Gå til innhold

trådløs overføring av energi - Nikola Tesla

Anbefalte innlegg

selv om utstyret er bedre så er det ikke nødvendigvis at man presterer bedre, men vanligvis så blir det slik. Hvis teknologien er blitt så mye bedre, hvorfor greier man ikke dette? :

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1298684.ece

Lage en motor som skaper sin egen energi, vi har fått bedre utstyr men vi greier det fortsatt ikke? Siden man ikke har bevis på at han gjorde dette så kan vi aldri si om det er sant eller ei men hva hvis? han beviser jo bare at alt går an, tilogmed for 100 år siden.

så aldri si aldri at tesla ikke kunne greid å få bedre resultat enn vi greier idag, mye på grunn av at vi ikke greier å tenke sånn som han, alt var jo langt fra logisk slik han tenkte, men det ble logisk når han satte dem sammen

Hvorfor vi ikke klarer det i dag? Det er ingenting som tyder på at man kalrte det da heller. Alt går ikke ann, og uansett om det hadde godt, så er ikke et løst rykte uten noe konkret et bevis for at alt skulle godt ann. Det er ekstremt usannsynlig at tesla skulle fått til noe vi ikke får til i dag. Vi kan utrolig mye mer, og vi er utrolig mange flere forskere.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe sant det men aldri si aldri til vanskelighetsgraden i det han gjorde, men vi har gode forskere og de greier det meste av utrolige ting disse dager.

men la oss nå legge den saken død, denne tråden handlet om trådløs strøm ikke om hvor om forskere er up to it.

jeg bare skjønner ikke hvorfor han ikke er i historiebøkene våre, er det bare pga edison og pga han ble ansett som galen på slutten?

man får jo vite om einstein liksom, han var jo gal på sin måte han og, denne korka verdenen er rar altså...

Lenke til kommentar

men ideen om trådløs strøm og å få det til å fungere skikkelig i praktisk er utrolig viktig for oss i fremtiden.

er det noen som kan si meg noe om de politiske og kulturelle probleme disse tingene kan tilby?

politisk så var jo noe av grunnen til at Tesla sitt prosjekt ikke ble gjennomført fordi da ville oljebransjen tapt så mye på det(jeg kan finne linken til kilden som skrev dette) slik at det ville bli kamp mellom tesla sitt produkt og oljen. Det var en oljedirektør som finansierte tesla med det første, men han oppdaget når Tesla var halveis hvor denne energien ville føre, og det villeføre til døden for oljen(ja allerede for 100 år siden)

Men er det andre politiske syn som kan stå i veien? og hva vil en tesla-coil bety for kulturen?

Jeg tror det ville ført til ett nytt landsmonument "land of the teslas" , akkurat som nederland og danmark er kjent for sine vindmøller. Men det vil kreve mye plass og det vil muligens ødelegge for andre ting som kanskje skulle stått der.

Men jeg er ikke helt sikker, har dere noen syn på hvordan dette kan påvirke både kulturen og politikken?

Lenke til kommentar
hehe sant det men aldri si aldri til vanskelighetsgraden i det han gjorde, men vi har gode forskere og de greier det meste av utrolige ting disse dager.

men la oss nå legge den saken død, denne tråden handlet om trådløs strøm ikke om hvor om forskere er up to it.

jeg bare skjønner ikke hvorfor han ikke er i historiebøkene våre, er det bare pga edison og pga han ble ansett som galen på slutten?

man får jo vite om einstein liksom, han var jo gal på sin måte han og, denne korka verdenen er rar altså...

Tesla er i historiebøkene. Mannen har jo en av SI-enhetene oppklat etter seg. Det er jo ikke akkurat et tegn på en glemt forsker. Det er ikke akkurat mange forunt å ha den æren. Det er mange svært innflytelsesrike forskere som allmuen vet lite om, Tesla er på mange måter mye mer nevnt og oppskrytt (er jo masse sisder med de villeste påstander om tesla) enn feks Planck, Rutherford, Maxwell, Bohr, Heisenberg, Galilei, Dirac, Schrödinger for å nevne noen. Man kan argumentere for at alle de nevnte har bidratt minst like mye til fysikken som Tesla.

AtW

Lenke til kommentar
men ideen om trådløs strøm og å få det til å fungere skikkelig i praktisk er utrolig viktig for oss i fremtiden.

er det noen som kan si meg noe om de politiske og kulturelle probleme disse tingene kan tilby?

politisk så var jo noe av grunnen til at Tesla sitt prosjekt ikke ble gjennomført fordi da ville oljebransjen tapt så mye på det(jeg kan finne linken til kilden som skrev dette) slik at det ville bli kamp mellom tesla sitt produkt og oljen. Det var en oljedirektør som finansierte tesla med det første, men han oppdaget når Tesla var halveis hvor denne energien ville føre, og det villeføre til døden for oljen(ja allerede for 100 år siden)

Men er det andre politiske syn som kan stå i veien? og hva vil en tesla-coil bety for kulturen?

Jeg tror det ville ført til ett nytt landsmonument "land of the teslas" , akkurat som nederland og danmark er kjent for sine vindmøller. Men det vil kreve mye plass og det vil muligens ødelegge for andre ting som kanskje skulle stått der.

Men jeg er ikke helt sikker, har dere noen syn på hvordan dette kan påvirke både kulturen og politikken?

Hvorfor er det utrolig viktig? Praktisk uten tvil, men samfunnet vil jo klare seg helt fint selv om det fungerer like dårlig som i dag. Og jeg skjønner ikke hvorfor oljebransjen skulle tape mot trådløs strøm? Olje vil jo ikke være unødvendig selv om man hadde trådløs strøm, spesielt ikke på teslas tid. Og tesla coils finnes jo, og har vært i aktiv bruk, de er dog ikke så vanlige å bruke til kommersielle formål i dag. At det skal være noen politisk konspirasjon i veien har jeg liten tro på, politikere klarer ikke å stoppe forskning. Det er så mange dyktige forskere at slike ting vil bli publisert, og gjort allment kjent før eller senere.

AtW

Lenke til kommentar

takk for den sier drink alot :)

ATW, påstår du at fri energi(som var planen til Tesla) ikke ville påvirke olje og energi bransjen?

fordi ideen hans gikk på å bruke jorden som en kondensator og sende energi ved harmonisk resonans ned i jorden. Ideen var jo at alle skulle kunne bruke dette, FRITT. Den vestlige økonomien ville vel falt sammen hvis prosjektet hans hadde blitt fullført. Se for deg alt du trenger er en mottaker i huset ditt og du får strøm, fritt!

Ja det virker absurd ,men jeg tviler ikke på han ville fått det til på ett mindre område om han hadde fått lov til å fortsette, denne mannen greide å utnytte energi som vi idag ikke forstår noe av enda, i og med han bruker sitt eget fagterminologi i mange av patentbeskrivelsene sine, noe som gjør det svært vanskelig for forskere å forstå alt.

Så grunnen til i det hele tatt dette prosjektet ikke ble gjennomført er jo fordi da ville olje ,gass og atomenergi ikke blitt verdt så mye. Det er en grunn til at de amerikanske myndighetene tok alle patentene fra hjemmet hans med en gang han døde, de ville ikke at noen skulle fullføre dette her han holdt på med.

Lenke til kommentar
takk for den sier drink alot :)

ATW, påstår du at fri energi(som var planen til Tesla) ikke ville påvirke olje og energi bransjen?

fordi ideen hans gikk på å bruke jorden som en kondensator og sende energi ved harmonisk resonans ned i jorden. Ideen var jo at alle skulle kunne bruke dette, FRITT. Den vestlige økonomien ville vel falt sammen hvis prosjektet hans hadde blitt fullført. Se for deg alt du trenger er en mottaker i huset ditt og du får strøm, fritt!

Ja det virker absurd ,men jeg tviler ikke på han ville fått det til på ett mindre område om han hadde fått lov til å fortsette, denne mannen greide å utnytte energi som vi idag ikke forstår noe av enda, i og med han bruker sitt eget fagterminologi i mange av patentbeskrivelsene sine, noe som gjør det svært vanskelig for forskere å forstå alt.

Så grunnen til i det hele tatt dette prosjektet ikke ble gjennomført er jo fordi da ville olje ,gass og atomenergi ikke blitt verdt så mye. Det er en grunn til at de amerikanske myndighetene tok alle patentene fra hjemmet hans med en gang han døde, de ville ikke at noen skulle fullføre dette her han holdt på med.

Du snakket om trådløs strøm og hva det har å si, ikke fri energi. Det er to forskjellige ting. At den vestlige økonomien hadde falt sammen med fri energi er neppe tilfellet, tvert om ville den blomstret enda mer. At energiselskaper skal kunne klare å holde tilbake kunnskap som vi kjente allerede for 100 år siden med alt vi har lært i mellomtiden er særdeles usannsynlig. Om Tesla hadde et slikt arbeid gående, som var saklig å gjennomføre, så er sannsynligheten i praksis null for at noen ikke har kunnet finne ut av det innen i dag.

AtW

Lenke til kommentar

ops glemte å nevne det med fri energi(jeg fikk litt mer informasjon)

men se på hvor mange som er avhengig av olje og gass penger, de ville slite hvis det kom fri energi til alle, og selvfølgelig har vi mange av disse pengegriske pengene, hvorfor tror du de amerikanske myndighetene stormet huset hans og tok alt som var i det rett etter han døde? de var redde for at noen skal kunne utnytte alt han fant på, spesielt det med fri energi!

men uansett, dette er ikke tilfellet i dag, men det hadde vært en fantastisk fremtid hvis vi hadde greid dette.

Lenke til kommentar
ops glemte å nevne det med fri energi(jeg fikk litt mer informasjon)

men se på hvor mange som er avhengig av olje og gass penger, de ville slite hvis det kom fri energi til alle, og selvfølgelig har vi mange av disse pengegriske pengene, hvorfor tror du de amerikanske myndighetene stormet huset hans og tok alt som var i det rett etter han døde? de var redde for at noen skal kunne utnytte alt han fant på, spesielt det med fri energi!

men uansett, dette er ikke tilfellet i dag, men det hadde vært en fantastisk fremtid hvis vi hadde greid dette.

At noen taper på fri energi er jo selvsagt, men samfunnet hadde tjent enormt mye på det, å kunne holdt noe slikt hemmlig er svært lite sannsynlig.

AtW

Lenke til kommentar
nei jeg tror ikke å holde slike ting er lite sannsynlig, se på CIA og sånt da, er så mye vi ikke vet fordi de skjuler ting for oss!

Det må du gjerne tro, men det er lite som tyder på at du har rett, om en enkeltperson ikke får publisert sine resultater står det en arme av andre forskere som forsker på samme tema, og de vil komme fram til det samme, før eller siden. I dag jobber ikke forskere særlig mye helt ensomme og alene heller.

AtW

Lenke til kommentar

Slenger meg på her i og med at det kan virke som om tråden min er litt forfallen...

Først er det et poeng å få fram at Tesla, for over 100 år siden, forutså blant annet at hvermannsens hverdag ville bli preget av TV og Radio. Like imponerende er det at han sa at satelitter kom til å revolusjonere kommunikasjon(før satelitter fantes). Og sist men ikke minst sa han at roboter kom til å ta over en betydelig del av menneskelige oppgaver. Alle disse påstandene hadde han fullstendig rett i.

Når det kommer til at Tesla har blitt glemt så kan man si så mangt. Men for meg sier det litt at ingen av de jeg har spurt har noen gang hørt om Tesla, jeg snakker om folk i alle aldersgrupper her så det er ikke en dum vennegjeng :roll:

Det faktum at det ikke er viet mer en 6 linjer til Nikola Tesla i leksikonet syntes jeg også er ganske utrolig.

Merk: jeg sier ikke at han har blitt glemt, men min mening er uansett at han ikke er kjent blant så mange som man skulle tro.

Angående patenten hans på trådløs overføring av energi er det alt for mye usikkerhet knyttet rundt det til at jeg tør ¨å si noe sikkert, og som mange andre finner jeg det vanskelig å tro at vi ikke skulle få til dette i dag. Men det er uansett umulig for meg (og alle andre på forumet) å fastlå om store konsern holder tilbake vitenskapen. Det samme gjelder dødstrålen hans, Hvor alle tegninger o.l rundt dette skal ha blitt konfiskert av CIA og FBI og skal ikke ha blitt sett siden.

Lenke til kommentar

det er utrolig det der med satelitter og tv altså, men jeg skjønne bare ikke hvorfor denne mannen ikke blir mer kjent enn 6 linjer i ett leksikon, man får jo vite mer om dumpappen.

må være edison og alle andres kampanjer mot denne mannen som har ført til at folk ikke skulle vite om han, men det er umulig å si! skulle nesten ha laget en "få nikola tesla i lærebøkene" facebook gruppe, han er jo egentlig såpass viktig for oss. Mye av det vi gjør idag gjør vi basert på hans ideer.

med alt det tesla greide å lage så regner jeg med den dødsstrålen ikke var noe problem for han å lage egentlig, er vel sikkert de tegningene de har basert den såkalte "rail-gun" på.

Men hvor brukes tesla-coils, altså tesla sin trådløse overføring av energi og strøm idag?

i hvilken grad er de viktige for oss idag?

Lenke til kommentar
det er utrolig det der med satelitter og tv altså, men jeg skjønne bare ikke hvorfor denne mannen ikke blir mer kjent enn 6 linjer i ett leksikon, man får jo vite mer om dumpappen.

må være edison og alle andres kampanjer mot denne mannen som har ført til at folk ikke skulle vite om han, men det er umulig å si! skulle nesten ha laget en "få nikola tesla i lærebøkene" facebook gruppe, han er jo egentlig såpass viktig for oss. Mye av det vi gjør idag gjør vi basert på hans ideer.

med alt det tesla greide å lage så regner jeg med den dødsstrålen ikke var noe problem for han å lage egentlig, er vel sikkert de tegningene de har basert den såkalte "rail-gun" på.

Men hvor brukes tesla-coils, altså tesla sin trådløse overføring av energi og strøm idag?

i hvilken grad er de viktige for oss idag?

Hvor mye nevnes andre kjente fysikere i leksikonet? Ta for eksempel den lille gruppen jeg nevnte, alle disse er svært store fysikere. Tesla har jo store grupperinger med folk som nærmest idoliserer han, det er jo kult-tendenser rundt mannen. Jeg skjønner ikke at han er noen undervurdert man, tvert imot er det store grupperinger som overvurderer han. FOr all del, fysikere burde kanskje fått mere oppmerksomhet, da det legger pillarene for vårt moderne samfunn, men at tesla er undervurdert kontra andre fysikere er jeg ikke enig i.

Denne "dødstrålen" til tesla var en partikelkanon. Et railgun er et vanlig prosjektil som er akselerert vha et magnetfelt. Det er to relativt forskjellige prinsipper. Railgun-ideen er jo uansett enekl på papiret. Problemet er gjennomføringen.

Her kan du lese litt om tesla coil

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_coil

I dag brukes det vel mest for demonstrasjoner o.l

AtW

Lenke til kommentar

Tesla var vel strengt tatt ingen fysiker, han var en oppfinner. Han hadde som kjent sine ideer om hvordan den fysiske verden fungerer, men gjorde vel aldri noen teoretisk arbeid som har tålt tidens tann. Han likte/forstod ikke f.eks. Einsteins relativitet. Alt som tesla oppdaget/oppfant ville før eller siden ha blitt gjennoppdaget. Ikke at han ikke fortjener anerkjennelse, men det er som ATWindsor sier, en kult rundt Nikola Tesla.

Hvor mange har f.eks. hørt om Sidney Coleman, Enrico Fermi, Wolfgang Pauli, Paul Dirac, Lev Landau, Julian Schwinger, Abdus Salam, Sin Itiro Tomonaga, Murray Gell-Mann, Steven Weinberg, Joseph Fourier, Louis de Broglie, osv, osv, osv...

Det er strengt tatt bare 2 fysikere mannen i gata kjenner navnet på og det er: Einstein og Newton. Ikke veldig rart at få har hørt om Nikola Tesla.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

takk for svar :)

hehe tar litt tid for meg å skjønne denne forklaringen på hvordan en slik tesla coil fungerer, er det så enkelt som en generator på bunnen, som går gjennom en spiral eller rundinger på en stang og så opp til toppen, som er en spole av kobbertråder? jeg skjønne bare ikke hvordan det hele skjer, det starter med generatoren, strømmen blir da sendt opp og så blir det så aktivt at det skyter ut elektrisitet?

Lenke til kommentar

er det forresten sant at hvis man har to tesla coils med seg og så stapper man hånden mellom dem så vil strømmen bare gå rett gjennom deg? en i klassen min som påsto det siden den andre tesla coilen hadde større induksjon men jeg føler ikke det stemmer helt :p

Lenke til kommentar

Det er jo veldig enkelt og google etter hvordan man lager en tesla coil, men here you go:

http://www.teralab.co.uk/Electronics/Tesla...oil_1_Page1.htm

Noe av det morsomste du kan gjøre med en teslacoil er dog å lage/spille av musikk med den. Slik:

Eller med gitar:

Ellers så er det jo den klassiske med å holde opp et lysstoffrør ved sidenav tesla coilen og dette vil lyse uten å være koblet til noe (trådløs energi anyone?) Som i filmen over.

Men man kan få til en slik plasmahøyteler mye enklere og med mye renere lyd uten en teslacoil, med kunn et par 555 timerkretser, en FET (felt-effekt transistor) og en bil coil.

Merk at denne siste ikke er en tesla coil, men bare en PWM drevet flyback transformator med et gnistgap.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...