Darthvulture Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Jeg må skrive om ett teknologisk produkt til valgfaget mitt på skolen. Dette valgfaget heter teknologi og forskningslære. Jeg valgte da å ha om trådløs energi, nærmere bestemt fortelle litt om hvordan det var før og hvordan det er nå. Jeg lurer egentlig bare på hvordan prinsippet til Tesla var? Jeg har researcha litt men jeg har ikke funnet mye bestemt om dette som jeg faktisk fatter noe av. Wikipedia hadde en grei artikkel om Tesla, men jeg vil ha mer sentrert mot det fantastiske apparate han lagde. Han greide tross alt å brødfø hele new york og fikk bare 2% tap med dette apparatet, men jeg er litt usikker på hvordan det fungerer. Er det slik at den ene er senderen som sender ut energi, og den andre en mottakerosm har ekstremt høy magnetisk induksjon som gjør at hvis ett menneske kommer i veien for denne strålen så vil den bare gå rett igjennom fordi mennekset ikke har god nok ledeevne? det var det jeg hadde hørt men er ikke helt sikker, jeg har lest en artikkel om hvor idag istedenfor å prøve på det tesla gjorde med direkte strøm så har de gått mer i dybden og prøvd magnetisme, som skal være "sikrere", men langt fra like effektive. jeg kan ikke så mye om den nye teknologien heller så hvis noen vet masse om dette så haddet det vært herlig om du kunne ha hjulpet Oppgaven skal ikke inn før neste uke, men jeg vil helst ha bra på denne og dette er et tema jeg er veldig interessert i Endret 25. mai 2009 av topvulture Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg gadd rett og slett lese hele teksten, men jeg prøver uansett. Jeg synes de demonstrasjonene Intel hadde om trådløsstrøm var sykt kult. Jeg tror faktisk at trådløsstrøm er fremtiden, for det virket som intel var forholdsvis langt på vei allerede. Tror ikke at det er så fantastisk vanskelig å få til trådløsstrøm, men å gjøre den idiotsikker derimot..... Jeg vet ikke hva prinsippet hans(tesla) var, men jeg tror det er verdt ett søk på youtube med intel og trådløs elektrisitet. Mulig du får noe info der. Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 okei takk;) skal gjøre det Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 okei takk;) skal gjøre det Dette er jo ikke tesla og hans forsøk nøyaktig, men jeg tror at grunnprinsippene er temmelig like. Hvis de ikke skulle være helt like, tror jeg ikke læreren din merker noen forskjell så lenge det virker logisk det du skriver, snakker av erfaring:) Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 hehe men jeg fant noe veldig bra om tesla her! de ser gjennom dokumentene om "tesla" coilen og forklarer hvordan det fungerer ^^ Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 men jeg må si jeg er skuffet over læreren min som ikke visste hvem NIKOLA TESLA var. hvorfor vet vi ingenting om denne mannen som oppfant blant annet radioen, dette med trådløs strøm og vekselstrøm var en av hans ideer(han slo edisons likestrøm i strømkrigen) jeg er sjokka over hvor lite kjennskap vi har til denne mannen som er såpass stor med sine 700 oppfinnelser... gal eller ikke han er uten tvil utrolig dyktig og burde få mer oppmerksomhet i norge. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 men jeg må si jeg er skuffet over læreren min som ikke visste hvem NIKOLA TESLA var. hvorfor vet vi ingenting om denne mannen som oppfant blant annet radioen, dette med trådløs strøm og vekselstrøm var en av hans ideer(han slo edisons likestrøm i strømkrigen) jeg er sjokka over hvor lite kjennskap vi har til denne mannen som er såpass stor med sine 700 oppfinnelser... gal eller ikke han er uten tvil utrolig dyktig og burde få mer oppmerksomhet i norge. Vel det er dessverre ikke noe håp for dem, men for oss som vokste opp med Red Alert 1 og 2 viste jo hva en teslacoil var, så noe godt kom det ut av gamingen og HVis du tenker etter, og ser i hvilken tid, hvor var fra og hvem han jobbet for så kan du nok forstå hvorfor han ikke har fått så mye oppmerksomhet som han fortjener. her noen nyttige linker, som bla forklarer litt om sikkerhet etc: Intel CTO: No more power cords: http://www.youtube.com/watch?v=T5kbYjlplKA...feature=related Intel Showcases Wireless Power Concept: Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 wow takk for linkene, de var forklarende ovenfor hvordan det nye systemet gikk ut på, men det er vel som jeg nevnte også en god del svakere enn tesla sin metode, men allikevel det fungerte det jo bra tusen takk for hjelpen heetseeking, hvis noen andre har andre gode eksempler eller forklaringer så lytter jeg øre til det også Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det kan lønne seg å sjekke ut Intels egene sider på nettet om emnet Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 god ide;) er dette snakk om intel som lager pcer og pc-komponenter? Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1110670&hl= Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 takk for link til den tråden, det står mye interessant der, mye som kommer til å hjelpe! Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 god ide;) er dette snakk om intel som lager pcer og pc-komponenter? Stemmer det ja Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 wow takk for linkene, de var forklarende ovenfor hvordan det nye systemet gikk ut på, men det er vel som jeg nevnte også en god del svakere enn tesla sin metode, men allikevel det fungerte det jo bra tusen takk for hjelpen heetseeking, hvis noen andre har andre gode eksempler eller forklaringer så lytter jeg øre til det også Hva mener du med "svakere"? Om tesla sin metode er så genial så kan man spørre seg hvorfor den ikke brukes i dag. Tesla var utvilsomt en dyktig og svært annerkjent fysiker (han har en SI-enhet oppkalt etter seg, noe som sjeldent er et tegn på en undervudert fysiker), men dette trådløs-strøm opplegget hans får litt mer ære enn det fortjener. AtW Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Jeg skjønnte ikke forskjellen på Tesla sin metode og intel sin metode jeg da. Gikk ikke begge ut på og sende vekselstrøm gjennom en stor spole også "ta imot"dette "signalet" igjenn i en annen spole litt lengere borte? Bare at intel hadde vel også noe regenerativ sak slik at overskudds magnetfeltet gikk tilbake i utsenderspolen slik at de oppnådde over 80% effektivitet (sett fra senderspolen) wow takk for linkene, de var forklarende ovenfor hvordan det nye systemet gikk ut på, men det er vel som jeg nevnte også en god del svakere enn tesla sin metode, men allikevel det fungerte det jo bra tusen takk for hjelpen heetseeking, hvis noen andre har andre gode eksempler eller forklaringer så lytter jeg øre til det også Hva mener du med "svakere"? Om tesla sin metode er så genial så kan man spørre seg hvorfor den ikke brukes i dag. Tesla var utvilsomt en dyktig og svært annerkjent fysiker (han har en SI-enhet oppkalt etter seg, noe som sjeldent er et tegn på en undervudert fysiker), men dette trådløs-strøm opplegget hans får litt mer ære enn det fortjener. AtW Men det brukes vel i dag? jeg har f.eks hatt en elektriksk tandbørste og en barbermaskin som lades opp ved hjelp av et oscillerende magnetfelt trådløst (bare ikke akkurat så stor avstand da) Men Tesla hadde vel planer om å bruke dette over store avstander og regnet med bare 2% tap. Dette er vel en smule optimistisk med tanke på at magnetfeltet avtar veldig raskt (det avtar vel med kvadratet av avstanden). Og dette så vi jo på intel sin demo også. Det gikk ikke og ha noe serlig mer enn 1 meter avstand før lyset ble veldig svakt. Det er ikke tvil om at Tesla var en genial fyr, men han var noe optimistisk for noen av sine ideer også. F.eks. Teslaturbinen som hadde ganske dårlig virkningsgrad, som han selv påstod at kunne komme opp i 95% virkningsgrad uten at noen har greid og få til i nærheten av dette, og han var litt vel optimistisk når det gjaldt denne turbinens mulighet til å utkonkurere de tradisjonelle turbindesignene. Endret 25. mai 2009 av flesvik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Men det brukes vel i dag? jeg har f.eks hatt en elektriksk tandbørste og en barbermaskin som lades opp ved hjelp av et oscillerende magnetfelt trådløst (bare ikke akkurat så stor avstand da) Men Tesla hadde vel planer om å bruke dette over store avstander og regnet med bare 2% tap. Dette er vel en smule optimistisk med tanke på at magnetfeltet avtar veldig raskt (det avtar vel med kvadratet av avstanden). Og dette så vi jo på intel sin demo også. Det gikk ikke og ha noe serlig mer enn 1 meter avstand før lyset ble veldig svakt. Det er ikke tvil om at Tesla var en genial fyr, men han var noe optimistisk for noen av sine ideer også. F.eks. Teslaturbinen som hadde ganske dårlig virkningsgrad, som han selv påstod at kunne komme opp i 95% virkningsgrad uten at noen har greid og få til i nærheten av dette, og han var litt vel optimistisk når det gjaldt denne turbinens mulighet til å utkonkurere de tradisjonelle turbindesignene. Spørs jo hvor bredt man favner, i den forstand at trådløs strøm brukes, så brukes jo teslas metode i dag. Men om man deler det litt mer inn, så brukes jo ikke det på måten tesla foreslo. AtW Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Men det brukes vel i dag? jeg har f.eks hatt en elektriksk tandbørste og en barbermaskin som lades opp ved hjelp av et oscillerende magnetfelt trådløst (bare ikke akkurat så stor avstand da) Men Tesla hadde vel planer om å bruke dette over store avstander og regnet med bare 2% tap. Dette er vel en smule optimistisk med tanke på at magnetfeltet avtar veldig raskt (det avtar vel med kvadratet av avstanden). Og dette så vi jo på intel sin demo også. Det gikk ikke og ha noe serlig mer enn 1 meter avstand før lyset ble veldig svakt. Det er ikke tvil om at Tesla var en genial fyr, men han var noe optimistisk for noen av sine ideer også. F.eks. Teslaturbinen som hadde ganske dårlig virkningsgrad, som han selv påstod at kunne komme opp i 95% virkningsgrad uten at noen har greid og få til i nærheten av dette, og han var litt vel optimistisk når det gjaldt denne turbinens mulighet til å utkonkurere de tradisjonelle turbindesignene. Ja, men ting utvikles hele tiden. Bare tenk på internett hastigheten som har forandret seg enormt mye, siste for oss vanlige forbukere er jo fiber nå. I strobritania planlegger myndighetene å innstalere ett "internett" som er hele 10 000 ganger raskere en dagens fiber. Samme med telefonen, idag finnes det telefoner som er dirkete knyttet opp mot satelitter. Det samme gjelder pc, en helt enorm fremgang. Selv om Teslas ikke altid holdt mål tror jeg nok han tenkte en stund frem i tid, for jeg tror nok han skjønte at det ville kreve en del arbeid for at man skulle utnytte det maksimalt. Ellers er det jo og muligheten for at han far med løgn for å vekke mer oppmerksomhet etc. hvem vet. Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 med alt det tesla har funnet opp og gjort så skal vi aldri si aldri til hans konklusjoner, han tok jo "aldri" feil sies det. Men det er rett det dere sier at tesla sin metode er lik intel sin i prinsipp og den virket litt mindre "voldsom". Tesla sin ble nok ikke brukt på grunn av at det så ut som man skulle bli truffet av ett lyn når som helst, men jeg hørte fra en på skolen( vet ikke om det er sant men han har gått elektro så han kan jo ha litt sant i det han sier) at man kan fint stå imellom strømkretsen som blir sendt ut fordi mottakeren, den andre stolpen har en høyere induksjon enn det mennesket har, så mennesket oppfatter ikke strømmen slik at den går bare rett gjennom uten å være noe farlig. Stemmer denne hypotesen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 med alt det tesla har funnet opp og gjort så skal vi aldri si aldri til hans konklusjoner, han tok jo "aldri" feil sies det. Men det er rett det dere sier at tesla sin metode er lik intel sin i prinsipp og den virket litt mindre "voldsom". Tesla sin ble nok ikke brukt på grunn av at det så ut som man skulle bli truffet av ett lyn når som helst, men jeg hørte fra en på skolen( vet ikke om det er sant men han har gått elektro så han kan jo ha litt sant i det han sier) at man kan fint stå imellom strømkretsen som blir sendt ut fordi mottakeren, den andre stolpen har en høyere induksjon enn det mennesket har, så mennesket oppfatter ikke strømmen slik at den går bare rett gjennom uten å være noe farlig. Stemmer denne hypotesen? Tja, han var jo veldig skeptisk til relativitetsteorien om jeg ikke husker feil. Genrelt er det svært usannsynlig at noen kan gjøre noe slikt som dette bedre for 100 år siden enn vi kan i dag, forskningen har kommet uendelig mye lenger, og det er ekstremt mange flere som forsker innen alle felt. AtW Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 selv om utstyret er bedre så er det ikke nødvendigvis at man presterer bedre, men vanligvis så blir det slik. Hvis teknologien er blitt så mye bedre, hvorfor greier man ikke dette? : http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1298684.ece Lage en motor som skaper sin egen energi, vi har fått bedre utstyr men vi greier det fortsatt ikke? Siden man ikke har bevis på at han gjorde dette så kan vi aldri si om det er sant eller ei men hva hvis? han beviser jo bare at alt går an, tilogmed for 100 år siden. så aldri si aldri at tesla ikke kunne greid å få bedre resultat enn vi greier idag, mye på grunn av at vi ikke greier å tenke sånn som han, alt var jo langt fra logisk slik han tenkte, men det ble logisk når han satte dem sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå