Gå til innhold

Problemer med 3g/hsdpa på tog i fart

Anbefalte innlegg

Jeg kan forsvinnende lite om hva som får 3g til å tikke (basestasjoner, handover osv), så derfor spør jeg: Er det vanlig å miste nesten all hastighet på nett når man sitter på et vanlig intercitytog i fart?

Jeg toger endel mellom Hamar og Oslo, og opplever god 3g-hastighet når toget står stille på stasjonene, men så snart det begynner å kjøre havner jeg gjerne på lusne 14kbps hvis jeg i det heletatt får nettilgang.

Er dette vanlig, eller er det HTC Cruise som har litt ekstra lusen hardware?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er vanlig eller ikke er vanskelig å si. Teorien tilsier at det ikke er så vanlig. Men hva praksis tilsier vet jeg ikke.

Dersom dopplereffekten (dopplereffekten påvirker signalet dersom sender eller mottaker er i bevegelse) påvirker flerbanesignalene (et signal vil alltid nå mottaker i en rekke ulike kopier som skyldes refleksjoner, refraksjoner, etc.) på en måte som endrer signalet så raskt at tiden det tar før kanalen endres er mindre enn tiden det tar å overføre ett symbol vil man oppleve signaldistorsjon, noe som vil påvirke signalet negativt i en stor grad. (På fagspråket kalles det en rask kanal.) Derimot så skal dette i teorien ikke skje i GSM og UMTS nettverk med mindre man beveger seg i hastigheter på godt over 300 km/h.

Raske endringer i kanalen (altså short term og long term fading) vil selvsagt skje raskere avhengig av hvor fort man beveger seg og man skal ikke se helt bort fra at dette også påvirker. Det er selvsagt slik at hvor ofte signalet faller under visse nivå, og hvor lenge det holder seg på det nivået vil påvirke kvaliteten.

Det vil også være slik at når man beveger seg i større hastigheter benytter man seg gjerne av andre celler enn når man står stille. Står man stille på en togstasjon vil man som oftest være koblet til små og mellomstore celler (nettet på togstasjoner er jo gjerne beregnet på langt mer trafikk enn midt ut i ingenmannsland) mens man i bevegelse typisk vil være koblet på store macroceller som gjerne har dekningsområde på mange mange kilometer. Generelt så vil nettet ofte være lagd på en måte hvor man har tilrettelagt for mye mer trafikk på folketette steder slik som togstasjoner sammenlignet med andre steder toget beveger seg. Om det da er en del samtidige brukere vil man gjerne oppleve større kapasitetsproblemer for datatrafikk når toget er i bevegelse og man er koblet til en macrocelle enn stillestående på en togstasjon.

Til sist må også togets vinduer tas med i beregningen. Tog har gjerne blyvinduer som effektivt hindrer radiosignaler å penetrere. Om toget ikke har repeatere installert vil man ofte oppleve problem med svært dårlig signalkvalitet. Når toget står på stasjonen vil derimot dørene ofte stå åpne, og man vil oppleve forbedret signalkvalitet.

Det kan godt tenkes at mobilen din ikke har den beste antenna i verden, og dermed øker problemet, men i hovedsak vil jeg nok skylde på nettet. Sannsynligheten er stor for at (hoved)årsaken er det jeg nevnte som tredje punkt: At nettet rett og slett er bedre utbygd og har høyere kapasitet på togstasjonene enn midt ut på ingenmannsland. Sist jeg tok toget til Stavanger (er et par år siden) var nettet såpass dårlig utbygd langs store deler av strekket at eneste stedet man fikk dekning i det hele tatt var på togstasjonene.

Lenke til kommentar

Kult av deg å ta deg tid til å svare så utdypende!

Da får jeg innfinne meg med litt lurvete båndbredde når jeg sitter på toget enn så lenge. Eller forsøke å få testet med en annen telefon.

Ser forøvrig at det er skrevet en artikkel på Digi i dag om noe av det samme. www.digi.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...