Antatra Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg synes hele saken er blåst opp til de grader. En mann vil opp på Mount Everest. Alle vet at flere har dødd på vei opp. Han vil prøve uten hjelp av sherpaer eller kunstig oksygen. Han får problemer og er døden nær. Hva hadde han forventet? Når du legger opp til en tur som dette, og i tillegg ikke vil ha med noen, eller ha kunstig oksygen, ja da kan du ikke regne med å overleve. Det er livsfarlig med hjelp, så det å gå uten blir jo enda værre. Helt greit at de andre som var på fjellet startet en leteaksjon. Det er hvordan det er blåst opp til noe helteaktig jeg reagerer på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Jeg synes hele saken er blåst opp til de grader. En mann vil opp på Mount Everest. Alle vet at flere har dødd på vei opp. Han vil prøve uten hjelp av sherpaer eller kunstig oksygen. Han får problemer og er døden nær. Hva hadde han forventet? Når du legger opp til en tur som dette, og i tillegg ikke vil ha med noen, eller ha kunstig oksygen, ja da kan du ikke regne med å overleve. Det er livsfarlig med hjelp, så det å gå uten blir jo enda værre. Helt greit at de andre som var på fjellet startet en leteaksjon. Det er hvordan det er blåst opp til noe helteaktig jeg reagerer på. Du kan ikke regne med å overleve når en går uten oksygen? Tull, flere som har overlevd dette helt fint. Selv en med astma har overlevd dette. Livsfarlig med hjelp? Mt. Everest er en utrolig kommersialisert topp, og hvem som helst som er i litt god form kan fint komme seg opp så lenge de betaler seg inn i en ekspedisjon. Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha Everest til å være så farlig. Så lenge en er i god form og sørger for å akklimatisere seg selv kan hvem som helst nå toppen. Bevis på dette er alle de kommersielle turene. Det er på ingen måter en topp som teknisk vanskelig på bestige. Det er deler som kan være litt vanskelige, men slik som det er lagt ut stiger og tau nå, er ikke det så alt for stort problem. Mt. Everst er verdens høyeste fjell, men det betyr ikke at det er noe vanskelig fjell. Før dere skal komme med litt bastante påstander rundt fjellklatring, les litt opp rundt emnet. Fjellklatring er ikke så dumt og idiotisk som mange skal ha det til. Det finnes de som gjør tabber, men det gjør dem ikke nødvendigvis til idioter. Som George Herbert Leigh Mallory (En av de første som prøvde seg på everest) sa når en spurte om hvorfor han prøvde seg på everest: "because it's there" Endret 26. mai 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 ...Livsfarlig med hjelp? Mt. Everest er en utrolig kommersialisert topp, og hvem som helst som er i litt god form kan fint komme seg opp så lenge de betaler seg inn i en ekspedisjon. Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha Everest til å være så farlig. Så lenge en er i god form og sørger for å akklimatisere seg selv kan hvem som helst nå toppen. Bevis på dette er alle de kommersielle turene. ... Før dere skal komme med litt bastante påstander rundt fjellklatring, les litt opp rundt emnet. Fjellklatring er ikke så dumt og idiotisk som mange skal ha det til. Det finnes de som gjør tabber, men det gjør dem ikke nødvendigvis til idioter. Tja... Det er vel slik at ca 10% av de som har prøvd seg på fjellet har omkommet etter det jeg kan lese meg til på internett. Din påstand om at hvem som helst med god form og avklimatisering kan nå toppen blir bare for dumt. Ja, du kan nå den men sjansen for å overleve turen er bare 90%... "give it a try, coward!" Det må da være lov å mene at en person som ønsker å prøve et slikt stunt ikke er helt "oppegående". Denne personen vet jo helt sikkert at han muligens ikke ble å tenke helt klart på toppen og har dårlig vurderingsevne under slike forhold. Derfor burde han, hvis han har vært noe oppegående, gitt beskjed om at dersom en kollega mener det blir for risikabelt og ber han om å snu, så skulle de tvinge ham til å gjøre det på et eller annet vis... Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det er mer mediedekningen, enn mannen jeg reagerer på. Folk må absolutt få prøve seg. Slik mediene fremstiller det så skulle han gjøre dette uten hjelp fra andre, og så blir det blåst til himmels når noe skjer. Hadde vel ikke hørt noenting om dette om han hadde kommet opp og ned uten problemer. Jeg kan ikke komme med fakta om hvor farlig det er, men vet at flere har omkommet på Mt. Everest. Så noen søndagstur er det ikke. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hvorfor er det egentlig noe å lage oppstyr for? Å bestå Mount Everest, eller annet risikospill foregår jo på vedkommendes ansvar. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Toppen av idioti ble nådd da en (tosk) som kalte seg Stein Grønnerøe eller noe sånt gikk i fistel live på NRK Radio over at UD ikke for lengst hadde fått sendt opp et helikopter ... (Det er vel ikke han som er/har vært styreleder i Viking Redningstjeneste vel? Oh, the irony ...) Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nå har ikke Jarle spist på 4 døgn heller, og VG har fått in en klatrekspert som du kan stille spørsmål. Jeg skjønner at det er dramatisk for familien, men allikevel. Det angår så få. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det angår så få, men omfanger flere. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Fra Wikipedia: «The mountain, while not posing substantial technical climbing difficulty on the standard route (other eight-thousanders such as K2 or Nanga Parbat are much more difficult), still has many inherent dangers such as altitude sickness, weather and wind.» «By the end of the 2008 climbing season, there had been 4,102 ascents to the summit by about 2,700 individuals.» «Everest has claimed 210 lives, including eight who perished during a 1996 storm high on the mountain.» «Conditions are so difficult in the death zone (altitudes higher than 8,000 m) that most corpses have been left where they fell.» Nå har ikke jeg veldig peilig på fjellklatring, men fulgte med på første og andre sesong av Discovery-serien "Everest - Beyond the Limit" i fjor. Selv godt trente og erfarne klatere hadde problemer med å bestige fjellet. Lenke til kommentar
Freddemor Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det er heller ikke 90% som når toppen, til og med den best trente kan få høydesyken. Får man den er det som regel to utfall, det ene er å snu, det andre er å dø. Problemet med høydesyken er at hvem som helst kan få den, det kommer an på blodverdier og masse dna-relaterte ting som jeg verken har greie på eller skal uttale meg om. Det skal også sies at det er klatrere som har besteget(regelrett klatret) ME utenfor sesongen, på en rute som ingen har prøvd hverken før eller siden. For noen er dette fjellet nærmest a walk in the park. Som Computerwelt sier: K2 er en helt annen klasse i farlige fjell, der er man helt alene. Det var ikke mye oppstyr under ulykken der for en kort stund siden. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Var det slik at Jarle Trå faktisk nådde toppen? Hvordan beviser man det i tilfelle? (hvis man har vært oppe i der alene) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Han nådde toppen ja. Hvordan det bevises er jeg ikke sikker på, mulig det kan bevises med feks. logg fra høydemåler. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 [...]Hvordan det bevises er jeg ikke sikker på[...] Høydemåler, vitner, foto eller GPS-track er vel mulighetene. (om ingen har plassert en sånn "O-løp post" der oppe) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 [...]Hvordan det bevises er jeg ikke sikker på[...] Høydemåler, vitner, foto eller GPS-track er vel mulighetene. (om ingen har plassert en sånn "O-løp post" der oppe) Så vidt jeg vet er det ikke plassert en såkalt O-løp post der oppe. For de av dere som jeg ser klager på at dere betaler skattepenger for Jarles "idioti": Familie og venner stiller med økonomisk garanti. Som tilsier at med mindre norske myndigeter selv har et sterkt ønske om å betale dette, så betaler familien og venner det. Det skalogså nevnes at dere allerede betaler for all annen dumskap mennesker påfører seg selv, behandling av røykere betaler vi skattepenger for. De har jo påført dette på seg selv. Skal vi kreve at de betaler alt selv? Det er flere sider av en sak. Skattepengene våres har langt større utgiftsposter når det gjelder annen "dumskap" mennesker har påført seg selv. La meg feks. nevne fedme og røyking. (Ja, jeg vet det finnes typer overvekt som skyldes gener, men ser bort fra dem) Dere betaler likevel gjerne for at folk skal påføre seg slikt? Når utgifter til behandling av skader relatert til røyking og fedme koster langt mer enn hele denne redningsaksjonen tilsammen. Det betaler vi gjerne. Men når en enkelt person gjør en feil, og havner i meda blir det hysteri? Jeg ser ikke helt logikken. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Når utgifter til behandling av skader relatert til røyking og fedme koster langt mer enn hele denne redningsaksjonen tilsammen. Det betaler vi gjerne. Men når en enkelt person gjør en feil, og havner i meda blir det hysteri? Jeg ser ikke helt logikken. Jeg ser ikke helt "hysteriet" .. men så er jeg da heller ingen konsument av tabloidiserte medier som må gjøre ting for å "selge". Blant vanlige voksne mennesker jeg omgås daglig er det slett ikke noe hysteri å spore. For de som ikke kommer fra Vulcan er mye her i livet basert på andre ting enn logikk. Man skiller gjerne mellom "vanlig" og "uvanlig". Det er vanlig å røyke og spise godt, og det er ikke uvanlig at noen pådrar seg sykdommer (delvis) på grunn av det. Derfor finnes det større aksept for det i befolkningen - men holdningene til røyking har jo endret seg vesentlig, så hvem vet hva som vil skje når det gjelder sykdommer som skyldes røyking. Det anses derimot som ganske så uvanlig å forsøke å bestige Mt. Everest. Det er få som forsøker og enda færre som lykkes i å komme opp og ned igjen uten skader, og 1 av 10 setter livet til i forsøket. Når da folk frivillig utsetter seg for denne riskoen og bruker store beløp på å organisere ekspedisjoner - og så plutselig forlanger assistanse fra staten, så vekker det ikke like stor sympati som fotturister som må hentes ned fra fjellet av Redningstjenesten. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Pengebruken ser jeg ikke på som et problem i denne saken. Det ble vel heller ikke brukt så mye på redningsakjsonen uansett? Det jeg reagerer på er at han gjør noe som er, etter mitt skjøn, dumdristig. Når han da får problemer så blåses dette veldig opp i media. Det står i dag at det var en bragd at han overlevde, jeg mener det er flaks. Kan jo også lese her at det ikke bare er vi som reagerer på turen. Hentet fra VG. - Trå har valgt en mye mer hederlig stil, fordi han har avgrenset bruken av hjelpemidler, mener Hagen. Ifølge Hagen har snart 4000 mennesker besteget Everest med oksygen, og mener dette ikke lenger er noen stor prestasjon i Himalaya-sammenheng. - Prestasjonen vil være avhengig av hvilken stil man velger, sier Hagen. Greit nok at det er gjort før, men om man for hver gang skal la være å bruke hjelpemidler vil sistemann gå opp naken. Det går en grense for hva som er forsvarlig, og jeg mener at når du tar slike sjanser så er det ikke en bragd som fortjener spalteplass som denne saken har fått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå