Gå til innhold

Hvilken Stephe King roman bør man ha?

Anbefalte innlegg

Som en liten fan av Stephen King er jeg dessverre nødt til å innrømme at jeg har langt fra alle bøkene hans, ja ikke engang halvparten av dem. Så nå når jeg er ferdig med Eddings 5 bøker om Belgariad (igjen) lurer jeg på hvilken Stephen King bøker bør jeg investere i? Har de kjente som IT, The Shining og The Dark Tower f.eks men mangler som sagt en god del av dem.

Så, kort fortalt, hvilken Stephen King bøker mener du er obligatorisk å ha i en boksamling? Og gjerne begrunn hvorfor så ikke Herr/Fru moderator blir ilsken og tar frem kjetting og hengelås :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ettersom du har lest TDT, er det jo veldig greit å lese bøkene som henger litt sammen med det.

The Stand.

Badguyen heter Randall Flagg...

Insomnia:

Foregår i Derry, du får litt kobling med It, Patrick Danville er en nøkkelperson.

'Salem's Lot:

Father Callahan!

Hearts in Atlantis:

Ted Brautigan er veldig viktig her.

Everything's Eventual:

Dette er en novellesamling på 14 noveller, deriblant The Little Sisters of Eluria, en liten Roland-story, og Everything's Eventual, som handler om Dinky Earnshaw.

Bag of Bones:

Det er en veldig god bok, med bare en bitteliten TDT-referanse eller to.

Lenke til kommentar

Kan egentlig anbefale alt jeg selv har i hylla.

(Jeg tar med de obligatoriske og, for eventuelle andre lesere)

-Regner med du har alle 7 i "Dark Tower"-serien? Den er jo helt utrolig fantastisk, grein nesten når jeg var på siste sidene av bok 7 og tenkte "hva skal jeg NÅ bruke tida mi på?!"

Man kan begynne å forklare om hvordan dette handler om parallelle universer og slikt, men jeg føler det ikke rettferdiggjør historien. Den kan ikke forklares uten å høres platt ut, må rett og slett leses. Bind for bind.

-Det postapokalyptiske mesterverket The Stand, ofte regnet som King's beste og viktigste. Et gripende epos med kraftig pinebenk all the way.

Finnes forøvrig også i en 6 timer lang filmatisert versjon som ikke var helt gal(Laws no). Denne du ha.

-Nok en postapokalyptiker jeg likte finner vi i The Cell, denne er vel ikke gammel nok til å være klassiker/obligatorisk enda, men den kan godt bli det.

-From a Buick 8 var den som først fikk meg hektet på King, jeg var ganske ung og husker desverre ikke mye detaljer fra den.

-Bag of Bones. Ganske annerledes, men stilig syns jeg. Kanskje litt mindre av de overnaturlige elementene her enn ellers, som ikke er noe minus. King har jo uansett evnen til å få deg til å akseptere de overnaturlige elementene for storyens skyld.

-Insomnia og Tommyknockers har jeg selv ikke lest ennå, men iflg andre, og diverse referanser i popkultur er de jo ganske obligatoriske. Så de er på vei i posten :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ettersom du har lest TDT, er det jo veldig greit å lese bøkene som henger litt sammen med det.

The Stand.

Badguyen heter Randall Flagg...

Insomnia:

Foregår i Derry, du får litt kobling med It, Patrick Danville er en nøkkelperson.

'Salem's Lot:

Father Callahan!

Hearts in Atlantis:

Ted Brautigan er veldig viktig her.

Everything's Eventual:

Dette er en novellesamling på 14 noveller, deriblant The Little Sisters of Eluria, en liten Roland-story, og Everything's Eventual, som handler om Dinky Earnshaw.

Bag of Bones:

Det er en veldig god bok, med bare en bitteliten TDT-referanse eller to.

Digger The Stand, for en bok også er filmen særdeles bra ( men tror den kanskje er for spes. interesserte )

Lenke til kommentar

Har litt penger på konto så skal robbe til meg noen Stephen King romaner å kose meg med i sommern, kjøper jeg 10 nå skulle de vare til august håper jeg. koser meg gjennom "Four past midnight" nå, ufattelig god bok, personelig favorit er "The Sun dog" med "The langoliers" på andreplass. "The library policeman" er litt rar spør du meg men ufattelig creepy på en merksnodig måte mens "Secret window secret garden" bare er sjuk dog i typisk King stil. Alt i alt, 4 perfekte småhistorier passende for litt lett kveldsunderholdning.

Synes forøvrig Depp gjorde en fortreffelig jobb i tilpasningen av "Secret window secret garden". Men forventet ikke noe annet enn det fra Depp, rollen er som skapt for han. Meget bra tilpasset film.

Forøvrig, noen som har lest "1408"? Har sett deler av filmen men lurer på hvordan boken er i forhold.

Lenke til kommentar

1408 er en av novellene i Everything's Eventual, noe av det jeg har lest som har skremt meg mest.

Novellesamlingene til King er i det store og det hele veldig gode, og verdt å få med seg.

Må si at The Library Policeman er favoritten min i Four Past Midnight, har nok mye med It-koblingen å gjøre.

Lenke til kommentar

For å ta den listen videre:

Black House av Stephen King og Peter Straub. God bok som også er koblet mot The Dark Tower-serien. Boken er en etterfølger av The Talisman, men denne har jeg ikke fått lest.

La oss si det slik. Siste ordet i boken er...."Ka" ;) (det er vel ikke en spoiler?)

Lenke til kommentar

Det virker som dere har lest mange stephen king bøker og jeg vurderer å lese litt selv, men jeg har 1 spørsmål. Det kan virke litt tåpelig, men who cares:

Har alle historiene hans kristne/religiøse temaer?

Jeg bare spør pga. jeg har sett "the Stand" mini-serien og "desperation"-filmen. I "the Stand" må de hamle opp med djevelen, og prøve å følge guds plan. Det samme skjer i "Desperation" hvor en liten gutt blir en slags profet for Gud, og hovedpersonene må følge Guds plan for å bekjempe en demon.

Disse historiene må jo være skrevet av en ganske religiøs person, men det religiøse budskapet ødelegger litt av en ellers bra historie for meg som ateist i hvert fall. Det hadde vært kjekt å vite noen Stephen King romaner uten spor av kristendom i det minste.

Endret av Master_Chef
Lenke til kommentar

Vil ikke si det er noe særlig referanser til religion akkurat. En finnes alltids noe, og religion kan nok bli brukt, men jeg har absolutt ikke samme inntrykk av deg. Nå har jeg enda ikke lest The Stand så skal ikke si noe om den :) husk at man kan tolke veldig mye i retning religion selv om dette ikke nødvendigvis er forfatterens hensikt. Folk har en tendens til å tolke mye :)

Tror ikke du skal bekymre deg. Er heller ikke religiøs og hadde nok irritert meg litt dersom jeg så slike ting hele tiden :) men jeg koser meg altså bare! Fra det jeg har lest om Stephen King så er det historiene som er viktige, og karakterene.

Lenke til kommentar

Stephen King kjører mye ut på flere dimensjoner og andre verdener, ikke noe religiøst så fremst karakteren hans ikke er religiøs av seg men han kjører aldri på noe åpenbart religiøst tema.

F.eks "The Dark Tower" viser som et kroneksempel Stephen King's tanker rundt flere verdener, det samme gjør "The Langoliers" og "The mist" som og sentrerer seg på at man har flere verdener å ta av.

Så, vel verd å lese bøkene til Stephen King, religiøs eller ikke, han er en konge forfatter, ganske bokstavelig faktisk :)

Lenke til kommentar

Det ser vel ut som om jeg bare har snublet over de mest religiøse verkene hans da :)

Jeg skjønner at the Stand regnes som et av de viktigste verkene med tanke på antall religiøse i USA. Den må jo være helt konge å lese for troende.

Jeg så film-versjonen av The Mist (har ikke kommet helt i gang med lesingen av bøkene hans ennå :)), og de eneste tankene omkring andre dimensjoner i den filmen var at en portal ble åpnet til vår verden slik at mannevonde, overvokste insekter og edderkopper kunne strømme inn under en mystisk tåke og slakte mennesker med en intens innsats.

kanskje ikke det mest interessante du kan komme over hvis du egentlig er interessert i teorier om andre dimensjoner.

Lenke til kommentar

F.eks The Langoliers som tar for et fly som snubler inn i en død verden, dvs fortiden. Sentrer seg rundt "hva skjer når i dag blir i går" spørsmålet. Meget spennende lesing, kort bok på vel 200 sider.

The Dark tower baserer seg rundt Rolan Deschain og hans reise mot "The Dark Tower" hvor Rolan t.o.m møter Stephen King himself i et av de mest bisare kapitler jeg har lest. Her baserer man seg på at "The dark tower" er selve senter aksen i universet og verdene rundt den eksisterer på dens premiser og "The dark tower" sin representativ i disse verdenene er som oftest en rose av ubeskrivelige proposjoner. En ufattelig velpolert og velinteligent skrevet bokserie på hele 7 bøker, blir nå filmatisert av selveste J.J Abrams.

The Shining leker og mye rundt fortiden og hvordan den har invirkninger på vår tid. En høyst anbefalt bok å lese som jeg har lest noen ganger og huff, får frysninger bare å tenke på den.

Hm, her sitter jeg i en tråd som jeg selv har opprettet og lurer på Stephen king romaner jeg bør lese og ender opp med å anbefale noen selv. How did this happen :p

Lenke til kommentar

En filmatisering av TDT kan egentlig ikke fungere uten bruk av en yngre Clint Eastwood, men det skal bli spennende å se hva de får til, og jeg håper SK skal være litt mer involvert enn med sin vanlige "blir det en bra film er det flott, blir det ikke en bra film så er det da en film"-holdning.

Lenke til kommentar

Stephen King har satt veldig strenge linjer rundt The Dark Tower serien, han har tidligere sagt at han ikke helt brydde seg om hva som skjedde med hans andre bøker, men The Dark Tower var hans hjertebarn. Vistnok skal JJ kjøp rettighetene for 19$, noe fans av serien vil se symbolikken i med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...