Gå til innhold

her kan dere poste deres utstyr / erfaringer

Anbefalte innlegg

Her kan du skrive om ditt filmbaserte kamera som: Hvordan type/modell | Utstyr | legg gjerne med bilde | erfaringer | problemer | positive ting :)

Dette er mitt Filmbaserte kamera om det var Autoreflex T3 eller bare T husker ikke helt men Autoreflex T3 ligner mest på det jeg har hjemme

Konica Autoreflex T3N (1975 – 1978)

post-191920-1243242011_thumb.jpg

Shutter Hi-Synchro Copal Square S (metal focal plane), B, 1- 1/1000

Film type 135 (35mm) / 24mm x 36mm

Exposure meter Center(bottom)-weighted TTL dual CdS metering with match needle

EV Range 1.5 - 18 / ASA 100

ASA range 12-3200

Battery two PX675 (mercury oxide) Using LR44 or SR44 causes wrong meter readings

Weight 737g body only , 992g with 1.7 50mm lens

Self-timer

Utstyr

Konica 35mm

konica 135mm

Tamaron 400mm

Har ikke noen erfaring med dette kameraet fikk det i går den 24 mai så

Endret av skuffx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mamiya RZ67 Pro

584px-Rz67proykkonen.jpg

Lukker Elektronisk lukker med tider fra 8s - 1/400s, pluss bulb.

Film 120-film (iso 25-6400)

Eksponering manuelt uten lysmåling. Lysmåling mulig med prismesøker

Erfaringer

Jeg har hatt dette kameraet i ca 4mnd nå, og fått prøvd både fargefilm og s/h-film. Har vært veldig fornøyd med skarphet på objektivet (110mm f2.8) og synes kameraet er enkelt og logisk i bruk. Elsker sjaktsøkeren som gir et stort bilde av hva som foregår foran kamera, og med innebygd forstørrer er forholdsvis greit å stille fokus. Negativt sett så er kameraet stort og tungt, og ikke veldig kjapt i bruk, men dette visste jeg da jeg kjøpte det så for meg har det ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar

Nikon FM

61438017.nikon_fm_NK02000018500.jpg

Lukker 1-1000 + bulb

Lysmåler

ISO 12-3200

Mekanisk

Trenger batteri til lysmåler.

Kjøpte FM'en før jul 2008

Har fått brukt ca 5-6 filmer.

Kameraet er enkelt å bruke.

På kameraet står en 50mm 1.8 Series E, men har flyttet den nye AF-D versionen over.

Har også en 80-200 AF-D som jeg bruker av og til, men litt tung å ta med seg. Foretrekker 50mm'en

Det hender at skruen til fremtrekkeren løsner, eller at hele fremtrekker spaken blir vrid ut av spor. Dette hender ikke ofte, men er litt iritrende

Bildene fremkaller jeg selv.

3515858369_7ed9011170.jpg

Lenke til kommentar

Jeg trives også utmerket med denne:

Yashica 44 LM med film fra Fotoimport.

Bestilte idag 10 nye filmer.

http://www.photoethnography.com/ClassicCam....html~mainFrame

http://www.pbase.com/brucemontana/black_an...60_yashica_44lm

http://www.mplsdesigner.com/cameras/cameras/44lm.html

http://www.dirapon.be/TLR127.html

Ny mattskive? http://rick_oleson.tripod.com/index-175.html

Film:

Bluefire Murano color print film in 127 roll film size

http://www.frugalphotographer.com/cat127.htm#127 film info

B&W:

Fotoimport i Trondheim

http://www.retrophotographic.com/adoxfilms.htm

Last Updated: 05/04/2009

http://www.oresteen.com/ROLLEI4X4.htm

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Et par temmelig ulike eksempler på rimelige japse-kameraer for analog fotolek, først en rangefinder for den som vil ha gode muligheter for manuell kontroll, deretter et som i utgangspunktet er helautomatisk point'n'shoot (nåvel, fokusering er nå fortsatt manuell, da).

Starter altså med en grom gammel rangefinder...

• * Betegnelse: Konica Auto S2
    * Modellår: ca 1965
    * Filmtype: 35mm, 25-400 ASA (ved bruk av Auto-modus)
    * Objektiv: Fastmontert Hexanon 45 mm, f/1.8-16, 5-bladers blender
    * Fokusering: Manuell, vha koblet målsøker
    * Lukker: B,1,2,4,8,15,30,60,125,250,500. Mekanisk Copal SVA.
    * Eksponering: Lukkerprioritert automatikk, manuell
    * Lysmåler: CdS-celle plassert innenfor filterring
    * Batteri: PX-625 kvikksølv - trengs kun for lysmåler og i Auto-modus.
    * Annet: Uttrekkbar solblender. Selvutløser. Coldshoe, ingen hotshoe men PC-sync-kontakt.

post-73994-1243364708_thumb.jpg

Et stort og tungt kamera som er lett å holde stødig selv for folk med hender som er større enn snittet. Kjøpt på eBay i 2007 for USD 9.99 (+4 ganger så mye i frakt) og viste seg å være et nydelig kamera under støv og skitt. Glimrende skarpt objektiv, er kjent for å være blant de beste av gamle fastmonterte på rangefinderne på 60- og 70-tallet. Virker som det toner ned bakgrunn mer enn normalt og gir litt 3D-effekt. Går du tom for batteri, funker det helmanuelt uten problem - har du batteri, får du hjelp av lysmåleren selv om du går ut av Auto-modus. Bruker du alkaliske eller sølvoksid-batterier, treffer lysmåleren likevel godt nok for negativ-film, selv om spenningen er litt for høy. Husk å sette på fronthetta når du ikke tar bilder, lysmåleren jobber og trekker strøm så lenge lys treffer CdS-cellen. Lysmåleren viser forresten hva slags blenderåpning den anbefaler vha en nål/skala både på toppen av kameraet og i målsøkeren - som forøvrig har parallax-korreksjon (meget elegant utført sådan).

I mine øyne er dette et godt bygd - nesten klassisk - kamera, og det er såpass enkelt at man har mulighet til å fikse småting selv om ting skulle gå litt på tverke. Og da er vi vel kommet til svakhetene: Lysmåler kan slutte å virke (lodd fast en ledning i objektiv eller ved batterirom), objektivet kan bli "løst i fisken" (stram opp senterhylsen i objektivet), målsøkeren kan bli mørk (ta av toppen og rengjør), bladlukkeren nekter å røre seg (rens den med lighterbensin), lyslekkasje (bytt lystettinger) etc. Av designfeil som er lite å gjøre med, kommer jeg på bare to småsaker: knøttliten dybdeskarphetsskala og en skikkelig billig treskeverkslyd når du trekker fram filmen.

Her er Konica Auto S2 i aksjon med Fuji Reala 100 på laget i oktober 2008:

post-73994-1243364772_thumb.jpg

Så til noe helt annet...

• * Betegnelse: Olympus Trip 35
    * Modellår: 1974 (1967-1984)
    * Filmtype: 35mm, 25-400 ASA
    * Objektiv: Fastmontert Zuiko 40 mm, f/2.8-22, 4-bladers blender
    * Fokusering: Manuell, vha øyemål og sonefokus
    * Lukker: 40,200. Mekanisk (og automatisk)
    * Eksponering: Helautomatisk
    * Lysmåler: Selenium-celle plassert innenfor filterring
    * Batteri: Hydrogenfusjon :) (niks batteri, lysdrevet)
    * Annet: Hotshoe og synk på 1/40s (og da stiller du blender selv).

post-73994-1243364725_thumb.jpg

Et lite og lett kamera, som lever godt og lenge av film og lys. Kjøpt på eBay for GBP 8.52 + litt frakt i 2006, funket helt greit så snart det var pakket ut. Det er utrolig hvor mange forhold dette kameraet greier å ta brukbare bilder i på usle to - 2! - lukkerhastigheter. Glem batterier, stapp inn en 400-film og du kan ta bilder fra morgenrøden til kveldsskumring. Så lenge seleniumcellen holder (og den holder til evig tid så lenge man holder kameraet tørt og slik unngår korrosjon), så må dette være noe av det enkleste og mest bekymringsfrie kamera som tenkes kan. Og Zuiko-objektivet er slett ikke å forakte - det er vel det som egentlig gjør kameraet. Meget skarpt litt nedblendet. Kameraet ble produsert i over 10 millioner eksemplarer ila nesten 20 års produksjonstid - og jeg synes ikke suksessen var ufortjent. Prisen, størrelsen, enkelheten og helt greie bilder gjør at dette kameraet nærmest var sin tids ekvivalent til våre dagers beste mobilkameraer.

Svakhetene ved dette kameraet er jo selvsagt alt det mangler - men i mine øyne ville det vært helligbrøde å kødde med den minimalistiske oppskriften. Dette skal være kameraet som du plukker frem når noe skal funke kjapt og enkelt, og bildene festes til filmen nesten uten at fotografen bøhøver å tenke på annet enn komposisjon.

Her foreviger Oly'en i samråd med Ilford XP2 Super 400 et utsnitt av Grieg-hallen i juli 2008:

post-73994-1243364823_thumb.jpg

(PS: mulig jeg utvider dette innlegget med Yashica Electro GSN litt senere - siden det har blenderprioritert automatikk ville hele PASM-regla vært dekket av billige gamle japanere..)

Edit: For mye utstyr, for liten hjerne... Blandet sammen, og ga et feilaktig kompenseringstips for ASA-innstilling på Konica'n - er korrigert nå.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...