x-team Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Flytta inn i en leilighet for 9mnd siden ca, og nå skal jeg snart flytte herfra. Jeg sa opp leiligheten den 15 April, skriftlig. Fikk i går brev om at oppsigelsene bare gjelder fra den 1 i hver mnd, noe som det ikke står et ord om i kontrakten vår, og krever at jeg skal betale husleie for juli også. Hentet fra forbrukerportalen: 'For eksempel kan det avtales to måneders oppsigelsesfrist, og at fristen skal gjelde fra dato til dato. ' Det kommer ikke jeg til og gjøre, hva kan han evnt gjøre med det? Hjelper vel neppe og anmelde meg akkurat. Det han ikke har fulgt er, når et depositum skal stilles, så heter det ut fra kontrakten at det skal betales inn på en særskilt konto som verken leietaker eller utleier kan disponere uten samtykke fra den andre parten. Dette ble heller ikke gjort, det ble betalt til samme konto som husleie blir betalt til. Annen ting er at det er ikke montert brannvarsler her, det har jeg ringt og purret på utleie om 3 ganger og han har enda ikke gjort noe med det. Siste ting er at fuktavtrekket på badet slutta og funke kort tid etter jeg flytta inn, dette har jeg purret på om 3 ganger men utleier har enda ikke gjort noe for og ordne dette, dermed det har blitt fuktskader i innredningen på badet. Han har dermed ikke fulgt kontrakten vi har som også er fra forbrukerrådet. Hva er rett i denne situasjonen? Jeg kommer som sagt ikke til og betale husleie for juli da jeg ikke bor her en gang, hva kan han som sagt gjøre med saken? Forbrukerrådet leie av bolig Endret 24. mai 2009 av x-team Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Solve et repete. "Respect your obligation, then you can ask for reimbursement". Du slipper ikke unna dine obligasjoner selv om han ikke har fulgt sine. Det følger av husleielovens § 9-6 første ledd at oppsigelsesfristen skal være tre måneder "til opphør ved utløpet av en kalendermåned". Dette kan som nevnt i kontrakten modifiseres ved avtale, og dere har modifisert den ned til to måneder. Når det ikke er avtalt noe annet i kontrakten gjelder allikevel klausulen om "til opphør ved utløpet". Det vil si at din oppsigelsesfrist i utgangspunktet utløper 30. juni 2009. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Så utleier kan ikke kreve husleie for juli også da? Det står at jeg har en gjensidig oppsigelsestid på 3mnd, jeg sa som sagt opp 15 April.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Ah. Hvis dere har en tre måneders oppsigelsesfrist er sluttdato 31. juli. Jeg leste feil og trodde dere hadde avtalt to måneder. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Det var ikke helt heldig da, siden jeg har en jobb som venter meg i trondheim. Hva kan utleier gjøre da dersom jeg bare shiner kåken, leverer nøkler og ikke oppholder meg i juli og heller ikke betaler for det? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Han trekker jo selvfølgelig summen fra depositummet vel. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Hoff dette var uheldig, får prøve og ringe han igjen i morgen og høre om det finnes noen løsning på dette.. Takker for svar anyway. Lenke til kommentar
svante Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Den vanligste tingen å gjøre da vil jo være at du gjør en innsats for å få inn noen nye leietakere. Da kan de ta over leiligheten allerede i juli og så slipper du å betale for den måneden. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 surt å måtte betale leie for en måned hvor du ikke skal være der men (som nevnt i tråden) bør du gjøre en innsats for å få noen til å overta leiligheten i juli som da kan overta din leie. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hoff dette var uheldig, får prøve og ringe han igjen i morgen og høre om det finnes noen løsning på dette.. Men hell i uhellet er at du har fått ny jobb. Du får kanskje bedre råd, slik at en halv måned med husleie på to steder ikke vil være noen krise? Dekker den nye arbeidsgiveren i flytteutgifter, og kan dette tapet regnes som flytteutgifter? Hvis ikke, er dette en utgift til inntekts ervervelse som kan trekkes fra på skatten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå