Stig-Arne Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jobber i en privat eid bedrift. Så har det seg slik at samboeren til min bestefar, som forøvrig gikk bort i høst, gikk bort for 1 uke siden. I den forbindelse skal jeg i begravelsen, noe som medfører at jeg må ta fri hele dagen fra jobb. Men det har seg slik at jeg enten må ta i bruk en feriedag, eller permisjon uten lønn. Er dette rett? Når jeg var i begravelse til bestefaren min så fikk jeg permisjon med lønn. Hun som jeg skal i begravelse til har vært nært tilknyttet meg og min familie i 30 år, så betyr mye for meg å være med der. Men har det noe å si at de "bare" var samboere som gjør at jeg ikke får permisjon med lønn? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Velferdspermisjoner reguleres bl.a. av tariffavtale. Sannsynligvis er det kun nærstående familie som omfattes, der tviler jeg på at samboer til bestefar havner inn under. (vel og merke så lenge hun ikke også er din bestemor..). I såfall må du ta en feriedag eller ulønnet fri, hvis arbeidsgiver ikke vil gi deg lønnet fri. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Nei, er ikke slekt på noen måte sånnsett, men personen har vært ilag med min bestefar i 30 år, og har fungert som en bestemor for meg, og hvordan saken stiller seg da er det jeg lurer på. Personen har stått meg nært rett å slett. Men som jeg leste i loven er det nærmeste familie det går på, og siden jeg ikke er i familie så stemmer det vel det at det blir en feriedag som må brukes Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 jeg synes det virker sært om du ikke skal bruke velferdspermisjon på å gå i begravelse for henne. selv om hun ikke er gift med bestefaren din har hun jo fungert som en bestemor for deg slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Joda, men loven er ganske formell på det området. Såkalte "sosiale søsken" (stesøsken) regnes heller ikke som familie, selv om de kan være like nær som søsken. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Ble nok til at jeg tok en feriedag for å unngå tap i lønn. Reglene er klare, så sånn er det bare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå