Ctarli Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hei Jeg skal ha naturfag muntlig eksamen på tirsdag. Oppgaven går ut på at jeg skal snakke om: Energi i dagliglivet Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal ta med i foredraget, men tenkte å ha med hvordan en solfanger og en varmepumpe fungerer, positive og negative sider. Noe annet jeg burde ha med? Evt noen som kan forklare på en enkel måte hvordan en varmepumpe fungerer? På forhånd takk! Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Du skal innpå energi i biologi, kjemi og fysikk. Biologi: Fotosyntese Kjemi: Batteri, kjemiutregning (Du har vel hatt en elevøvelse om dette?) Fysikk: Energibevaring/elektrisitet (dunno hvor mye naturfag har om dette, vi gikk ganske raskt igjennom det) Når det er sagt så kom jeg ikke opp i eksamen, men dette var eksempler som fysikklæreren ga om temaet "energi" i en naturfag eksamen. Alternative energikilder blir bare en liten del av pensum: Solfanger: Enkelt og greit å forklare. Varmepumpe: Greit nok hvis du forstår teorien bak det (fordamping og kondensering) Solceller: Nope, ikke smart å dra inn i en eksamen Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Energi som i elektrisk energi, eller termisk, kinetisk og slike typer energi? Nummerene blir litt bakvendt, men en varmepumpe i enkle ord: 1. Varmen avgis til rommet. 2. Væsken strømmer gjennom en strupeventil hvor både trykk og temperatur reduseres. Den er en blanding av væske og gass. 3. Tar opp varme fra omgivelsene. 4. Den presses sammen som gjør at temperaturen øker. Temperaturen øker alltid i en gass som blir presset sammen, i varmepumpen brukes en væse som koker ved et veldig lavt kokepunkt. Den energien som tilføres her gjør at temperaturen på gassen blir høy, og den kan avgi varme til rommet innendørs selv om den egentlig inneholder relativt "lite" energi. Derfor kan den avgi varme også med lave temperaturer, gassen komprimeres så den termiske energien (vamen) den inneholde blir større. Jeg tror det skal stemme sånn omtrent, jeg er ikke ekspert på varmepumper, men det var slik vi lærte de fungerte Rett på meg dersom jeg har feil! Lenke til kommentar
Ctarli Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Tror det skal stemme ganske bra Er slik vi også har lært det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå