Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fratatt gode i jobben


xypher606

Anbefalte innlegg

Jeg er med på en vaktordning i jobben min. Inntektene fra denne vaktordningen står for 15% av lønnen min. Nå har bedriften bestemt å senke satsen på vaktordningen med rundt 85%. Dette innebærer at jeg mister 10-15% av lønnen min, eller omtrent 40 000kr i året før skatt.

 

Har de lov til å ta fra meg denne inntekten, selv om den ikke er en del av fastlønnen min, uten å kompensere for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et skift-tillegg er en del av lønn, ja, men en vaktordning som ikke står i kontrakten din er ikke det.

 

Så lenge det hele tiden har vært inneforstått at vaktordningen kommer i tillegg til vanlig jobb så er det ikke noe som inngår i ordinær lønn. Hvis arbeidsgiver derimot har brukt vaktordningen som en del av ordinær lønn i f.eks. stillingsutlysning og stillingsbeskrivelse, da er saken en annen.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Altså, hvis vaktordningen forsvinner, så forsvinner selvfølgelig lønnen, men slik jeg forstår trådstarter forsvinner bare godtgjørelsen for denne vaktordningen, og ikke selve vaktordningen.

 

Korrekt, vi må fortsatt delta på vaktordningen. Ikke alltid like gøy å sitte til kl 8 på fredag kveld til 34 kr/timen ekstra ;)

Lenke til kommentar
Korrekt, vi må fortsatt delta på vaktordningen. Ikke alltid like gøy å sitte til kl 8 på fredag kveld til 34 kr/timen ekstra ;)

 

Hva sier arbeidsavtalen din om normal arbeidstid? Alt utenfor dette er for overtid å regne, og normallønn + 40% (AML) er minimum kompensasjon. Hvis du har 34kr ekstra har du en lønn på 85 kroner/t og da tipper jeg du er under 18? I så fall bør du også sjekke med §11-2.

 

I tillegg kommer §10-6 ledd 8 inn i bildet. Du skal ha fritid, så sjekk om ikke arbeidsgiver har 'driti på leggen' i oppsett av vaktordning.

 

Edit:

I tillegg har ikke bedriften enekontroll på en vaktordning (AML §10-4 ledd 3). Dersom fagforening og bedrift ikke blir enige kommer AT og setter grenser. Å si at bedriften har satt ned beløpet må da taes med en klype salt, avtaler kan ikke endres av bare den ene parten.

Endret av rozon
Lenke til kommentar
rozon: Det er jo en viss mulighet for at vedkommende begynner seint de dagene han jobber seint.

 

Det stemmer. Det er mye vi ikke vet, og vi kan kun anta på generell basis hvilke avtaler TS har. I hovedsak AML, så kanskje en hovedavtale (LO-NHO), så en tariffavtale og til slutt kanskje lokal særavtale. TS kan også jobbe deltid som forandrer hele regnestykket.

Lenke til kommentar
Altså, hvis vaktordningen forsvinner, så forsvinner selvfølgelig lønnen, men slik jeg forstår trådstarter forsvinner bare godtgjørelsen for denne vaktordningen, og ikke selve vaktordningen.

 

Det er vel snakk om selve godtgjørelsen for vaktordningen, altså tillegget ut over vanlig lønn.

 

Hvis vaktordning ikke er obligatorisk og heller ikke er kontraktfestet så ligger OP tynt an.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Korrekt, vi må fortsatt delta på vaktordningen. Ikke alltid like gøy å sitte til kl 8 på fredag kveld til 34 kr/timen ekstra ;)

 

Hva sier arbeidsavtalen din om normal arbeidstid? Alt utenfor dette er for overtid å regne, og normallønn + 40% (AML) er minimum kompensasjon. Hvis du har 34kr ekstra har du en lønn på 85 kroner/t og da tipper jeg du er under 18? I så fall bør du også sjekke med §11-2.

 

I tillegg kommer §10-6 ledd 8 inn i bildet. Du skal ha fritid, så sjekk om ikke arbeidsgiver har 'driti på leggen' i oppsett av vaktordning.

 

Edit:

I tillegg har ikke bedriften enekontroll på en vaktordning (AML §10-4 ledd 3). Dersom fagforening og bedrift ikke blir enige kommer AT og setter grenser. Å si at bedriften har satt ned beløpet må da taes med en klype salt, avtaler kan ikke endres av bare den ene parten.

 

Hei, jeg har arbeidsavtalen min hjemme. Jeg skal lese denne grundigere. Jeg er 26 år.

 

 

rozon: Det er jo en viss mulighet for at vedkommende begynner seint de dagene han jobber seint.

 

Jepp, jeg begynner tidlig/sent de dagene jeg jobber på vakt. Jeg jobber uansett 7,5 time med 0,5 time lunch.

 

rozon: Det er jo en viss mulighet for at vedkommende begynner seint de dagene han jobber seint.

 

Det stemmer. Det er mye vi ikke vet, og vi kan kun anta på generell basis hvilke avtaler TS har. I hovedsak AML, så kanskje en hovedavtale (LO-NHO), så en tariffavtale og til slutt kanskje lokal særavtale. TS kan også jobbe deltid som forandrer hele regnestykket.

 

Jeg jobber ikke deltid, jeg har en 100% stilling.

 

Altså, hvis vaktordningen forsvinner, så forsvinner selvfølgelig lønnen, men slik jeg forstår trådstarter forsvinner bare godtgjørelsen for denne vaktordningen, og ikke selve vaktordningen.

 

Det er vel snakk om selve godtgjørelsen for vaktordningen, altså tillegget ut over vanlig lønn.

 

Hvis vaktordning ikke er obligatorisk og heller ikke er kontraktfestet så ligger OP tynt an.

 

-KJ

 

Hva mener dere med "AP", "TS" og "OP" ?

Lenke til kommentar

Ok jeg forstår at dette er ganske innviklet. Jeg har etter samråd med fagforeningen min godtatt lønnsøkning som ikke kompenserer for tapt inntekt fra vaktordning. Så i bunn og grunn mister jeg ca 35 000 hvert år i forhold til hva jeg tjente før. Det er flere ansatte på min avdeling som er misfornøyd med de nye vaktsatsene og fagforeningen min har en egen sak pågående for å få kompensert dette. Men de ber oss ikke ha for høye forhåpninger, sannsynligvis vil det ikke bli kompensert. Så vi får se hva det endelige resultatet blir :)

Lenke til kommentar
rozon: Det er jo en viss mulighet for at vedkommende begynner seint de dagene han jobber seint.

 

Jepp, jeg begynner tidlig/sent de dagene jeg jobber på vakt. Jeg jobber uansett 7,5 time med 0,5 time lunch.

 

Da stiller du mye svakere. Er i praksis bedriften som bestemmer når du skal jobbe, og så lenge dette ikke kommer inn under nattarbeid eller over 40t/u er det lite loven hjelper deg.

 

Du kan se positivt på at det du går opp i lønn er mer fast enn et tilfeldig tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...