Gå til innhold

Har problem med styring av 120mm x 120mm

Taarec

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt 2x "Papst vifte, 94m³/time, 26 dB(A)" på microplex.no.

Jeg kjøpte også et Vantec Nexus Multifunction for å kunne regulere vifte hastigheten.

Jeg parallell koblet viftene først, deretter koblet jeg dem til vifte-styringen.

Problemet er at jeg ikke klarer å regulere hastigheten, på displayet står det 000rpm, selv om de står på fullt. Det andre problemet er at alarmen på viftestyringen går på når viftene står på under 1500rpm, vet noen hvordan jeg kan skru den av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ved parallell koblig så fordeler du strømmen på begge enhetene, ville det ikke ha vært lurere å serie koplet dem? da har de 12v konstant og det er lett å regulere farten. Har du turteller kabel på viftene? i så fall sjekk om det er riktkg tilkobling. det skal da ikke være vanskeølig å regulere vifte hastigheten hvis du har koblet riktig!

Lenke til kommentar

du har normalt 3 ledninger it fra en vifte! Den ene er RØD og er PLUSS, den andre er SVART og er MINUS, dentredje er HVIT og registrerer turtallet. dette er standard på de fleste vifter idag. Det ska være enkelt å finne ut hvordan du koble det med mindre... he he

Lenke til kommentar

du har normalt 3 ledninger it fra en vifte! Den ene er RØD og er PLUSS, den andre er SVART og er MINUS, dentredje er HVIT og registrerer turtallet. dette er standard på de fleste vifter idag. Det ska være enkelt å finne ut hvordan du koble det med mindre... he he

Lenke til kommentar

Jeg har kun en blå og en rød kabel. Jeg skal serie koble i morgen.

MEN, hvis jeg ikke får av alarmen vil viftestyringen hyle i ett sett, så derfor kan jeg ikke bruke den. Er det noen som har peiling på hvordan jeg skrur den av?

Lenke til kommentar

har du kabelen tilkoplet hovedkortet? eller direkte gjennon vifestyringen? jeg har en vifte med med turteller ledning men den funker ikke!!! men jeg får ikke noe alarm da heller. Hvilkent program bruker du til å overvåke temp, viftene? PCAlert 4? uansett så skal det gå ann å gjøre noe innstillinger på det programmet du bruker, tror jeg. er ganske sikker på det. der kan du stille ned min. hastighet på viften og maks. hastighet på vitenene

Lenke til kommentar
ved parallell koblig så fordeler du strømmen på begge enhetene, ville det ikke ha vært lurere å serie koplet dem? da har de 12v konstant og det er  lett å regulere farten. Har du turteller kabel på viftene? i så fall sjekk om det er riktkg tilkobling. det skal da ikke være vanskeølig å regulere vifte hastigheten hvis du har koblet riktig!

Nei, det vil ikke være lurere å seriekoble. Da fordeler du nemmelig spenningen over de to viftene. Gitt at de er helt like vil du aldri få mer enn Vmax/2 = 12V/2 = 6V over hver av viftene.

Med tanke på Turteller er det noen som tidligere har snakket om at føler ofte finnes der selv om det ikke er dratt en lader fra denne. Det fulgte også med en beskrivelse på hvordan koble til denne. Søk og du skal finne.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å seriekoble, men det virket som om viftene gikk tregere da.

Vifte-kabelen går gjennom viftestyringa.

Jeg har brukt SiSoftSandra og sensoren som fulgte med viftestyringen til overvåke CPU-temperaturen. Jeg prøvde nettopp PcAlert 4.0.0.7, men jeg klarte ikke å regulere noe særlig der. Dessuten stod det null rpm på CPU viften, mulig jeg har koblet feil en plass. Noen som har forslag til andre programmer som kan brukes til dette formålet?

Manualen til Vantec Nexus finner du her:

http://vantecusa.com/nexusinstall.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...