Gå til innhold

Dette irriterer meg... Fjellklatrer, hovedoverskrift, sensasjon

Anbefalte innlegg

Trenger vi egentlig å vite hva disse galningene utsetter seg selv og sine nærmeste for?

Jeg tenker på hovedoppslagene i diverse nettaviser akkurat nå:

VG-nett

Fatter ikke at media gidder å skrive om dette hver gang en nordmann legger ut på en slik tur. Hvem bryr seg om hvordan det går med en person som, på tross av at man vet hvor utrolig farlig det er, ønsker å trosse disse farene kun for å oppnå egen tilfredsstillelse??

Det ser ut til at de har egne talsmenn med seg som skal fortelle hva som skjer. Store team settes i sving for at denne ene personen skal oppleve sitt livs drøm. De vet at det blir snakket om i media dersom det skulle skje noe.

Hvor stor er fristelsen for å lage en "liksom-sak"? Ikke det at det har nødvendigvis skjedd denne gangen, men det må da ha kunnet skjedd med andre. En fjellklatrer som overlever ett eller to ekstra døgn under utrolige forhold, må jo være et unikt reklameobjekt. Dersom Bergans eller andre får vist at det er de som har kledd opp fjellklatreren som overlever en slik påkjenning blir det vel ekstra betaling... i og med at media er ville etter sensasjonen det er å overleve et ekstra døgn eller to i et landskap du selv har valgt å dra til og utsette kroppen din for.

Beklageligvis virker det heller ikke avskrekkende at folk dør i disse fjellene, heller tvert i mot...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er langt fra noe stort team det er snakk om.

Denne talsmannen du nevner her er en kamerat av Jarle, som ble utnevnt til å fungere som talsperson mot media i tilfelle noe skulle skje. Slik at familien slipper å bli plaget i hytt og pine av dem. Annet enn det så var det ikke noe team overhodet i dette tilfellet. Annet enn et samarbeid med en annen ekspedisjon rundt praktiske ting som mat og logistikk.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg syntes det var ganske dramatisk når kompisen snakket med nrk live i stad hvor det kom frem at han fyren hadde store frostskader osv å trengte et helikopter. Men det ville ikkke UD eller ambasaden i hverken Nepal eller Kina ordne før det var klart om hvem som skulle betale.

Lenke til kommentar
Se nå for guds skyld å få et helikopter opp dit.

Kostnadene kan en heller ta senere.

Klart det blir dramatisk. Dette er noe en slik fjellklatrer burde regne med vil kunne skje.

Derfor bør alle slike ting som bl.a. redning med helikopter være avklart på forhånd. Å kalkulere med at "det går sikkert bra" og at noen hjelper meg dersom det skulle oppstå noe virker ikke veldig gjennomtenkt. Det er uansvarlig å legge ut på en slik tur, og jeg mener følgene må tas av den som velger å begi seg ut på noe slikt. Går det bra så er det flott, men dersom noe skulle skje så bør den som har tatt valget om å gjøre dette stå ansvarlig selv. Å utsette andre for farer ved at de må opp å redde mannen i disse høyder er ikke bra.

Trodde "erfarne" fjellfolk lyttet på andre erfarne fjellfolk: Det er ingen skam å snu...

Her blir altså redselen for å feile så stor at man velger å gjennomføre på tross av alle anbefalinger om å snu... Det kan ende i tragedie... 

La oss bare håpe at han kommer seg ned i god behold og at han har lært noe av dette som andre som ønsker å gjennomføre samme stuntet kan ta lærdom av...

Lenke til kommentar

Folk kan ikkje reise til andre sida av jorda, finne den høgaste fjelltoppen, den djupasta fjellkløfta eller på ein anna utilgjenngelig plass for så og rekne med at den norske stat berre kan sende eit helikopter for å hente dei om noko går gale.

Slike avtaler bør det være opp til kvar enkelt ekstremsportutdøver å orden med på forhand, burde være like sjølvsagt å ordne med forsikring til å betale for eventuell helikopter henting som det er å pakke sekken før ein legg ut på tur.

Skal det virkelig være slik at staten skal bruke våres skattepenger på å hente/redde alle nordmenn som med viten og villje roter seg opp i situasjoner der dei treng hjelp?

Lenke til kommentar

Blir vel staten (dvs. vi) som tilslutt må ta på seg regninga for pilot/helikopter og redningsaksjon?

Hvem som skal betale evt. redningsaksjoner i forbindelse med denslags hardasiøse fritidssyssler (inkl. basehopping i Trollveggen osv) har jo vært diskutert gjentatte ganger i årenes løp, vært sagt at "utøverne" selv må påregne å stå for kostnadene, men det koker vel fort bort i kål'n

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Blir vel staten (dvs. vi) som tilslutt må ta på seg regninga for pilot/helikopter og redningsaksjon?

Hvem som skal betale evt. redningsaksjoner i forbindelse med denslags hardasiøse fritidssyssler (inkl. basehopping i Trollveggen osv) har jo vært diskutert gjentatte ganger i årenes løp, vært sagt at "utøverne" selv må påregne å stå for kostnadene, men det koker vel fort bort i kål'n

Uten at jeg er for sikker når jeg skriver nå. Så er det familien som tar kostnaden med å få han ned.

Er ihvertfall det jeg har hørt til nå.

Lenke til kommentar

Noen liker slik ekstremsport, men hadde jeg kjent noen som drev med det så hadde jeg sagt min "farvel" til personen og vært psykisk instilt på at han kommer til å dø.

Livet er uansett så farlig at vi kommer alle til å dø, noen liker å leve livet sitt på forskjellige måter.

Lenke til kommentar

Debatten ble noe amper. I henhold til retningslinjene §1 påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Kommenter og still spørsmål ved tematikken, men da på en saklig og skikkelig måte. I henhold til retningslinjene ble '6' innlegg slettet fra tråden.

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar

Enig med Strindmo, ha litt mercy med klatreren folkens. Er han uheldig (ryktes om store frostskader) så mister han kanskje en hånd eller fot.

Dog virker det som et uforsvarlig opplegg; Han var ute på et rekordforsøk (bla. nå toppen uten bærehjelp og oxcygen) da burde man i det minste forvente at myndighetene i området burde være forhåndsinformert og at klarsignal var gitt for evt. redningsaksjon, noe de åpenbart ikke har blitt. Nå måtte man vente i lang tid før kineserne besvarte nødmeldingen og i ettertid godkjente redningsaksjon og helikopter inn til området.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For å legge til en ting:

Det er allment akseptert at en ikke redder folk i nød på everest hvis det tilsier at det setter sitt eget liv i fare.

Flere folk som har blitt etterlatt siden det ikke har vært mulig å redde dem uten at det har gått på helsa løs. for de som skulle redde dem.

Derfor ser jeg ikke helt hvor dere henter argumentet om at han setter så mange andre i fare. Hadde det vært slik at det å redde han ikke hadde vært mulig uten å risikere liv og helse til de som skulle redde han, hadde han simpelheten blitt etterlatt.

Det må også legges til at det ikke har vært noen storstilt redningsakjsen heller, selv om det kan virke slik i media.

De som er med han nå, og passer på at tilstanden hans er nogenlunde stabil er venner av han.

Og slik det ser ut til nå er det familien som tar kostnaden med tanke på helikoptertur fra basecampen (som,han befinner seg i nå).

Det er også hentet inn tillatelse fra kinesiske myndigheter angående det å hente han fra basecampen.

(Ja, det stemmer. Media er ikke helt oppdatert enda tydeligvis)

Flere spørsmål?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kjenner at dere har klart å irritere meg i denne saken. Utrolig hva folk kan få seg til å si. Det virker ikke som dere har snøring over hodet. Jeg er ingen ekspert på Mount Everest, men jeg kan nå mine saker om klatring, høyder toppturer osv osv.

Kan ikke skjønne hvordan man kan få seg til å si at det ville vært best om han hadde dødd? Eller at han er en kronidiot som prøver seg?

Jeg har stor respekt for Jarle. Det er mange som prøver å gå Everest, men flesteparten er "amatører". Det er blitt en av verdens mest kommersielle topper, der sherpaer går foran og gjør all den tunge og farlige forberedelsen for at klatrerne skal komme seg opp og ned. Det er nesten som en pakketur. Men når en barsk nordmann prøver å komme til toppen uten hjelp, da blir det ramaskrik og fy fy. Virker som at folk driter i alle de personene som skaper kø under bestigningen pga for lite trening og erfaring, det er DET som er farlig!

Og en ting til, man tenker nødvendigvis ikke så klart når man er oppe på den høyden, så advarsler tas nok ikke like alvorlig som de burde gjort.

Jeg håper bare alt går bra, og at han får armer og bein i behold!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...