Gå til innhold

[Løst]Partisjonere opp en HDD som er i bruk (Partition Magic?)

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte for første gang å forandre litt på partisjonene på HDD-en på min bærbare. Når jeg har partisjonert opp før, så har jeg alltid gjort det i installasjonen når jeg legger inn OS på nytt, men det hadde jeg ikke tenkt å gjøre nå..

Jeg har Vista, og delt opp HDD-en i 3: Vista (C:), XP (D:), og vanlig lagringsplass (E:)

Vil flytte ca 5 GB over fra E: til C:

Hvordan gjør jeg dette trygt og sikkert? Hørte mye om Partition Magic før.. fungerer dette programmet fortsatt? Noe annet å anbefale..

Takker så meget for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Hvis du bruker Ultimate Bootdcd eller hirens boot cd funker partion Magic ypperlig. Resize størrelse etc. Men Hvis du har en Acer f.eks. så vil partion magic begynne å protestere. ACer har gjort endel ymse ting med partisjoneringa som kan gi problemer. For det først ligger det ofte en skjult Eisa partion på starten av disken, ikke rør denne. Hvis partion Magic sier at du har feil på partisjoneringen ikke la PM endre på noe, da kan du uansett ikke bruke PM til å flytte på noe.

De fleste andre merker er partisjonert på ordentlig standard måte og har ingen problemer.

Lenke til kommentar

Sluttet å bruke PM8 for flere år siden.

Det funker ikke særlig bra på Vista fikk jeg bittert erfare , fikk ødelagt en partisjon ved å benytte PM8 til resize vistas boot partisjon (endte opp som ikke bootbar).

Jeg anbefaler følgende:

EASUS er et veldig godt gratis alternativ

Paragon Partition Manager 10 Personal er et meget godt betal alternativ( $39,-)

Så må du først sette volume names på partisjonene dine før du starter med resizing og distribuere free space imellom.

Stasjonsbokstavene dine gjelder kun "i ditt" bootede windows miljø - ikke fra en offline partition manager reboot. Da bør du ha navngitt partisjonene slik at du ser hvem som er hvem.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

drbuggs: Hva er Ultimate BootdCD, eller Hirens Boot CD? Er det programmer?

Og nei, jeg har ikke Acer, og ikke har jeg gjemte partisjoner noen sted, heller.. den som var (har Asus Lamborghini) forsvant innen den første halvtimen etter at pcen kom i hus! :)

Så altså, denne pcen har jeg partisjonert opp fra "scratch" selv, i 3 deler som nevnt over..

Har du prøvd PM med Vista?

syar2003: Paragon Partition Manager 10 er mye bedre enn EASUS? Hva gjør den bedre eventuelt, hvis PPM10 gjør jobben sin?

Jeg har gitt navn på partisjonene mine, hvis det var det du tenkte på? (Vista, XP, Storage)

Jeg vet at stasjonsbokstavene forandrer seg om jeg booter i XP i forhold til Vista..

Vista: C: Vista, D: XP, E: Storage

XP: C: XP, D: Storage, E: Vista

Noe mer jeg skulle tenke på her?

Takker igjen! :)

Lenke til kommentar
Det er mye flere features i PPM kontra EASUS Home (gratis versjonen), samt 64bits OS støtte.

Også kjekke wizards man benytter i PPM

Dog jeg har benyttet begge til resizing og begge vil kjøre den jobben.

Takk! :) Så kort oppsummert så fungerer EASUS fint til det jeg skal gjøre, med Vista? :)

Lenke til kommentar

På f.eks. bootcd.com finner du ulatimate boot cd og hrens finner du på hirens.info Begge to er samlinger av diverse verktøy som kjøres i dos eller linux for å f.eks partisjonere disker og masse andre verktøy. Igjenfinning av slettede partisjoner, passord, sjekke hardduikser, etc etc etc.

Fordelen med å kjøre på denne måten er at en flytting av en partisjon i windows mode kan ta evigheter + at du kan være uheldig og windows kræsjer mens du ompartisjonerer. Flytting av partsjoner kommer uansett til å ta ganske mye tid.

Edit; jeg pleier å laste ned Hirens og ultimate som torrents

Endret av drbuggs
Lenke til kommentar

Ja - som sagt ville ikke tatt sjansjen med Symantec PM8(utviklet av PowerQuest). Danne har ingen oppdateringer siden evigheter. Og man får som sagt problemer med Vista partisjoner.

Les:

http://en.wikipedia.org/wiki/PartitionMagic

Jeg har EASUS Partition Manager Unlimited og denne kan kjøres offline (ikke inside fra windows)ved å brenne offline cd/dvd media. Men ikke mulig på home versjonen.

Paragon Harddisk Manager Professional som jeg også bruker mest booter til et linux miljø med brent offline rescue/tools CD.

Om du skal bruke drbuggs forslag gå etter hirens boot cd - denne har programmet Acronis Disk Director 10 som gir full vista partisjons støtte.

UBCD har ikke noen egnede til det du skal gjøre.

Lenke til kommentar

Viste ikke PM hadde problemer med vista partisjonert ;) De fleste pc'er jeg får henda i er stort sett totalt herpa før de havner på pulten hos meg, da er det skifte av harddisk, resque av data etc. Sjelden jeg resize partisjoner ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...