Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fratatt gode i jobben


xypher606

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tror at tillegg for kveldsarbeid vanligvis ikke er kontraktfestet eller del av tariffen, så må du tro om igjen. Det trenger heller ikke være kontraktfestet for at du skal ha krav på det (og bedriften ikke skal ha lov til å sette den ned uten videre), det holder å vise til sedvane. Det er bare så mye lettere med kontrakt eller tariff.

Lenke til kommentar

Å diskutere dette videre under den aktuelle saken er fånyttes da man mangler informasjon. Det er ingen mulighet for å vite innenfor hvilke rammer bedriften faktisk har styringsrett uten å kjenne hvilke tariffer som gjelder.

 

Endring av lønn vil somregel være en endringsoppsigelse. Det må foreligge en saklig grunn, og det er opp til den ansatte å godta dette eller ikke (og dermed fratre stillingen eller gå til sak).

 

Edit:

Endring av arbeidstid antar jeg kan regnes som en ting bedriften har styringsrett på.

Endret av rozon
Lenke til kommentar
Hvis man skal vise til sedvane må man kunne sannsynliggjøre sedvane. Det er ikke noe magisk ord som løser alle problemer.

Det har du helt rett i, og jeg har lest den andre tråden som omhandlet et lignende problem. Men hvis vedkommende har lønnsslipper som viser dette vakttillegget en tid tilbake, holder ikke det?

Lenke til kommentar
Hvis man skal vise til sedvane må man kunne sannsynliggjøre sedvane. Det er ikke noe magisk ord som løser alle problemer.

Det har du helt rett i, og jeg har lest den andre tråden som omhandlet et lignende problem. Men hvis vedkommende har lønnsslipper som viser dette vakttillegget en tid tilbake, holder ikke det?

 

Tålt bruk, for eksempel, er ikke sedvane. Jeg kan bevise at jeg har kjørt over eiendommen din i 20 år, men hvis jeg visste eller burde visst at jeg ikke har noen rett til det kan jeg ikke hevde noen veirett. Lønnsslippene sier bare noe om hva du har fått og ikke hvorfor du har fått det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...