Eldy Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hei. Jeg går i 1 VG. Allmenn. Jeg sliter pga mangel på motivasjon, og ingen interresse for de vanlige fagene.. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg drømmer om å gå på en studie/få en jobb i noe jeg interresserer meg for, dvs noe jeg mer enn gjerne leser om på fritiden. Problemet mitt på skolen atm er at jeg ikke greier å få med meg det jeg leser (aner ikke hvorfor, jeg greide det bedre før), og dataen som har blitt en stor hindring for meg ettersom jeg har mangel på selvkontroll. Jeg interresserer meg veldig for spill og data, men aner ikke hva jeg skal gjøre, eller hva kravene for å gå i den retningen er. Spilldesigner er noe som virker spennende. Egentlig det meste som har med data å gjøre virker spennende. Hadde vært gøy å jobbe i f.eks Intel, Dell, Electronic Arts osv. Takk for alle svar Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jobb på skolen, ta en ingeniør utdannelse innen data etterpå. Øv deg litt i selvkontroll, det krever faktisk veldig lite av deg å vente litt med spillene for å gjøre ferdig matteoppgavene til delkapittelet. Jeg angrer veldig nå som jeg avslutter tredje klasse på at jeg ikke fulgte med bedre i de foregående årene på grunn av dataspill og andre interesser. Jeg vil egentlig inn på NTNU på datateknikk, men grunnet litt for mye data og litt for lite skolearbeid tidligere så kommer jeg (høyst sannsynlig) ikke inn der. Jeg ender nok opp med datateknikk en annen plass. For deretter å prøve å få jobb i utlandet som spilldesigner, eller eventuelt lage mitt eget firma. Du må ofre 2 år på å jobbe litt mer med skolen for å komme gjennom realfagene med greie karakterer, for så å kunne studere noe du interesserer deg for før du får en jobb innen noe du liker å gjøre. Definitivt verdt det! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Kravene i den retningen er høye. Du kommer kanskje inn på NITH med greie karakterer, men det er ikke den beste skolen å ha på CVen for å være helt ærlig. Lenke til kommentar
Eldy Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Forresten er jeg SVÆRT dårlig i matte. er dette da ikke noe jeg bør satse på?... Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Matte kan læres som alt annet. Du må satse på det du vil, ellers vil du angre Om du er målrettet mot å bli dette uten matte, så kan du faktisk bli en selvlært geek, slik som man ser i f.eks. "Hackers" filmene men det finnes særdeles få som klarer å bli gode nok til å få noen jobb på denne måten. Det er særdeles vanskelig å få en god utdanning i data som ikke inneholder masse matte i veien til fullført utdanning. I tillegg så brukes matte mye i programmering generelt. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Og husk at det er rundt 100 jobber innenfor spilldesign i Norge. Totalt. Lenke til kommentar
Eldy Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Og husk at det er rundt 100 jobber innenfor spilldesign i Norge. Totalt. gidd å knuse drømmen min.. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hvis drømmen er vanskelig å oppnå burde du vite det før du bestemmer deg for å følge den eller ikke. Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Heisann - kult at du vurderer å utdanne deg innen IT/spill! Foreslår at du søker litt rundt på forumet, da dette emnet har blitt diskutert utallige ganger allerede. Ta f.eks. en titt på denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1029463&hl= Lykke til! Endret 31. mai 2009 av djorgen Lenke til kommentar
jossy Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Det høres kult ut med spillutvikling, det tenkte jeg også. Hvis du skal jobbe med selve "mekanikken" i spillet kreves det enormt med matte. Tenk deg en person som går mot en vegg og gjør noen hopp: tyngdekraften og lengden framover på hoppet og tregheten etter hoppet og alle ledd i spilleren som skal beveges i det hoppet må beregnes:p hva skjer når du treffer veggen? hva skjer om du har en vinkel mot veggen? sannsynligvis skal karakteren ha ulik fart "langs" veggen (som en bil i et 3d spill) etter hvilken vinkel mot veggen.. Det kreves også mye matte og logikk for å lage motstandere i spill, såkalt kunstig intilligens. Se for deg FIFA, hvordan skal spillerne oppføre seg forhold til sin rolle. Keeperen skal stå i mål, han skal prøve å redde mål men ikke alle mål. Da kommer det ann på sikt (spillere framfor) og fart på ball og høyde i forhold til hans posisjon - det må regnes med en reaksjonsstid (som man lærer om på kjøreskolen .. det tar noen sekunder før man trykker bremsen når ser en faresituasjon).. Men dette er for de tøffeste. Går du NITH lærer du å bruke verktøy som gjøre mye av dette for deg - men i en begrenset grad selvfølgelig Endret 31. mai 2009 av jossy Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Ja, de som lager fysikkmotoren har neppe gått spilldesign på NITH. Heller fysikk og informatikk fra MIT eller lignende. Lenke til kommentar
jossy Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jo men mye av det jeg beskrev var å ta i bruk en allerede laget fysikkmotor. Fysikkmotoren blir igjen mye vanskeligere.. Altså det er ingen fysikkmotor med innebygde funksjoner for FIFA og bilspill Man må forstå fysikk for å ta den i bruk, selv om at man ikke har laget den. Lenke til kommentar
jossy Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Hadde vært gøy å jobbe i f.eks Intel, Dell, Electronic Arts osv. Intel lager hardware, da kreves det en elektronikk utdannelse med mye fysikk og matte. Dell har ikke mange ledige stillinger i Norge utenom selger og teknikker EA gir ut spill, de lager dem ikke Egentlig det meste som har med data å gjøre virker spennende Det er mange jobber innen IT Selv har jeg alltid hatt lyst å jobbe med IT, og går nå NTNU. Du må bare ikke bry deg om hva alle har å si (nå har jeg kanskje vært den mest kritiske - men det må du tåle ) Endret 31. mai 2009 av jossy Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Jo men mye av det jeg beskrev var å ta i bruk en allerede laget fysikkmotor. Fysikkmotoren blir igjen mye vanskeligere.. Altså det er ingen fysikkmotor med innebygde funksjoner for FIFA og bilspill Man må forstå fysikk for å ta den i bruk, selv om at man ikke har laget den. Jo det er klart det finnes, men jeg tar poenget ditt. Helt enig i det. Men hvis man er relativt intelligent og har interesse for det man driver med bruker man bare litt tid i å sette seg inn i det temaet man jobber med der og da. F.eks. fysikk, fotball, våpen osv. Og så bruker man jo selvsagt innleid hjelp med relevant kompetanse der man ikke har den selv. Endret 31. mai 2009 av tofagerl Lenke til kommentar
Eldy Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Jo men mye av det jeg beskrev var å ta i bruk en allerede laget fysikkmotor. Fysikkmotoren blir igjen mye vanskeligere.. Altså det er ingen fysikkmotor med innebygde funksjoner for FIFA og bilspill Man må forstå fysikk for å ta den i bruk, selv om at man ikke har laget den. hehe.. årh.. er vanskelig dette. har liksom lyst å være med på å lage spill på en eller annen måte, men bare slippe matten Lenke til kommentar
SiMoB Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Concept artist da kanskje? Jeg synes det virker som noe av det mer spennende en kan drive med i spillskaping. Lenke til kommentar
Kevin32 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Siden jeg lærer meg selv spill laging er detta tema litt spennende. Det er MANGE forskjellige ting innenfor spill design. 3D modelering, laging av teksturer, lyd artist, animatører, bane design og mange flere. For å lage et spill, trenges det flere folk med mange forskjellige talenter, er ikke 80 tallet lenger hvor spill var lagd av en eller to personer. Jeg snakker her hovedsaklig om moderne 3D spill, ikke om flash spill og lignende. Innenfor programmeringen selv trenger du kun å tenke logisk. Du må også klare å lære ting sjapt, her er det ingen stans for ny teknologi som blir tatt i bruk på nesten daglig basis. Nå snakker jeg selvsagt om "content programming", dvs i et bil spill å programmere inn nye biler, i et skyte spill programmere inn nye våpen osv. Dette trenger du ikke å lese mattebok for å kunne forstå. Så er det selvsagt "shader programming", fysikk, lyd (ikke laging, men programmering av lyd motorn), blant andre ting som AI. Dette krever formler, variabler, og ligninger du leser fra fysikk boka. Ikke kun dette, men du må klare å lage dine EGNE ligninger til tilpasser seg spillet du holder på å lage. Hvis du ikke liker matte, hold deg unna denne delen av spill design. Men med alle de andre å velge mellom, er dette sansyneligvis den du ikke vil velge. Jeg ville anbefalle å starte enkelt. Begynn å lag baner til favoritt spilla dine for eksempel. Spiller du counter-strike? Last ned "hammer" så kan du begynne å lage kart. Les tutorials til programmet. Vil du lage 3d modeller? Kjøp deg en brukt kopi av 3ds max eller maya (disse programmene er DYRE hvis du kjøper nye kopier). Les tutorials og begynn å lag dem! Du kan til og med tjene penger på å selge disse på internett, hvis de er bra nok Vil du lage "content" til spill? Begynn med "modding". Lag nye våpen til crysis, half life 2, battlefield 2, unreal, GTA eller andre spill og få dem til å funke. Dette er mere avansert enn de overnevnte tingene. Jeg ville også anbefalt å kjøpe en C++ bok skal du dette. Også må du finne forum dedikerte til modding av dette. Og sist men ikke minst, spill design trenger du ikke gå på skole for å kunne! 90% av spill designere har ikke gått på skole for å lære dette. Hvordan kan dette være sant? Det fantes jo ikke skoler for spill design kun 10 - 20 år tilbake. De fleste skolene som tilbyr spill design har det kun fordi det er "trendy" og mange søker seg inn på det. Har du riktig tankegang kan du enkelt lære deg det selv. Uheldigvis er det ikke mange spill design posisjoner i norge. For det meste må man til Sverige, Tyskland, USA, Canada, og andre land for å få seg god jobb i det. Men man kan også være selv ansatt hvis du selger 3d modeller eller mobil spill for eksempel. Bransjen blir kun større og større, og det kan være opp i mot 50 til 100 folk som jobber på et enkelt spill nå til dags. Det er ikke noe som alle kan gjøre, du må være født med den riktige tankegangen. Og det er veldig seriøst og punktlig jobb. Man kan ikke bare si "jeg skal lage spill!" man må faktisk gå gjennom læreprosessen. For de fleste, tar det opp imot 4 - 5 år av læring før dem er flinke nok til å få seg jobb som det. Aller sist men ikke minst, du blir ansatt i spill industrien ikke ved å vise papirer og diplomaer at du kan lage spill! Du må faktisk vise dem spill du har lagd, eller demonstrasjon av hva du har lagd. Poenget er at spill design er ikke skole og pugging av fysikk regler. Det er en flytende bransje hvor det er mye å velge mellom. Velg det du tror passer deg og lær det! Alle resursene er på nettet for å lære det, du må bare finne de. Endret 23. juni 2009 av Kevin32 Lenke til kommentar
Mortis747 Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Jeg går på Elektro nå, første året. Og jeg har lyst til og bli programmerer eller noe som har med spill og slikt å gjøre. Spørsmålet jeg lurer på er om jeg har ødelagt alle mine drømmer om å bli dette med å velge Elektro? Hvis ikke, hva bør jeg ta de 2 neste årene? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 http://www.ntnu.no/studier/mit/oppbygging/spill Sånn der har du et mål, slutt å syt over manglen selvkontroll og start å jobb. Ingen ting er gratis. Jeg vet forresten også at høyskolen i Hedemark tilbyr spillprogramering. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) For å komme inn på Datateknikk på NTNU (linken til Flin) må man ha R2 matte med karakter 4 eller bedre, samt Fysikk 1. Det er det løpet jeg selv ønsker å gå, selv om jeg kanskje ikke velger spill de siste årene. Endret 5. september 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå