Robert. Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hei, førstegangstjenesten nærmer seg for meg, og har noen ulike spørsmål. Har lest (prøvet) og lest litt rundt på de militær sidene som finnes, og det er ganske forvirrende for meg. 1) Er førstegangstjeneste sånt generelt for alle "retninger" du kan ta innen for Militæret? Sjøforsvaret, Hæren etc? 2) Hvor lang tid varer førstegangstjenesten. 3) Etter førstegangstjenesten, hvis jeg f.eks søker Sjøforsvaret, og jeg blir akseptert, hvor er de ulike stedene jeg kan komme? 4) Må man fullføre vgs, med fagbrev o.l? 5) Har sett mange fra Sjøforsvaret på Vippetangen der med Akershus festning, er det en base der? Hvis jeg kommer på flere spørsmål, så svarer jeg Takk for alle svar Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) 1. Vet ikke helt om jeg skjønner, men ja, du kan velge mellom hæren, heimevernet, sjøforsvaret eller luftforsvaret. 2. Normalt varer det 12. måneder. 3. Tror ikke du må ha fullført VGS, men fagbrev trenger du ikke. Men om du skal ta noen form for utdanning så må du nok ha fullført VGS. Endret 24. mai 2009 av xWeeNx Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Les litt om det på mil.no. Der står det litt om førstegangstjenesten samt alle avdelinger du kan tjenestegjøre i. 1: Du velger på sesjonen om du vil inn i hær, sjø eller luft. Om du velger hæren kan du blandt mye annet velge panserbataljonen, 2. bataljon, sanitet osv. 2: 10 - 12 mnd. 3: Det er vanskelig å få jobb i forsvaret etter 1. gangstjenesten, om du da ikke går befalsskolen og blir befal \ offiser. 4: Befalsskole og en del andre steder krever at du har studiekompetanse \ fagbrev ja. Skole og utdannelse er viktig! Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 4: Befalsskole og en del andre steder krever at du har studiekompetanse \ fagbrev ja. Skole og utdannelse er viktig! Om jeg ikke er helt på viddene, så trur jeg du ikke lengre trenger VGS for befalskolen. Dessuten trenger du ikke vgs for UB kurs heller, som også er befalskole. Enkelte avdelinger tilbyr også GBK/GBU etter endt førstegangstjeneste. Så studiekompetanse er på ingen måter påkrevd Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Si det til han jeg kjenner som ble kastet ut av BS fordi han ikke bestod en eksamen han måtte ta pånytt pga stryk på vgs. Så jo, vgs karakterer teller endel! UB kurs er jeg dog ikke sikker på. Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hvis studiekompetanse var grunnen til at han skulle få bli på BS, er jo det "forståelig". Men fakta er at GENS ikke er et KRAV for å komme inn. At det teller positivt er det vel ingen tvil om. Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Si det til han jeg kjenner som ble kastet ut av BS fordi han ikke bestod en eksamen han måtte ta pånytt pga stryk på vgs. Så jo, vgs karakterer teller endel! UB kurs er jeg dog ikke sikker på. Når tid var dette? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Februar 2009. Han sa til meg \ vennene at det var fordi han strøk og dermed ikke fikk studiekompetanse. Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Da lyger han. Studiekompetanse er ikke lengre et krav for befalskolen. Du kan sjekke selv. http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/ Trykk 10årig grunnskole, og se hvilke alternativer du får fram Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det er det for noen linjer. Dessuten er det IKKE vanskelig å få jobb i militæret, selv om du ikke er befal. Du må bare ha litt annen kompetanse enn på geværgubbtjænest. Men etter førstegangstjenesten er det vanskelig å få jobb i en annen forsvarsgren (og innenfor et annet fagfelt) enn der du var i førstegangstjenesten, med mindre du tar BS: Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Selvsagt. Gikk han på en linje der studiekompetanse er krevd så blir det en annen ting. Men han kom ikke med noe info ang. hvilken linje han gikk, så gikk utifra det var en vanlig linje. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Nå må jeg innrømme at jeg ikke vet hvilken linje han gikk på, derfor det ikke ble nevnt. Lenke til kommentar
pedeasbj Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Da lyger han. Studiekompetanse er ikke lengre et krav for befalskolen.Du kan sjekke selv. http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/ Trykk 10årig grunnskole, og se hvilke alternativer du får fram Følgede Befalsskoler krever generell studiekompetanse: Befalsskolen for Sjøforsvaret (Ingeniør Elektronikk/Data) Befalsskolen for Sjøforsvaret (Operativ) Befalsskolen for Sjøforsvaret (Skipsteknisk drift) Befalsskolen for Sjøforsvaret (Ingeniør Elektr/Automasjon) Forsvarets ingeniørhøgskole Befalsskolen for etteretning og språk Befalsskolen for informasjonssystemer i forsvaret Luftforsvarets Flygerskole + alle krigsskolene. Endret 26. mai 2009 av pedeasbj Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Les over. Og det var aldri snakk om KS her Hovedpoenget var at en mente man trengte studiekompetanse for ALT av Bs linjer. Denne ordningen er nå utfaset. Endret 26. mai 2009 av Sarion Lenke til kommentar
pedeasbj Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Les over. Og det var aldri snakk om KS herHovedpoenget var at en mente man trengte studiekompetanse for ALT av Bs linjer. Denne ordningen er nå utfaset. Leste over før jeg skrev. Tenkte jeg skulle informere om hvilke linjer som faktisk krevde generell studiekompetanse, da det virket temelig uklart. Ikke for å argumentere på det du skrev, mer for å supplementere det litt. Krigsskolene nevnte jeg bare som en tilleggsopplysning, trodde det kom fram av +'et. Og det var strengt tatt snakk om muligheter etter fgtj, gjennomgående krigsskole er en av mulighetene. Lenke til kommentar
Robert. Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 tja, ble litt mye OT her, fikk svar på noen av spørsmålene, men ikke alle. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det eneste du ikke har fått svar på er hvorvidt det er en base på vippetangen. Offtopic har det da ikke vært noe av her, du spør om muligheter etter førstegangstjenesten, og blir fortalt en del om hvilke muligheter en har... Det er ingen stor base på vippetangen, om det er noen i det hele tatt, og det er ingen menige mannskaper fast stasjonert der, så vidt jeg vet. Det er dog mange andre stillinger i oslo-området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå