petestr Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hei jeg skal kjøpe meg ny sykkel og tenkte å spørre om noen råd her. Har ikke syklet serlig akktivt før, bare med avisa i hver dag i 3 år, og fram og tilbake til jobb i perioder. Har tidligere bare hatt ganske billige sykkler som jeg ikke har vert serlig fornøyd med, og tenkte og investere så jeg fikk en skikkelig sykkel som jeg kan få glede av lenge. Det jeg skal bruke sykkelen til er trening og turer. Jeg kommer til å sykle både på asfalt, grusveier og litt i skogen. Og jeg kommer også til å bruke sykkelen til ferier og lengere turer, så den må egne seg til å kunne dra tralle bak seg, og å feste bagasjebrett (får også unge snart, så vil også dra en del med barne-tralle bak). Jeg har tenkt meg at det er en hybrid uten dempere som vil egne seg best til mitt bruk, noen indvendinger? Har også tenkt på en pris klasse fra 7000-10000 kr Her er noen typer jeg har tenkt litt på: Eco 6 DISC Kategori: Hybrid Str hjul: 28 Pris: kr 9.999,- Ramme: XEED CROSS STW 2 Gaffel: Stiv alugaffel Ant. gir: 27 Navgir: Shimano SLX Krankgir: Shiamno SLX Shifter: Shimano SLX Krank: Shimano SLX Bremser: Avid Juicy 5 hydrauliske skivebremser Hjul/Felg: Alex DP 17 disc DW På tilbud til ca 8000 nå. og DBS Logic 307 XT Bruker: Herre Rammestørrelse: 48 cm: 53 cm: 58 cm Pris: 9999 Ramme: 700C Trekking Gaffel: FC7 Carbon Framre gir: Shimano Deore XT Bakre gir : Shimano Deore XT Girsjalter: Shimano Deore XT Dekk: CST Hjul/Felg: Shimano WHR500 Bremser: Promax XL-96 Sete: Velo VL-1184U Setepinne: LeeChi SP-22, 27,2. Håndtak: Velo VLG-499AD2 Styre: LeeChi HB-T305 Styrestem: JD ST05 Fremre tannhjul: Shimano M521 Kjede: KMC X-9 Kjedekrans: Shimano M770 XT Pedaler: VP-X82 Nå på tilbud til 6400kr og Hardrocx C3sl disc http://www.hardrocx.no/ og Cube SL Cross Comp A hybrid equipped with durable parts and light wheels. Specification: Frame: Alu Superlite 7005 Crossroad Double Butted Size: 50, 53, 56, 59, 62cm Colour: Black ‘n’ Grey Fork: Aluminium Rigid Fork Headset: FSA No.10 semi-integrated Stem: FSA OS190 Handlebar: FSA XC300 Lowriser Grip: CUBE Double Duometer Rear Derailleur: Shimano Deore XT RD-T661 Top Normal Front Derailleur: Shimano Deore FD-M530 Top Swing. 34.9mm Shifter: Shimano Deore SL-M530 Rapidfire-Plus, 9 Speed Brakes: Shimano BR-M422 V-Brake/BL-M422 Brake Lever Crankset: Shimano FC-M543-SK 2-Piece 48x36x26T, 175mm, integrated BB, Chainguard Cassette: Shimano CS-HG50 11-32T, 9-Speed Chain: Shimano CN-HG53 112 Links Rims: Alex EN24 Front hub: Shimano Tiagra HB-4500 Rear hub: Shimano Tiagra FH-4500 Spokes: DT Swiss Champion 2.0 Black Tyre: Schwalbe CX Comp 36-622 Inner Tubes: Schwalbe Trekking Standard AV17 Rim Tape: Schwalbe 36-622 Pedals: Fasten Alu Saddle: Scape Active 5 Seatpost: Scape Light 31.6mm Seatclamp: Scape Close 34.9mm Total Weight: 10.2kg* Frame Weight: 1.6kg* CA 7000-8000 kr Dette er noen av syklene jeg har sett på foreløpig, synes cube sykkelen ser veldig spennende ut, de har også et par litt dyrere alternativ http://www.thebicycledoctor.net/bikes---hybrid-142-c.asp. Noen som har inndvendinger, annbefalinger eller andre forslag? Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Til den bruken du nevner er det ikke så dumme valg,men du kan jo finne bedre tilbud.. Xeed har veldig gode bremser(SLX girsystem er veldig likt XT og scorer høyt på tester),men billige felger DBS har bra utstyr,men litt billig deler slengt på histen og pisten.. Cube syklene har fine farger,ellers er den ganske lik DBS utstyrsmessig Hardrocken var litt tung.. Jeg ville gått for cube eller xeed(vet ikke vekta på xeed,men det har endel å si når du klatrer) Til sist vil jeg legge til at denne kan være ett alternativ... Endret 24. mai 2009 av sykkeliten Lenke til kommentar
petestr Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Hei takker for svar. Den diamant sykkelen så også bra ut, vil du si at den har generelt litt bedre deler på hele sykelen? Det er det at jeg har ikke så mye peiling på hva som er gode /dårige deler på sykkel. Lenke til kommentar
petestr Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Fant denne også til 7000 kr: 2009 MERIDA SPEEDER T3 HYBRID SYKKEL Landeveissykler med flatt styre har slått godt an i mange europeiske land, også i Norge. Du får den komfortable sittestillingen fra hybridsykkelen og farten fra landeveissykkelen. T3 er utstyrt med aluminiumsramme og Shimano landeveisgir med høy utveksling. Utstyr: Farge: Ramme: Speed Aluminium Gaffel: Speeder Lite Girhendlere: Shimano SL-R440-3 Framgir: Shimano R453 Bakgir: Shimano Ultegra Bremser: Avid SD3 Kranksett: FSA Gossamer Mega 52/42/30 Felger: Mavic CXP22S Sort Dekk: Kenda Kwick Trax 32 mm Nav: Shimano Tiagra Girøre: 404155 Kjede: Shimano CN-HG53 Kassett: Shimano CS-HG50 11-25 Styre: XM Comp CEN Flat 600 Stem: XM Comp DEN 10 Sadelpinne: XM Speed CEN SB20 31.6 mm Sadel: XM Cross Sport Pedaler: XC Alloy Vekt: 10.7 kg Men den egner seg kansje ikke så godt til grus vei? Lenke til kommentar
Andeerik Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Av syklene som har blitt nevnt er de to siste (Diamanten og Meridaen), etter min mening, de beste på utstyr. Diamanten har lavere vekt (ikke mye) enn Meridaen, og bruker hydrauliske skivebremser. Meridaen har et bedre girsystem enn Diamanten, men bruker V-bremser. Hvilken sykkel du velger kommer an på hva du foretrekker. Meridaen virker å være lagd mer for fart, mens Diamanten er en mer "allround"-aktig sykkel. I ditt tilfelle virker kanskje Diamanten å være et godt valg. PS: Hvor fant du T3 til 7000 kr? Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hei takker for svar. Den diamant sykkelen så også bra ut, vil du si at den har generelt litt bedre deler på hele sykelen? Det er det at jeg har ikke så mye peiling på hva som er gode /dårige deler på sykkel. Rangering på gir: gjelder terrengsykling ,også mye brukt hybrider. gir/bremser/krank/nav.. Shimano:topp 4: i stigende rekkefølge: Deore(lx er faset ut)SLX, XT, XTR Sram :topp 4: : X-5, X-7, x-9, Xo Alle de nevnte delene er gode deler,man trenger kun å lære seg vedlikehold. Dimanten scorer høyt på pris kontra utstyr og vekt.(men ikke bedre utstyrt enn de 2 favorittene).. Siden du skal sykle litt i skogen er det en ting jeg vil si om hybrider:de er verken fugl eller fisk(verken racer eller terrengsykkel) men de funker fint ok på grusveier. Kan være en fordel for deg å prøve sykkelen før du kjøper. Lykke til med sykkelkjøp Lenke til kommentar
petestr Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Av syklene som har blitt nevnt er de to siste (Diamanten og Meridaen), etter min mening, de beste på utstyr. Diamanten har lavere vekt (ikke mye) enn Meridaen, og bruker hydrauliske skivebremser. Meridaen har et bedre girsystem enn Diamanten, men bruker V-bremser. Hvilken sykkel du velger kommer an på hva du foretrekker. Meridaen virker å være lagd mer for fart, mens Diamanten er en mer "allround"-aktig sykkel. I ditt tilfelle virker kanskje Diamanten å være et godt valg. PS: Hvor fant du T3 til 7000 kr? Fant den på bikeshop.no : http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinf....aspx?plid=6928 Takker for svar, blir nok kansje en av de, jeg må i allefall dra rundt å prøve en del sykkler å se hva som jeg liker. Lenke til kommentar
petestr Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Hei takker for svar. Den diamant sykkelen så også bra ut, vil du si at den har generelt litt bedre deler på hele sykelen? Det er det at jeg har ikke så mye peiling på hva som er gode /dårige deler på sykkel. Rangering på gir: gjelder terrengsykling ,også mye brukt hybrider. gir/bremser/krank/nav.. Shimano:topp 4: i stigende rekkefølge: Deore(lx er faset ut)SLX, XT, XTR Sram :topp 4: : X-5, X-7, x-9, Xo Alle de nevnte delene er gode deler,man trenger kun å lære seg vedlikehold. Dimanten scorer høyt på pris kontra utstyr og vekt.(men ikke bedre utstyrt enn de 2 favorittene).. Siden du skal sykle litt i skogen er det en ting jeg vil si om hybrider:de er verken fugl eller fisk(verken racer eller terrengsykkel) men de funker fint ok på grusveier. Kan være en fordel for deg å prøve sykkelen før du kjøper. Lykke til med sykkelkjøp Takker for svar, det er greit å vite. Fant ikke vekten på diamanten noe sted, søkte litt rundt. Det jeg skal sykkle i skogen blir nok på gode grusstier som er lagdt opp, det blir nok hovedsaklig asfalt men det skal gå ann å svinge ut på noen grusveier også. Veldig greit å ha et lite utvalg av sykkler som jeg kan dra rundt å prøve, så jeg finner akkurat den jeg liker best å sykkle på. Lenke til kommentar
Andeerik Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hei takker for svar. Den diamant sykkelen så også bra ut, vil du si at den har generelt litt bedre deler på hele sykelen? Det er det at jeg har ikke så mye peiling på hva som er gode /dårige deler på sykkel. Rangering på gir: gjelder terrengsykling ,også mye brukt hybrider. gir/bremser/krank/nav.. Shimano:topp 4: i stigende rekkefølge: Deore(lx er faset ut)SLX, XT, XTR Sram :topp 4: : X-5, X-7, x-9, Xo Alle de nevnte delene er gode deler,man trenger kun å lære seg vedlikehold. Dimanten scorer høyt på pris kontra utstyr og vekt.(men ikke bedre utstyrt enn de 2 favorittene).. Siden du skal sykle litt i skogen er det en ting jeg vil si om hybrider:de er verken fugl eller fisk(verken racer eller terrengsykkel) men de funker fint ok på grusveier. Kan være en fordel for deg å prøve sykkelen før du kjøper. Lykke til med sykkelkjøp Takker for svar, det er greit å vite. Fant ikke vekten på diamanten noe sted, søkte litt rundt. Det jeg skal sykkle i skogen blir nok på gode grusstier som er lagdt opp, det blir nok hovedsaklig asfalt men det skal gå ann å svinge ut på noen grusveier også. Veldig greit å ha et lite utvalg av sykkler som jeg kan dra rundt å prøve, så jeg finner akkurat den jeg liker best å sykkle på. Så vidt jeg vet er Diamanten den samme som Nakamura Nitro Precision: http://www.intersport.no/Misc/Product/?que...id=411222(BC_4) Vekten er altså 9,9 kg Lenke til kommentar
petestr Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Så det er de samme som produserer Diamant som Nakamura? Har sett flere steder at folk har skrevet at de er like så er litt nyskjerrig på hva det er med de merkene? Lenke til kommentar
svante Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det er samme produsent ja. Syklene produseres av Gresvig konsernet som en gang for lenge siden startet som en sykkelprodusent og som nå er eier av blant annet G-sport, som selger Diamant, og Inter Sport som selger Nakamura. Eneste forskjellen er som regel fargen. Dette har de vel gjort for at begge de store sportsskjedene skal kunne skryte på seg eksklusive rettigheter på sykkelmerkene. Lenke til kommentar
petestr Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Fant ut at Xeed sykkelen er ca 11kilo tung og det er sram x-9 bakgir og lx fram gir og ikke slx. Og ramma er trippel butted. Er det velldig dårlig felger på denne? Endret 26. mai 2009 av petestr Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Fant ut at Xeed sykkelen er ca 11kilo tung og det er sram x-9 bakgir og lx fram gir og ikke slx.Og ramma er trippel butted. Er det velldig dårlig felger på denne? Felgene er Alex felger,typisk brukt på billige sykler ,eller for å spare penger på bygging av sykler. De er ikke dårlige,men de er ikke lette heller.(ca 470 gr). Store merker som scott, merida, scwhinn m flere bruker disse,så de er gode og solide nok.. Lenke til kommentar
petestr Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Fant faktisk denne til 10000kr : DBS Logic 367 carbon Gir: 27 Bruker: Herre Rammestørrelse: 48 cm: 53 cm: 58 cm Pris: 17499 Ramme: Topkey Carbon Monocoque Gaffel: Spectra RC Shock Framre gir: Shimano XT Shadow Bakre gir : Shimano XT Shadow Girsjalter: Shimano XT Dekk: CST C-1421 28x622 Hjul/Felg: Alex EN24 Nav: Shimano SLX Bremser: Shimano M486 Hydraulisk Disk Sete: Spectra Logic Setepinne: LeeChi SP-222 27.2MMX350MM Håndtak: Ergon GE1-L Styre: LeeChi HB-T305 Styrestem: HL TDS-D392B-8 justerbar Fremre tannhjul: Shimano Deore Hollowtech Oktalink Kjede: KMC X9 Kjedekrans: Shimano HG61-9 11-34T Pedaler: VP-X92 Skal prøve den i morgen. Tur det er et veldig godt kjøp, så hvis jeg liker å sykle på den så faller valget på denne. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Dette har de vel gjort for at begge de store sportsskjedene skal kunne skryte på seg eksklusive rettigheter på sykkelmerkene. ev. for at man kan få mer sykkel for pengene.. Meisteren skal ligge på 9,9 kg ja, det er en litt lettere versjon av testvinner Alnatt, men med hydrauliske skivebremser. Alnatt er også å anbefale hvis man vil ha den litt billigere, ev. ikke er så opptatt av hydrauliske skivebremser. Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 kjøp en Bigfoot du får det beste til alt. funker på alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå