Gå til innhold

Ønsker tips til god koffert

Anbefalte innlegg

Jeg reiser kanskje 3-6 utenlandsturer i året, i tillegg til at jeg pendler til og fra jobb så jeg trenger en god koffert.

Det som er viktig

- Kvalitet

- Praktiske løsninger

- Sikker

- Fordel hvis den skiller seg litt ut slik at den er lett å kjenne igjen blandt annen baggasje.

- Bør ikke koste over 10 000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært svært godt fornøyd med min Samsonite Aeris. Den kjennes svært solid, og jeg vet at min mor har hatt med sin (eldre modell) på svært mange reiser uten å bli mindre fornøyd med den. Både hjul, låser og selve skallet tåler mye. Reiser du mye vil jeg anbefale hardt skal for skåning av det du har med og fordi tøykofferter ofte blir stygge.

Men når du setter en øvre grense på 10 000 vil du kanskje ha noe mer fansy?

Ellers greier jeg ikke å unngå å nevne siden http://www.onebag.com/. Kort fortalt er den skrevet av en kar som aldri reiser med mer enn håndbagsje. (På kortere jobbreiser er det jo ofte det mest fornuftige for alle). Han anbefaler en del fine bagger. Jeg har selv kjøpt en MEI "Voyageur" som jeg gleder meg til å teste ut i sommer, men jeg regner med at akurat den er svært uaktuell på jobbreiser.

Endret av dogcow
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en billig koffert av typen Carlton for en del år siden og den så ut som en Samsonite. Men allerede etter et par turer kunne jeg se at min koffert ikke tålte "julingen" som en koffert får når man er på tur, like godt som konas Samsonite koffert. Etter noen få år revnet faktisk min Carlton koffert (den var i hard plast) og den er nå byttet ut men en Samsonite Aeris. Skal du kjøpe en koffert og skal reise en del er det like greitt å kjøpe bra kvalitet med en gang :-)

Lenke til kommentar

Takk for respons. Jeg ser at jeg får langt mer for pengene enn først antatt. Jeg vil jo gjerne at kvalitet skal være billigst mulig, så det er jo ingenting i veien med å betale 2000 kr for noe som er godt nok.

Jeg ønsker ikke noe altfor fancy, for da er det så lett at den blir stjålet av andre. En som ser eksklusiv ut, har ofte eksklusivt innhold :)

Lenke til kommentar

Aerisen finnes forresten i to modeller: En med to hjul og en med fire. Den med to har litt større hjul som jeg får inntrykk av at bør være lettere å trille litt utendørs (og som jeg tror tåler litt mer. Men grunnet garanti skal ikke det være noe å tenke særlig på). Min mor på den andre siden er strålende fornøyd med sin med fire hjul. Det innebærer at hun bare trenger å dytte den når hun er sliten (man trenger da ikke "bære" noen vekt. Men hun tar som regel taxi fra døren til flytoget og så taxi til hotellet der hun skal. Bare så du vet om du tenker deg å gå for en aeris. Ja og aerisen er svært poppulær, så du bør finne en måte å få den til å skille seg litt ut om du velger svart... (selv valgte jeg rød av den grunn).

Endret av dogcow
Lenke til kommentar

Tidligere har jeg hatt Samsonite koffert med 4 hjul som kunne gå i alle retninger.

De var små og det var plastikk oppheng til hjulene, og så etter et par litt røffe turer :yes: så hadde de en tragisk bortgang opptil flere av de.

Min hovedkoffert nå er av tøy, jeg vil nok ha noe annet neste gang. Noe som er lett å holde rent. Tøy blir også fortere skadet har jeg inntrykk av.

Endret av Hansforum
Lenke til kommentar

Jeg har, og anbefaler, Victorinox.

Selv har jeg denne, som er utrolig solid og har hjul som tåler 20kg innhold mange km på brostein.

Nå er jo ikke det koffert da, men en "duffle". Min erfaring er at den er mer stabil å dra enn koffert, men samtidig smal nok til å komme gjennom sluser på metro, flyplasser etc.

Uansett hva du velger så gå for kvalitet, verste som finnes er å stå ved bagasjebåndet og innse at det er din koffert som har åpnet seg underveis, eller å se et hjul ligge igjen på fortauskanten når du har lange avstander igjen å gå ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har, og anbefaler, Victorinox.

Selv har jeg denne, som er utrolig solid og har hjul som tåler 20kg innhold mange km på brostein.

Nå er jo ikke det koffert da, men en "duffle". Min erfaring er at den er mer stabil å dra enn koffert, men samtidig smal nok til å komme gjennom sluser på metro, flyplasser etc.

Uansett hva du velger så gå for kvalitet, verste som finnes er å stå ved bagasjebåndet og innse at det er din koffert som har åpnet seg underveis, eller å se et hjul ligge igjen på fortauskanten når du har lange avstander igjen å gå ;)

Den såg veldig god ut, men jeg føler at harde kofferter er mer sikrere og jeg tror de tåler mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...