Gå til innhold

Lyst til å studere i Japan? Få to- til femårig stipend fra den japanske stat!

8086

Anbefalte innlegg

Den japanske ambassaden i Norge har utlyst stipendier for studenter som ønsker å studere i Japan. Kommer du rett fra videregående og har lyst til å ta utdannelsen din utenlands, hvorfor ikke la eventyrlysten ta deg til Japan? Du kan få et femårig stipend fra den japanske stat for å ta hele utdannelsen din der.

For de som er eller snart blir ferdig med bachelorgraden sin kan du få et toårig stipend for forskning/master.

Les mer her.

Bare et tips, men hadde jeg visst om dette for fem år siden ville jeg slått til på flekken for å komme meg ut av dette bondelandet for en stund :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra reglene for 5-årsstipend:

Academic Background: Applicant must either have completed a 12-year regular course of school education or have graduated from a school equivalent to an upper secondary school in Japan. (Included is any Applicant who will satisfy the above qualifications by March, 2010.)

Tilfredstiller norske elever dette kravet innen mars (de av oss som slutter på VGS i 2010, altså)?

Lenke til kommentar

Har du noen peiling på hvor mye penger det er snakk om her? Japan er et dyrt land ...

Noen som vet om japanske universiteter som er gode, men ikke umulige å komme inn på, som har engelskspråklige mastere innen ingeniørfag?

Edit: Nå ser jeg at det er snakk om 2010, som er for tidlig for meg, men det kan hende de gjentar det.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Aner ikke hvor mye det er snakk om, men husk at hvis du tar utdannelse i utlandet kommer pengene fra Lånekasse i tillegg. Det kan godt være man kan få litt trekk i stipendandelen, men penger skal du i hvert ikke ha for lite av ;) Jeg har studert ute i "dyre" land et par ganger, og det har ikke vært noe problem.

Tilbudet har vært gjentatt hvert år siden 2004, så det er gode muligheter.

Selvom det står at man skal ha ferdig vidg. innen mars 2009, noe som det dagens tredjeklassinger ikke vil greie, skader det på ingen måte å søke. Japanere er kanskje ikke kjent for å være fleksible, men da er det kanskje på tide å se om fordommene stemmer :D

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Fra reglene for 5-årsstipend:

Academic Background: Applicant must either have completed a 12-year regular course of school education or have graduated from a school equivalent to an upper secondary school in Japan. (Included is any Applicant who will satisfy the above qualifications by March, 2010.)

Tilfredstiller norske elever dette kravet innen mars (de av oss som slutter på VGS i 2010, altså)?

Kommer an på hvordan du tolker det. Kanadiske universiteter vil også ha søknadspapirer og slikt nesten et halvt år før man får vitnemål, så det kan godt hende det er nok å dokumentere at du vil oppnå GENS i løpet av året (foreløpig karakterutskrift f.eks.)

Lenke til kommentar

Universiteter i Japan er ikke så gode som dere kanskje tror de er.

http://www.pliink.com/mt/marxy/archives/000591.html

http://www.eltnews.com/features/japan_book...ation_as_m.html

I tilegg kan dere sjekke nordmenn som har dratt til Japan på NTNU og til og med nordmenn sier at det er lett. Det betyr at en grad fra et universitet i Japan er omtrent verdiløst hvis du ikke ønsker å jobbe der og da vil du støte på rasisme.

Lenke til kommentar
I tilegg kan dere sjekke nordmenn som har dratt til Japan på NTNU og til og med nordmenn sier at det er lett. Det betyr at en grad fra et universitet i Japan er omtrent verdiløst hvis du ikke ønsker å jobbe der og da vil du støte på rasisme.

Jeg kjenner absolutt tilfeller som kan støtte opp under det du sier om at det er lett. Har en venn som gikk Fys.mat siving og tok et år i Japan, og han mente essensielt at kom du deg gjennom nåløyet på videregående i Japan var det smooth sailing fra der. Han utdypet riktignok med at det er kjempeforskjell på universitetene og noen er absolutt ikke så "snille" som det du antyder, Camlon. Men tror allikevel de kildene du referer til absolutt har noe for seg!

På den annen side vil jeg ikke påstå at en grad er bortkastet; du får uansett en kjempekunnskap om japansk kultur og språk, noe som mange arbeidsgivere vet å sette pris på. En master kan du forsåvidt ta hvor som helst, så jeg hadde gjerne brukt tilbudet om enn bare for å ta et år eller to i utlandet for utvekslingsens og avvekslingsens skyld :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...