nikrus Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Hei Skal for første gang flytte vekk fra min familie og flytte inn sammen med to venner! Men jeg er litt i tvil hvordan jeg ligger an sånn i forhold til økonomien :S Det har seg sånn at jeg er fortiden i siviltjenesten, og siden jeg ikke har søkt om bostønad 4 mdner i forveien så får jeg ikke det. Det vil med andre ord si at jeg har 6400kr i månenden, husleie vår er 7000 fordelt på 3. Det vil med andre ord si at jeg skal betale 2333.33kr i husleie hver månende, så etter betalt husleie har jeg 4067kr igjen, men jeg må også betale strøm, og hvis jeg beregner den på å komme på rundt 1000kr månenden(333kr må jeg betale), så sitter jeg igjen med 3734kr igjen på å bruke på mat og tlfregning. Så da er egentlig spørsmålet mitt, holder det å leve på 3734kr? MVH Meg PS: Beklager om denne er feilposta :S Endret 25. mai 2009 av nikrus Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Totale summen etter utgifter som husleie, strøm ol. er jo bare noe dere har regnet sånn ca ut. Belag dere på mer strøm enn regnet med. Og 3734 kroner en hel måned, er et bruk fra person til person. Er du en person som bruker pengene på mat, og ikke det dyreste skal du ikke ha problemer med det, vil jeg si - hvis du er gutt da? Men akkurat å leve livet er vel ikke usle 3700 kroner noe å slå i bordet med! Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nå lever du med to kompiser, og får en del penger tilsammen på mat... Dere trenger ikke på død å liv å kjøpe hver deres middag Lenke til kommentar
introspector Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 3700 er vel strengt tatt mer enn hva ferske studenter (før de kaster inn håndkleet og skaffer seg deltidsjobber) har å leve på etter at faste utgifter er betalt, så du greier deg nok. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 124.47kr per dag skal da være godt mulig å leve på Lenke til kommentar
mirgrot Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 124.47kr per dag skal da være godt mulig å leve på ja akkurat nokk til en six pack per dag... masse kalorier! Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det burde gå om du handler bevist. Dere kan sammarbeide om middager, og spare enda mer der. Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Heisann. Jeg har husleie på 4000 i mnd og ca. 300 i mnd på strøm. Jeg klarer ikke å holde meg kun til studielån/stipend. Bruker da oppsparte midler. Pleier å jobbe mye om sommeren og arbeide meg opp litt sparepenger. Du kommer til å bli overrasket over hvor mye penger man bruker på mat. Lenke til kommentar
introspector Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Heisann. Jeg har husleie på 4000 i mnd og ca. 300 i mnd på strøm. Jeg klarer ikke å holde meg kun til studielån/stipend. Bruker da oppsparte midler. Pleier å jobbe mye om sommeren og arbeide meg opp litt sparepenger. Nå har vel du litt mindre enn TS - slik jeg husker får en vel 6000/mnd i stipend + lån, med en ekstra sum ved starten av semesteret som delvis går med til bøker og utstyr. Er forsåvidt nokså vanlig å tære litt på sommerinntekter som student. Det går godt an å leve på 3000 i måneden (gjorde det mitt første studieår), men spesielt fett er det ikke. Man må se litt på prislapper osv. Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jada, det holder det. ~120kr dagen holder til en grændis og en cola Må nok helt sikkert stramme inn litt på forbruket ditt, men jeg kan love deg at det er helt verdt det når man får kommet seg ut av redet, og faktisk leve litt på egen hånd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Et godt tips angående handling er å ha kun èn handledag i uka. Dvs. sett deg opp en handleliste og planlegg middag, frokost og pålegg for en uke og hold deg til den listen. Den idéelle listen kommer vel etter litt prøving og feiling, altså etter et par uker. Impulskjøp er det desidert farligste man kan gjøre når man allerede har et trangt budsjett. "Jamen en brus koster jo bare 12,-" er det lett å tenke der og da. Men prøv heller å tenk deg om du faktisk trenger den brusflasken? "Mange bekker små, gjør en stor å". Er det noe som heter. Følg med på tilbud og hamstre litt i så fall dersom det er noen knakende gode tilbud. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ja, det synes jeg faktisk du burde klare å leve på. Etter at strøm og leie er betalt har min kjære og jeg ca. 4000 kr til sammen å leve for, så da burde det vel ikke være noe i veien for at én person klarer det. Nei, det blir kanskje ikke øl hver eneste dag, men det går fint an å leve godt. Vi har f. eks vært nødt til å kjøpe en del billigprodukter (First Price og lignende), men lider absolutt ingen nød. Personlig kjøper jeg f. eks en stor kjøtteig, steker opp og fryser det ned, fordeler så dette over flere dager så det holder lenger, i stedet for å kjøpe små porsjonspakker dyrt. Med enkle grep kan man leve godt og relativt billig. Lenke til kommentar
introspector Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Dette med å handle en dag i uka og kjøpe inn i større mengder er en veldig god idé. Selv har jeg ikke hatt fryseboks (følger ikke med leiligheten, og får ikke installere selv grunnet begrenset kapasitet i strømnettet samt plassmangel) siden jeg flyttet dit jeg bor nå. Tvinges derfor til å ha en 3-4 handledager minst i uka (har kun et lite kjøleskap), som definitivt medfører en hel del i ekstrautgifter. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Dette med å handle en dag i uka og kjøpe inn i større mengder er en veldig god idé. Selv har jeg ikke hatt fryseboks (følger ikke med leiligheten, og får ikke installere selv grunnet begrenset kapasitet i strømnettet samt plassmangel) siden jeg flyttet dit jeg bor nå. Tvinges derfor til å ha en 3-4 handledager minst i uka (har kun et lite kjøleskap), som definitivt medfører en hel del i ekstrautgifter. handleliste er vist tingen, skriv hva du skal ha og kjøp BARE det, da skal det ikke bli ekstra utgifter, ihvertfall ikke utenom transport og slikt. ser ingen større problemer med å klare seg på 3734kr pr mnd, men samarbeid om maten, det sparer dere mye penger på som nevnt tidligere er det ikke akkurat luksus, men du overlever greit hvis du tenker økonomisk. Endret 26. mai 2009 av aklla Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg anbefaler i såfall ihvertfall å kjøpe en mengde tørrvarer som er billig (evt. andre varer som ikke trenger å oppbevares i fryser), f. eks pastapenner, pastasaus på glass, ris osv. Dette er noe man kan få kjøpt i store kvantum, og ergo noe man kan ha en stund, ihvertfall mye billigere. Knekkebrød holder også lenger (om man liker det) enn brød sånn sett, ihvertfall om du kjøper slike store familiepakker. I tillegg bruker f. eks min kjære og jeg å kjøpe syltetøy til å ha på brødskiva (First Price-syltetøy som er billig, men godt), og dette holder også mye lenger enn f. eks en servelatpakke som ikke kan ligge lenger enn noen dager. Lenke til kommentar
introspector Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nå kniper det ikke akkurat økonomisk lenger, og da blir jeg nok litt mindre påpasselig enn jeg nok burde vært. Poenget var dog at om man må kjøpe porsjonspakker i stedet for mer økonomiske størrelser øker kostnadene; ikke at man nødvendigvis kjøper eller kaster mer om man handler ofte (selv om dette til en viss grad nok er sant om selvdisplinen får fare litt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå