baremegja Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Vi leier et gammelt lite hus, med husleie på kr 10000. Ikke lenge etter vi flyttet inn merket vi kloakklukt som kom fra badet. Vi kontaktet husvert og ba hun ordne dette. Fikk som svar at siden huset var så gammelt må man regne med kloakklukt siden det før i tiden ikke var vanlig med lufting i tak. Noe som kan medføre kloakklukt! Vannmengden i toalettet synker veldig ofte, noe som også kan føre til kloakklukt. Hun kom ikke til gjøre noe med problemet, og hun hadde aldri selv slike problemer. Så enten fikk vi lufte ut, eller flytte med 3 mnds oppsigelse. Har hun rett i det hun sier?? Skal vi måtte betale så mye når det ofte stinker dritt her. Å lufte hjelper jo ikke, og det er uansett ikke så varmt ute enda at vinduene kan stå åpne hele tiden. Jeg mener da vi har rett på avslag i leie, flytte uten oppsigelsestid eller at husvert fikser opp. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ring en rørlegger og få litt fakta. Å legge til et rør til luft trenger vel ikke koste all verden. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Et kjerringråd skal være å helle matolje i dusjsluket, hvis det er der lukta kommer fra (noe det ofte er). Ikke alltid det funker, men verdt et forsøk. Lenke til kommentar
clink Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hvor konkret kommer lukta fra? Dassen, vasken eller et sluk? Kan det være et sluk der som ikke er i bruk? I så fall er det bare å helle i vann (og gjerne litt soyaolje som nevnt her, så fordamper det langsommere). Men hvis dassen ofte dras tom så er det feil lufting i rørsystemet. I så fall skjer vel dette når "de oppe" trekker ned og vanntyngden skaper vakuum som drar med vannet hos dere. Sånt er trolig ikke veldig dyrt å fikse. Det krever at kloakkrøret ovenfor din dass er relativt lett tilgjengelig for montering av lufting. F.eks. såkalt Durgo-ventil eller Miljøventil (en-veis-ventil som trekker luft, men som ikke slipper ut lukt). Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Tenkte også på en tørr sluk, gå over alt av sluker, og plasser det kommer opp rør fra kloakk og avløp og hell i vann, og så en dæsj matolje. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) på meg virker det helt klart som det er problemer med en eller annen vannlås. prøv å fyll på vann på alle sluk på baderommet da det er der lukten kommer fra og kontakt rørlegger hvis dette ikke fungerer. det huseieren sier er bs da hun antageligvis ikke vil bære utgiftene til en rørlegger for å utbedre det. edit: rettet opp i skriveleif. Endret 5. juni 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 på meg virker det helt klart som det er problemer med en eller annen vannlås. prøv å fyll på vann på alle sluk på baderommet da det er der lukten kommer fra og kontakt rørlegger hvis dette ikke fungerer. det huseieren er bs da hun antageligvis ikke vil bære utgiftene til en rørlegger for å utbedre det. Støtter denne. Har aldri hørt om matolje før, men dette har hendt et par ganger hos oss også ... og vi har leilighet fra 97. Tøm dugelig med vann i _alle_ sluker. Spesielt utsatt er f.eks. sluk som ikke brukes i baderomsgulvet. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Et annet forslag verdt å teste - vask/skrubb alle sluk og bruk Plumbo eller andre sterke saker for å rense avløp. Det fungerte hos meg, men det tok to-tre omganger med Plumbo. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Et annet forslag verdt å teste - vask/skrubb alle sluk og bruk Plumbo eller andre sterke saker for å rense avløp. Det fungerte hos meg, men det tok to-tre omganger med Plumbo. Hadde et par rørleggere på besøk i forbindelse med tett kloakk. Det eneste de sa man burde bruke, var klorin ettersom Plumbo o.l. var meget brutalt for rørene. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Et annet forslag verdt å teste - vask/skrubb alle sluk og bruk Plumbo eller andre sterke saker for å rense avløp. Det fungerte hos meg, men det tok to-tre omganger med Plumbo. Hadde et par rørleggere på besøk i forbindelse med tett kloakk. Det eneste de sa man burde bruke, var klorin ettersom Plumbo o.l. var meget brutalt for rørene. Plumbo later til å være veldig omdiskutert. Jeg har hørt fra flere rørleggere selv at det kan være skadelig om rørene er av plast og man lar det være for lenge. En annen sa at man ikke skulle bruke det fordi det over tid gjorde rørene tettere fordi det danner seg et kalkaktig lag. Mens nok en annen sa det alltid var verdt et forsøk om man ikke ville tilkalle rørlegger med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå