Chiclins Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Jeg har laget meg ny webside, hva synes dere? URL: http://ola.o-team.net Lenke til kommentar
dms Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hyggelig å se folk som prøver å holde seg til standardene Du har riktignok to fillefeil på siden (http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...a.o-team.net%2F) som du sikkert kan ordne opp i, men men.. Utseendet: Førsteinntrykket var at det var litt amatørmessig, men etterhvert var det egentlig bare kult. Hadde det vært min side ville jeg riktignok ha rundet av hjørnene litt ettersom de står i litt sterk kontrast til resten slik de er nå. Har du prøvd å fjerne text-decoration fra menylinkene? Jeg tror kanskje det ville sett bedre ut. En siste ting er at iframen virker litt malplassert, hvertfall er den litt for liten. Teknisk: Du har lagt deg på xhtml-hylla, noe som er bra (har ikke gjort det selv ennå, men det skyldes latskap...). Hvis det er noe jeg ville gjort annerledes ville det vært å bytte iframe'n med en div. Overflow er såpass bra støttet av browsere nå at det ikke skulle by på noen problemer, og samtidig åpner div i kombinasjon med php/jsp/asp/whatever for en mer dynamisk løsning enn den du har nå. Et annet minus med iframe er at det er en sikkerhetsrisiko for surferen (søk på xss/cross site scripting), og derfor filtreres vekk av stadig flere surfere. Disse vil da ikke se innholdet av siden. Innholdet på siden er ikke allment interessant, så det skal jeg ikke uttale meg om Lenke til kommentar
Neo Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Hvis det er noe jeg ville gjort annerledes ville det vært å bytte iframe'n med en div. Overflow er såpass bra støttet av browsere nå at det ikke skulle by på noen problemer, og samtidig åpner div i kombinasjon med php/jsp/asp/whatever for en mer dynamisk løsning enn den du har nå. Njaaa... Er vel ikke helt sikker på om det er mer støtte for overflow enn for iframe, da. Vil si at overflow er minst like sært som iframe, hvis ikke særere. Og jeg mener å testet og konkludert med at det er flere browsere som støtter iframe enn div. Nok om det. Når det gjelder siden så synes ikke jeg at det er helt bra at linkene forandrer font-størrelse når man tar musa over. Synes rammen din er altfor liten og det blir fort trangt der dersom man f.eks skal lese i gjesteboka. Likte heller ikke fargen på scrollbaren i iframen og det brukes samme scrollbar i "din melding" i gjesteboka som heller ikke ser helt bra ut. Nå høres det kanskje ut som jeg bare er destruktiv og dust, men jeg synes heller ikke at tegningen var noe særlig. Orginalt ja, men ikke særlig pent. Ellers greit nok.. Lenke til kommentar
dms Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Njaaa... Er vel ikke helt sikker på om det er mer støtte for overflow enn for iframe, da. Vil si at overflow er minst like sært som iframe, hvis ikke særere. Og jeg mener å testet og konkludert med at det er flere browsere som støtter iframe enn div. Uten ønske om å gå off topic her vil jeg bare utdype det jeg mente i mitt innlegg. Hverken <div> eller <iframe> er "sært", begge kjøres bra i nogenlunde nye nettlesere. Det var ikke div sin større kompatibilitet som var mitt poeng, poenget var at iframe var et skritt i feil retning å gå av w3c, og css-layout er fremtiden. Men dette er av mindre viktighet. En annen grunn til ikke å bruke iframe er, som jeg sa isted, at siden blir statisk. Og utifra de kunnskapene Chiclins hevder å ha innen scriptspråk burde det ikke være vanskelig å velge en bedre løsning. Den største grunnen til å styre unna iframe er av en annen karakter, nemlig at det åpner for muligheter til å i verste fall ødelegge data hos den som surfer innom. Ikke det at jeg tror chiclins vil prøve på noe slik, men som hovedregel surfer jeg alltid med iframe filtrert vekk vha Proxomitron (besøk http://asp.flaaten.dk/proxo for mer info), ettersom det ikke er en sjanse jeg gidder å ta. En annen grunn til å filtrere vekk iframes er selvsagt at 90% (villt tippet ) av bruken av iframe på nettet brukes til å vise reklame. Forøvrig vil jeg anbefale et søk på "cross site scripting" i google hvis man er interessert i hvilke sikkerhetshull som er forbundet med iframe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå