TheMartine Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Fant ingen tråd om dette, så regner med det er fritt fram for en ny. Leste på dagbladets nettsider at The American Evangelical Missionary Organisation nå har laget en film, kan vel kalles dokumentar, hvor de hevder at urfolkene i Amazonas begraver sine syke og handikappede barn levende. Organisasjonen har lagt ut en på YouTube, hvor skuespillere gjenskaper en slik begravelse, og hvor urfolk bli intervjuet og forteller det som tilsynelatende er grusomme historier fra makabre barnedrap. Jeg merker selv at jeg i første omgang blir mildt sagt forskrekket av disse nyhetene, men at jeg også får et snev av tvil når jeg tar i betraktning hvem som står bak denne filmen. Misjonærer har alltid vært suspekte i mine øyne. Kan det virkelig være sant? Og om dette skulle være sant, er det da riktig av oss, utenforstående å gripe inn, eller burde disse tradisjonene respekteres? Hvordan kan man i så fall stanse slike dype tradisjoner, og hvordan vil det påvirke urfolk at verdenssamfunnet griper inn? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Husk å være nøye med å opprette innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Tråd som er opprettet i feil kategori, er flyttet til korrekt kategori. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Var vel noe prat på dette for en stund siden. Men disse har jo ikke alt av goder vi har, og jg skjønner godt at d ikke vil ha handicappede blant seg. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Én ting er at de ikke vil ha syke og handikappede blant seg, men for en grusom måte å bli kvitt dem på, da. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 I henhold til retningslinjene §1, påpekes det at innleggets art ikke skal inneholde overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn da dette er forbudt. Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes ved grove tilfeller. I henhold til retningslinjene ble '1 innlegg slettet fra tråden. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Én ting er at de ikke vil ha syke og handikappede blant seg, men for en grusom måte å bli kvitt dem på, da. Man bør være klar over at det er slettes ikke mange tiårene siden vi holdt på slik her i landet også. Har hørt mer eller mindre troverdige rykter om at man på enkelte sykehus rett som det var sultet funksjonshemmede barn til døde langt inn på 50-tallet. Jeg vet ikke om det er riktig, men det er nå uansett en kuriositet. Poenget er at det ikke er så lenge siden det var "nødvendig" for enkelte blant oss å kvitte seg med barn som ville bli byrder på familien. Om det som har kommet frem om urfolket i Amazonas er riktig så er det av nøyaktig samme årsak. Det er antakeligvis riktig at de bedriver barnedrap, men hvorvidt de begraver barn levende er ikke godt å si. Fagfolk mener nå tydeligvis at det er tull og fanteri. Det er en gang sånn at jo trangere kår vi har jo mer bestialske blir vi, av nødvendighet. Urfolk som lever i tjukkeste regnskogen har ikke mulighet til å ta vare på individer som bare er en byrde, de må derfor fjernes. Dessverre men antakeligvis sant. Jeg tror ikke vi som lever i overflod kan dømme disse folkene. Det vi KAN diskutere er om vi bør gripe inn og tilby dem en plass idet moderne samfunn. Det er i tilfelle ikke et enkelt spørsmål. Mange av disse gruppene har nok selv valg å holde seg unna vårt samfunn, og når vi på 70-80-tallet oppsøkte disse gruppene i stort monn og brakte vårt samfunn til dem så gikk det slettes ikke alltid så veldig bra. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Det er ganske enkelt fordi at det er umulig å holde disse handikappede barna i live, de har ikke rullestoler og slanger de kan mate barna intravenøst gjennom i amazonas. Endret 25. mai 2009 av Ebeneser Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Dette er et ganske klassisk misjonærargument, tror jeg. Jeg tror også det er ganske vanlig i mindre utviklede kulturer at man anser utviklingshemmede som "besatt av onde ånder", osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå