Gå til innhold

Ønsker hjelp/råd til valg av sykkel


petestr

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal kjøpe meg ny sykkel og tenkte å spørre om noen råd her.

 

Har ikke syklet serlig akktivt før, bare med avisa i hver dag i 3 år, og fram og tilbake til jobb i perioder.

Har tidligere bare hatt ganske billige sykkler som jeg ikke har vert serlig fornøyd med,

og tenkte og investere så jeg fikk en skikkelig sykkel som jeg kan få glede av lenge.

 

Det jeg skal bruke sykkelen til er trening og turer.

Jeg kommer til å sykle både på asfalt, grusveier og litt i skogen.

Og jeg kommer også til å bruke sykkelen til ferier og lengere turer, så den

må egne seg til å kunne dra tralle bak seg, og å feste bagasjebrett (får også unge snart, så vil også dra en del med barne-tralle bak).

 

Jeg har tenkt meg at det er en hybrid uten dempere som vil egne seg best til mitt bruk,

noen indvendinger?

 

 

Har også tenkt på en pris klasse fra 7000-10000 kr

 

Her er noen typer jeg har tenkt litt på:

Eco 6 DISC

Kategori: Hybrid

Str hjul: 28

Pris: kr 9.999,-

Ramme: XEED CROSS STW 2

Gaffel: Stiv alugaffel

Ant. gir: 27

Navgir: Shimano SLX

Krankgir: Shiamno SLX

Shifter: Shimano SLX

Krank: Shimano SLX

Bremser: Avid Juicy 5 hydrauliske skivebremser

Hjul/Felg: Alex DP 17 disc DW

På tilbud til ca 8000 nå.

 

og

DBS Logic 307 XT

Bruker: Herre

Rammestørrelse: 48 cm: 53 cm: 58 cm

Pris: 9999

Ramme: 700C Trekking

Gaffel: FC7 Carbon

Framre gir: Shimano Deore XT

Bakre gir : Shimano Deore XT

Girsjalter: Shimano Deore XT

Dekk: CST

Hjul/Felg: Shimano WHR500

Bremser: Promax XL-96

Sete: Velo VL-1184U

Setepinne: LeeChi SP-22, 27,2.

Håndtak: Velo VLG-499AD2

Styre: LeeChi HB-T305

Styrestem: JD ST05

Fremre tannhjul: Shimano M521

Kjede: KMC X-9

Kjedekrans: Shimano M770 XT

Pedaler: VP-X82

Nå på tilbud til 6400kr

 

og

Hardrocx C3sl disc

http://www.hardrocx.no/

 

og

Cube SL Cross Comp

 

 

A hybrid equipped with durable parts and light wheels.

 

Specification:

 

Frame: Alu Superlite 7005 Crossroad Double Butted

Size: 50, 53, 56, 59, 62cm

Colour: Black ‘n’ Grey

Fork: Aluminium Rigid Fork

Headset: FSA No.10 semi-integrated

Stem: FSA OS190

Handlebar: FSA XC300 Lowriser

Grip: CUBE Double Duometer

Rear Derailleur: Shimano Deore XT RD-T661 Top Normal

Front Derailleur: Shimano Deore FD-M530 Top Swing. 34.9mm

Shifter: Shimano Deore SL-M530 Rapidfire-Plus, 9 Speed

Brakes: Shimano BR-M422 V-Brake/BL-M422 Brake Lever

Crankset: Shimano FC-M543-SK 2-Piece 48x36x26T, 175mm, integrated BB, Chainguard

Cassette: Shimano CS-HG50 11-32T, 9-Speed

Chain: Shimano CN-HG53 112 Links

Rims: Alex EN24

Front hub: Shimano Tiagra HB-4500

Rear hub: Shimano Tiagra FH-4500

Spokes: DT Swiss Champion 2.0 Black

Tyre: Schwalbe CX Comp 36-622

Inner Tubes: Schwalbe Trekking Standard AV17

Rim Tape: Schwalbe 36-622

Pedals: Fasten Alu

Saddle: Scape Active 5

Seatpost: Scape Light 31.6mm

Seatclamp: Scape Close 34.9mm

Total Weight: 10.2kg*

Frame Weight: 1.6kg*

CA 7000-8000 kr

 

 

Dette er noen av syklene jeg har sett på foreløpig, synes cube sykkelen ser veldig spennende ut, de har også et par litt dyrere alternativ http://www.thebicycledoctor.net/bikes---hybrid-142-c.asp.

Noen som har inndvendinger, annbefalinger eller andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den bruken du nevner er det ikke så dumme valg,men du kan jo finne bedre tilbud..

 

Xeed har veldig gode bremser(SLX girsystem er veldig likt XT og scorer høyt på tester),men billige felger

DBS har bra utstyr,men litt billig deler slengt på histen og pisten..

Cube syklene har fine farger,ellers er den ganske lik DBS utstyrsmessig

Hardrocken var litt tung..

Jeg ville gått for cube eller xeed(vet ikke vekta på xeed,men det har endel å si når du klatrer)

 

Til sist vil jeg legge til at denne kan være ett alternativ...

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Fant denne også til 7000 kr:

2009 MERIDA SPEEDER T3 HYBRID SYKKEL

 

Landeveissykler med flatt styre har slått godt an i mange europeiske land, også i Norge. Du får den komfortable sittestillingen fra hybridsykkelen og farten fra landeveissykkelen. T3 er utstyrt med aluminiumsramme og Shimano landeveisgir med høy utveksling.

Utstyr:

Farge:

Ramme: Speed Aluminium

Gaffel: Speeder Lite

Girhendlere: Shimano SL-R440-3

Framgir: Shimano R453

Bakgir: Shimano Ultegra

Bremser: Avid SD3

Kranksett: FSA Gossamer Mega 52/42/30

Felger: Mavic CXP22S Sort

Dekk: Kenda Kwick Trax 32 mm

Nav: Shimano Tiagra

Girøre: 404155

Kjede: Shimano CN-HG53

Kassett: Shimano CS-HG50 11-25

Styre: XM Comp CEN Flat 600

Stem: XM Comp DEN 10

Sadelpinne: XM Speed CEN SB20 31.6 mm

Sadel: XM Cross Sport

Pedaler: XC Alloy

Vekt: 10.7 kg

 

Men den egner seg kansje ikke så godt til grus vei?

Lenke til kommentar

Av syklene som har blitt nevnt er de to siste (Diamanten og Meridaen), etter min mening, de beste på utstyr. Diamanten har lavere vekt (ikke mye) enn Meridaen, og bruker hydrauliske skivebremser. Meridaen har et bedre girsystem enn Diamanten, men bruker V-bremser.

 

Hvilken sykkel du velger kommer an på hva du foretrekker. Meridaen virker å være lagd mer for fart, mens Diamanten er en mer "allround"-aktig sykkel. I ditt tilfelle virker kanskje Diamanten å være et godt valg.

 

PS: Hvor fant du T3 til 7000 kr?

Lenke til kommentar
Hei takker for svar.

Den diamant sykkelen så også bra ut, vil du si at den har generelt litt bedre deler på hele sykelen?

Det er det at jeg har ikke så mye peiling på hva som er gode /dårige deler på sykkel.

 

Rangering på gir: gjelder terrengsykling ,også mye brukt hybrider. gir/bremser/krank/nav..

Shimano:topp 4: i stigende rekkefølge: Deore(lx er faset ut)SLX, XT, XTR

Sram :topp 4: : X-5, X-7, x-9, Xo

Alle de nevnte delene er gode deler,man trenger kun å lære seg vedlikehold.

 

Dimanten scorer høyt på pris kontra utstyr og vekt.(men ikke bedre utstyrt enn de 2 favorittene)..

Siden du skal sykle litt i skogen er det en ting jeg vil si om hybrider:de er verken fugl eller fisk(verken racer eller terrengsykkel) men de funker fint ok på grusveier.

Kan være en fordel for deg å prøve sykkelen før du kjøper.

 

Lykke til med sykkelkjøp :D

Lenke til kommentar
Av syklene som har blitt nevnt er de to siste (Diamanten og Meridaen), etter min mening, de beste på utstyr. Diamanten har lavere vekt (ikke mye) enn Meridaen, og bruker hydrauliske skivebremser. Meridaen har et bedre girsystem enn Diamanten, men bruker V-bremser.

 

Hvilken sykkel du velger kommer an på hva du foretrekker. Meridaen virker å være lagd mer for fart, mens Diamanten er en mer "allround"-aktig sykkel. I ditt tilfelle virker kanskje Diamanten å være et godt valg.

 

PS: Hvor fant du T3 til 7000 kr?

 

Fant den på bikeshop.no : http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinf....aspx?plid=6928

Takker for svar, blir nok kansje en av de, jeg må i allefall dra rundt å prøve en del sykkler å se hva som jeg liker.

Lenke til kommentar
Hei takker for svar.

Den diamant sykkelen så også bra ut, vil du si at den har generelt litt bedre deler på hele sykelen?

Det er det at jeg har ikke så mye peiling på hva som er gode /dårige deler på sykkel.

 

Rangering på gir: gjelder terrengsykling ,også mye brukt hybrider. gir/bremser/krank/nav..

Shimano:topp 4: i stigende rekkefølge: Deore(lx er faset ut)SLX, XT, XTR

Sram :topp 4: : X-5, X-7, x-9, Xo

Alle de nevnte delene er gode deler,man trenger kun å lære seg vedlikehold.

 

Dimanten scorer høyt på pris kontra utstyr og vekt.(men ikke bedre utstyrt enn de 2 favorittene)..

Siden du skal sykle litt i skogen er det en ting jeg vil si om hybrider:de er verken fugl eller fisk(verken racer eller terrengsykkel) men de funker fint ok på grusveier.

Kan være en fordel for deg å prøve sykkelen før du kjøper.

 

Lykke til med sykkelkjøp :D

 

Takker for svar, det er greit å vite.

Fant ikke vekten på diamanten noe sted, søkte litt rundt.

Det jeg skal sykkle i skogen blir nok på gode grusstier som er lagdt opp, det blir nok hovedsaklig asfalt men det skal gå ann å svinge ut på noen grusveier også.

Veldig greit å ha et lite utvalg av sykkler som jeg kan dra rundt å prøve, så jeg finner akkurat den jeg liker best å sykkle på.

Lenke til kommentar
Hei takker for svar.

Den diamant sykkelen så også bra ut, vil du si at den har generelt litt bedre deler på hele sykelen?

Det er det at jeg har ikke så mye peiling på hva som er gode /dårige deler på sykkel.

 

Rangering på gir: gjelder terrengsykling ,også mye brukt hybrider. gir/bremser/krank/nav..

Shimano:topp 4: i stigende rekkefølge: Deore(lx er faset ut)SLX, XT, XTR

Sram :topp 4: : X-5, X-7, x-9, Xo

Alle de nevnte delene er gode deler,man trenger kun å lære seg vedlikehold.

 

Dimanten scorer høyt på pris kontra utstyr og vekt.(men ikke bedre utstyrt enn de 2 favorittene)..

Siden du skal sykle litt i skogen er det en ting jeg vil si om hybrider:de er verken fugl eller fisk(verken racer eller terrengsykkel) men de funker fint ok på grusveier.

Kan være en fordel for deg å prøve sykkelen før du kjøper.

 

Lykke til med sykkelkjøp :D

 

Takker for svar, det er greit å vite.

Fant ikke vekten på diamanten noe sted, søkte litt rundt.

Det jeg skal sykkle i skogen blir nok på gode grusstier som er lagdt opp, det blir nok hovedsaklig asfalt men det skal gå ann å svinge ut på noen grusveier også.

Veldig greit å ha et lite utvalg av sykkler som jeg kan dra rundt å prøve, så jeg finner akkurat den jeg liker best å sykkle på.

Så vidt jeg vet er Diamanten den samme som Nakamura Nitro Precision: http://www.intersport.no/Misc/Product/?que...id=411222(BC_4)

 

Vekten er altså 9,9 kg

Lenke til kommentar

Det er samme produsent ja. Syklene produseres av Gresvig konsernet som en gang for lenge siden startet som en sykkelprodusent og som nå er eier av blant annet G-sport, som selger Diamant, og Inter Sport som selger Nakamura. Eneste forskjellen er som regel fargen.

 

Dette har de vel gjort for at begge de store sportsskjedene skal kunne skryte på seg eksklusive rettigheter på sykkelmerkene.

Lenke til kommentar
Fant ut at Xeed sykkelen er ca 11kilo tung og det er sram x-9 bakgir og lx fram gir og ikke slx.

Og ramma er trippel butted.

Er det velldig dårlig felger på denne?

 

 

Felgene er Alex felger,typisk brukt på billige sykler ,eller for å spare penger på bygging av sykler.

De er ikke dårlige,men de er ikke lette heller.(ca 470 gr).

Store merker som scott, merida, scwhinn m flere bruker disse,så de er gode og solide nok..

Lenke til kommentar

Fant faktisk denne til 10000kr :

DBS Logic 367 carbon

Gir: 27

Bruker: Herre

Rammestørrelse: 48 cm: 53 cm: 58 cm

Pris: 17499

Ramme: Topkey Carbon Monocoque

Gaffel: Spectra RC Shock

Framre gir: Shimano XT Shadow

Bakre gir : Shimano XT Shadow

Girsjalter: Shimano XT

Dekk: CST C-1421 28x622

Hjul/Felg: Alex EN24

Nav: Shimano SLX

Bremser: Shimano M486 Hydraulisk Disk

Sete: Spectra Logic

Setepinne: LeeChi SP-222 27.2MMX350MM

Håndtak: Ergon GE1-L

Styre: LeeChi HB-T305

Styrestem: HL TDS-D392B-8 justerbar

Fremre tannhjul: Shimano Deore Hollowtech Oktalink

Kjede: KMC X9

Kjedekrans: Shimano HG61-9 11-34T

Pedaler: VP-X92

 

Skal prøve den i morgen. Tur det er et veldig godt kjøp, så hvis jeg liker å sykle på den så faller valget på denne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette har de vel gjort for at begge de store sportsskjedene skal kunne skryte på seg eksklusive rettigheter på sykkelmerkene.

 

ev. for at man kan få mer sykkel for pengene..

 

Meisteren skal ligge på 9,9 kg ja, det er en litt lettere versjon av testvinner Alnatt, men med hydrauliske skivebremser. Alnatt er også å anbefale hvis man vil ha den litt billigere, ev. ikke er så opptatt av hydrauliske skivebremser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...