fo2re Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Fått en litt merkelig forespørsel og det er å ta bilde av en som driver med karate og knusing av murstein. Noen som har noen erfaring eller tips rundt dette ? Skal iallefall prøve å optimalisere D300 n så kan ta flest mulig raske seriebilder på så høy lukkerhastighet som mulig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Fått en litt merkelig forespørsel og det er å ta bilde av en som driver med karate og knusing av murstein. Noen som har noen erfaring eller tips rundt dette ? Skal iallefall prøve å optimalisere D300 n så kan ta flest mulig raske seriebilder på så høy lukkerhastighet som mulig. Han så sikkert på Timewarp på Discovery i går; der knuste de stein og kokosnøtter. Men får å fange opp slikt så tok de 500 bilder i sekundet eller fler ... Tom Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det _kan_ vel være mulig å få til med blits for å fryse bevegelsen. Men så er det timingen osv da. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Med batterigrepet så får du vell 8bps, noe som skulle være tilstrekkelig. Manuellfokus på steinen og fyr løs.. Lenke til kommentar
boos Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Og her får du kanskje bare ett forsøk? Dette er vel ikke noe som utøveren kan gjøre opp igjen flere ganger etter hverandre. Så hvis det er nok lys, er det vel bare å finne rett posisjon og seriekjøre.... boos Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Idè: sette blitz til "second curtain" og lukkertid sopass sein at man får en fartsfølelse av hånda mot mursteinen og få blitzen til å fryse knusingen. Sikkert sinsykt vansklig å time, men tror det hadde blitt kult Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Tenkte å gjøre noen forsøk først med en hammer eller tilsvarende for å teste om får til den tekniske biten. Har ikke EL-4 batteriet hvis det er det det heter i farta, og har blitt frastjålet litt meningsløst utstyr som AA holderen til batterigrepet (sikkert mange som har bruk for det). Er det kun EL-4 som kan gi maks 8bps eller er dette mulig å oppnå med AA holder og batterier, har en del GP 2700 batterier. Regner med at man ikke har så mange "forsøkene" før legevakta blir neste stopp ! "en gang til..." Endret 25. mai 2009 av JoonGoii Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Er utøveren rutinert så tåles det mange runder med steinknusing før det blir nødvendig med legevakt. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Det der skal jeg teste ut, har kun såvidt lest om de ulike mulighetene man har med ulik blits sync og feks "strobe" blits men aldri hatt tid til å fått testet sånt. Nå ser ut til å være en gylden mulighet. Idè: sette blitz til "second curtain" og lukkertid sopass sein at man får en fartsfølelse av hånda mot mursteinen og få blitzen til å fryse knusingen. Sikkert sinsykt vansklig å time, men tror det hadde blitt kult Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Han så sikkert på Timewarp på Discovery i går; der knuste de stein og kokosnøtter. Men får å fange opp slikt så tok de 500 bilder i sekundet eller fler ... Så da holder det med 1/500 sek lukketid og sinnsyk bra timing Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Tippar 1/500sek blir for lite. Høyres ut som ein jobb for rask blits med lasertrigging. Er ikkje alle blitsar som blinkar raskt nok for å fryse slikt heller. Lenke til kommentar
Torbjs Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hva med å ta bildene utendørs i sollys? Burde være mulig å få fine lukkertider slik, og bare lette opp skyggene med en reflektor eller lignende... Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 www.hiviz.com, sjekk ut lydbryterene deres. Tror det er et steg i riktig retning i allefall Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 tror nok du kan ha nytte av highspeed sync og flere blitser. Kom deg nærme, og for all del, dette er tiden å bruke filter;) (spessielt når du skal bruke hammer) Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Dette var jo litt av en utfordring! Seriebilder kan jo virke.. Om du tar flere takes, så vil jo sannsynligheten for at du får "killer-frame'n" øke for hvert take. Det blir jo litt tilfeldigheter her. Får håpe hånda ikke er helt kjøttkake innen dere får bildet dere vil ta. Pass godt på lyset (enten det blir blitz eller dagslys), og husk å prefokusere og sette kamera i manuell fokus. En lasertrigger bør også funke - har ikke lekt med dem før, men konseptuelt høres det fornuftig ut. Ellers finnes jo Casio Exilim FC-1000 til 2500 spenn som tar 30 6mpx-bilder i sekundet. Lenke til kommentar
vcx Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 *Mine Innlegg* Gleder meg til resultatet! Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 *Mine Innlegg* Gleder meg til resultatet! Yes, jeg legger den til også. Dette kan bli morsomt. Lykke til! Lenke til kommentar
cpy Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 det går fint med 1/250 og blits... Lenke til kommentar
Itw Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Hva med en del støv oppå steinen for og garantere det med i bildet? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 *Mine Innlegg* Gleder meg til resultatet! Yes, jeg legger den til også. Dette kan bli morsomt. Lykke til! +1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå