig å skifte ut.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått et lignende problem med min disk.

Det er en WD Caviar 500GB. Har hatt den i nesten 2 år nå. Ingen problemer helt til nå. Jeg skannet disken, men det var ikke mulig å lese data. Det er bad sectors fra ca 160mb også videre. Jeg kan verken lese eller åpne filene på den. Men den viser på vista uten problemer.

Noen tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sendte min disk til http://reconsult.no/

Skrivehodene hadde låst seg, visstnok et velkjent problem for aldrende Toshibadisker. Det er fullt mulig å få ut data ved å bytte lesehoder, men prisen ble i så fall 8500,- !!

De anbefalte i alle fall å ta kontakt med forsikringsselskapet, det gikk gjerne på innboforsikring når slike ting oppstod. Da får vi se hva egenandelen der er før vi går videre. Vi faller nok tilbake på den gode gamle: Husk backup av alle vitale data! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...