Gå til innhold

Hvor lang nettverkskabel kan brukes?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har en bluray spiller som støtter kablet nettverk, med bl.a streaming av youtube og lignende.

Routeren står et stykke unna, hvor lang kabel kan jeg ha mellom modem/router og spiller???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cat6 er ikke særlig mer fremtidsrettet, når utstyret for privatbruk er kommet seg såpass frem at du ikke lenger kan bruke cat5e er nok cat6 også utdatert.

kan f.eks fint kjøre 2gbit på cat5e såfremt du ikke kjøper billigste du finner, som tilsvarer streame 1920x1200x60 30ganger

cat6 har forsåvidt fordelen over kunne ta 400mhz mens cat5e 150mhz, men for f.eks parabolsignal må du opp på cat8

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Akkurat parabol eller tv-signaler er jeg helt sikker på er CAT9. Når det kommer til mitt forslag så mener jeg det er bedre med skikkelig gigabit enn noe som man må skifte ut om en stund. Da er det bortkastet å trekke kabel. Dessuten er det ikke så dyrt :p

spørs hva du mener med skikkelig gigabit da, for og faktisk ha bruk for cat6 og ikke kunne bruke cat5e må du opp til 10gbit hvor bare nettverkskortet koster 5000kr og switchene har direkte skumle priser, ikke noe jeg helt ser for meg i et hjemmenettverk :D

 

mitt hjemmenettverk er kablet med bare cat5e på 2gbit og 4gbit til serverne som for meg holder som skikkelig gigabit :D

Lenke til kommentar

I utstyrsverden i nettverkskabler støtter cat5e og cat6 akkurat samme datamengde. Ikke sett problermer med pakketap el. på gode cat5e kabler som blir tungt belastet.

 

Skal man opp på 10Gb el. må man ha cat6a eller cat7a, og da blir det fort dyrt.

 

Og til trådstarter. Standaren sier 100m fra utstyr til utstyr. Kan gå med lengere også, men da kommer det ann på utstyret, kvaliteten på kabelen, miljøet osv.

Lenke til kommentar

etter litt surfing på nette fant jeg dette:

 

Type Speed Info

Cat. 5 10/100/1000MbE* Category 5 cable is a currently outdated standard that provides a minimum of 100Mhz of bandwidth. It can be used for 10/100 Ethernet without worry, however for longer runs of 1000MbE it is recomended to use Cat. 5e or higher.

Cat. 5e 10/100/1000MbE Category 5e cable provides a minimum of 100Mhz of bandwidth. Cat. 5e generally provides the best price for performance, however for future proofing Cat. 6 or Cat. 6a might be a better choice as they usually do not cost that much more.

Cat. 6 10/100/1000MbE

10GbE* Category 6 has a minumum of 250 MHz of bandwidth. Allowing 10/100/1000 use with up to 100 meter cable length, along with 10GbE over shorter distances.

Cat. 6a 10/100/1000MbE

10GbE Cat. 6a or Augmented Category 6 has a minimum of 500 MHz of bandwidth. It is the newest standard and allows up to 10GbE with a length up to 100m.

Cat. 7 10/100/1000MbE

10GbE/100GbE Cat. 7 is a future cabling standard that should allow for up to 100GbE over 100 meters of cable. Expected availability is in 2013. It has not been approved as a cable standard, and anyone now selling you Cat. 7 cable is fooling you.

 

Håpe det kommer til nytte ;P lykke til

Lenke til kommentar

husk at de hastighetene er minstekravene for cat kabel, på listen der står f.eks cat5e med 10/100/1000 mens gode kabler klarer også 2000(full duplex).

10gbit på en kabel har jeg enda ikke hatt gleden av prøve i praksis da full duplex 2gbit trunket blir abskilling billigere samt gir god sikkerhet om et nic eller en kabel ryker.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

til bd live og firmware oppdatering er det vel ikke krav om så høy kapasitet.

Regner med å gå for en bridge, mer elegant.

Har sett på linksys wet610n...ser ok ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...