benObel Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 http://www.bernskiold.com/wp-content/uploa...-dramatique.jpg Er det HDR? Eller er det brukt filter? Ønsker å vite hvordan.. takk.. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Ser veldig ut som HDR, men jeg er heller ingen ekspert på området. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Muligens HDR, men tror nesten heller det er GND filter. Edit: Ombestemte visst setningsoppbygningen midt i setningen;) Endret 24. mai 2009 av nbmofo Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Dette er nok GND... Med lukkertid på ca. noen sek til 1min... Endret 24. mai 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
benObel Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 Dette er nok GND... Med lukkertid på ca. noen sek til 1min... Hva er GND? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Dette er nok GND... Med lukkertid på ca. noen sek til 1min... Hva er GND? Gradert ND (Gradert Gråfilter) filter... Lenke til kommentar
benObel Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Tenker å kjøpe en Sigma 10-20 mm... Hvor på nettet kan jeg kjøpe et filter til den?? De hadde ikke på japanphoto eller de andre fotosjappene i kr.sand. Er dette beste alternativ eller finnes det andre muligheter? ' Har prøvd HDR på photomatix.. ikke imponert over dette.. Takker for svar. Endret 25. mai 2009 av benObel Lenke til kommentar
saccosekk Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Tenker å kjøpe en Sigma 10-20 mm... Hvor på nettet kan jeg kjøpe et filter til den?? De hadde ikke på japanphoto eller de andre fotosjappene i kr.sand. Er dette beste alternativ eller finnes det andre muligheter? ' Har prøvd HDR på photomatix.. ikke imponert over dette.. Takker for svar. Hvis du er komfortabel med tanken på et no-brand filter er det en på ebay du kan få kjøpt for omtrent 150 kroner uten shipping her, da kommer du under tollgrensen på 200 kr: http://cgi.ebay.co.uk/82mm-GRAD-ND-FILTER-...p3286.m63.l1177 Skal du ha et skikkelig høykvalitets branded filter får du det på BHPhotoVideo: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...it=Submit+Query eventuelt Adorama: http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=item...Color%20Filters (velg filter thread size: 82 mm og color: neutral density i menyen på høyre og klikk search) Merk deg at branded filters koster skjorta med shipping fra USA. Jeg så på både ScandinavianPhoto og FotoVideo, men ingen av dem hadde GND-filter. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Du trenger et 77mm filter. Ikke 82mm Lenke til kommentar
saccosekk Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Du trenger et 77mm filter. Ikke 82mm Sigma har to versjoner, ser den nyeste er med konstant f/3.5 og den eldre versjonen er med 4.5-5.6. Den nyere har 82mm, og det var den jeg så på når jeg prøvde å lete etter filtre. Det stemmer at den eldre versjonen har 77mm filtertråd, vil tro det er lettere å finne filter til den. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) ikkje kjøp sirkulært filter, det er rimelig unyttig å bruke. Kjør rektangulært med adaåter til det objektivet du bruker, da velger du selv hvor overgangen skal være og du kan bruke samme filter på flere objektiv. Lee og kokin har vel mye bra der. Endret 26. mai 2009 av nbmofo Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Han bruker disse filterene Cokin P121 GND, P154 ND8. http://xldstudios.deviantart.com/ Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg har funnet et billig ND filter på ebay. http://cgi.ebay.co.uk/72mm-72-mm-Neutral-D...%3A1%7C294%3A50 Er det noen som har meniger om dette? Neste alternativ er Kenko ND8 til dobbel pris. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 ND filter gjør ikke annet enn å forlenge lukkertiden... Du må ha Gradert ND filter for å få slik effekt... Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 ND filter gjør ikke annet enn å forlenge lukkertiden... Du må ha Gradert ND filter for å få slik effekt... Er klar over det. er ute etter effekten lang lukkertid kan gi bilder.. Lenke til kommentar
saccosekk Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Sofus: Jeg hadde et ND8-filter som er kjøpt fra eBay. Mistet det for et par måneder siden, men det var langt i fra et stort tap. Brukte det nesten ikke, det ga et veldig upraktisk grønnskjær på bildene, langt i fra "neutral" density. Det var riktignok ikke samme merke som den selgeren der selger - men billigfiltere har veldig varierende kvalitet. ND-filter fra "reputable" merker som Hoya er ikke så alt for dyre sammenliknet med andre filtre. Dog, det filteret du linket til er rimelig billig, så du kan prøve det ut, og hvis det viser seg å være dårlig har du ikke tapt så mye penger. : ) Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Er også utrolig hva et pola-filter kan gjøre. Jeg bruker et B+W polafilter på min Sigma 10-20 på blandt annet natur-/landskapsbilder. Men det er nok brukt et gradert ND-filter på bildet du linker til ja. Hadde det vært to eller flere eksponeringer hadde nok skyene vært mer skarpe. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hadde det vært to eller flere eksponeringer hadde nok skyene vært mer skarpe. Tvilsomt, i dette tilfelle. Her ser det ut til at det er kraftig vær, og da beveger skyer seg raskt. Dermed beveger skyene seg over den lukkeren du har, samt alle eksponeringene du tar. Så jeg tipper lang lukker og forkskjellige filtre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå