Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettet forsvinner 4-5 ganger i timen, selv på kabel

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg og bli ganske lei av dette!

Det som skjer er at, plutselig kommer jeg meg ikke inn på noen sider. Kommer bare f.eks.

"Network Timeout The server at www.vg.no is taking too long to respond.".

Akkurat som om jeg ikke er tilkoblet til nettverket. Det rare er at alt annet enn Firefox og IE virker. f.eks, MSN, Steam, nedlastningsprogram osv.

Dette skjer og med dama mi som sitter med bærbar og bruker trådløse nettet.

Og jeg som bruker kabel får dette når jeg er koblet til i switchen eller routeren.

Hva tror dere dette kommer av? Dette kan skje 4-5 ganger i timen. Og jeg må vente i 4-10min til at det virker igjen..

Endret av datating
Emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nedlastningsprogram

Tipper det er et torrent-program. Ruteren din takler ikke alle koblingene tenker jeg... Ikke alle rutere er gla i 5000 connections, og ytterligere 10'000 som har fått "connection timeout" men ikke avsluttet.

Logg deg på ruteren din, sett antall connections til 4096, connection timeout til 60 sekuner eller no sånt.

Problemet er at uTorrent, Azureus eller andre torrentprogrammer prøver å koble til veldig mange fildelere, men ikke alle koblinger blir vellykket. Og hvis connection timeout står på 3600sekunder (1 time) blir det utrolig mange aktive koblinger uten datatrafikk.

Funker internett normalt uten torrentprogram aktivt?

Lenke til kommentar

2 pc'r på samme nettverk med torrent-trafikk er som å be om trøbbel. Ihvertfall hvis det er flere pc'r på det trådløse nettverket.

Da må du ihvertfall vurdere å begrense antall connections i torrent-klienten til et minimum, samt sette connection timeout veldig lavt i ruteren.

Du kan i tillegg nedprioritere torrent-trafikk hvis router støtter QoS (Quality Of Service). Da kan du prioritere andre datatrafikker foran torrent, noe som gir vesentlig bedre nettverksflyt.

Håper du har en god ruter som gir deg mange innstillingsmuligheter. Linksys 54GL med DD-WRT er fint å ha =) Eller Tomato

Lenke til kommentar
Høres mer ut som et DNS problem...

Mulig det, men du glemte å opplyse om hvordan tømme DNS-bufferen.

I kommando-linja "dos-vindu", kjør følgende kommando:

Tømme DNS-buffer:

ipconfig /flushdns

Fornye IP-adresse:

ipconfig /release
ipconfig /renew

Jeg bruker å kjøre en release før oppdatering av IP. Mest av gammel vane, ikke sikkert det betyr noe i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...