Gå til innhold

Oppgradering av gamer pc.

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte eg skulle oppdatere pc'n min, da det virker som den har et par flaskehalser.

Min rig.

Kabinett - Antec Three Hundred

CPU - Intel Core™ 2 Duo E7300 2,66GHz

GPU - XFX GeForce GTX 260 Core 216

RAM - Crucial DDR2 PC5300 4096MB CL5

PSU - Seasonic S12-II 430W

HK - MSI P35 NEO2-FIR, P35, Socket-775, DDR2

Vet at PSU burde byttes ut, noen forslag til hvilken? Helst ikkje sviiin dyr, maks 1k.

Noe annet som burde byttes ut?

Pc'n brukes til det meste, video/bilde redigering, chat, nett surfing og gaming. (COD 4, Crysis, CSS osv.)

Mvh

Johnny Myhre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville anbefale å bytte prosessor; E8400/E8500 evt Q9550 hvis du har råd. PC5300 vs PC6400 er mye mindre forskjell enn skifte av prosessor. Bytte av prosesssor er dyrere da; du får sikkert solgt E7300 for 5-700 kr.

Du har CF-støtte, så det eneste alternativet for endring av skjermkort er GTX285 eller GTX295. Da må du evt selge GTX260, kanskje du får 1000,- for det?

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefale å bytte prosessor; E8400/E8500 evt Q9550 hvis du har råd. PC5300 vs PC6400 er mye mindre forskjell enn skifte av prosessor. Bytte av prosesssor er dyrere da; du får sikkert solgt E7300 for 5-700 kr.

Du har CF-støtte, så det eneste alternativet for endring av skjermkort er GTX285 eller GTX295. Da må du evt selge GTX260, kanskje du får 1000,- for det?

Skjermkortet fikk eg i posten på fredagen som var, så det beholder eg :p Sånn som systemet mitt er nå, så kan eg kjøre Crysis me all grafikk på high, å anti aliasing x8 på 38-40 fps, noe som eg syns burde være bra nok :) Q9550, er det en quad core cpu?

Lenke til kommentar
Ja det er det. Her kan du sjekke ytelse. Bla er det testet E7500 og du ser at E8 og Q9 slår den stort sett alltid. E7500 er en del bedre enn E7300. Testen er med GTX280 så det bude være sammenlignbart:)

EDIT: nå er jo ikke E7300 så elendig. Det er en bra CPU, kanskje du bare skal klokke den litt opp?

Lurt å overklokke før eg får meg ny PSU da? Hvor mye kan eg overklokke E7300 egentlig?

Ny CPU blir de ikkje noko av med ein gong, først skaffe meg ny PSU, og evt. minne, men hvorfor er f.eks Corsair TWIN2X DDR2-800 4096MB KIT bedre enn dei eg har fra før?

GTX275 ..? :whistle:

Som sagt, beholder skjerkortet innen videre, det er vel noe av det beste, nyeste eg har i pc'n så :new_woot:

Lenke til kommentar
De er bedre fordi de jobber på høyere frekvenser :)

Du kan jo prøve å klokke og se om PSU'en holder. Ingen vits å bytte PSU hvis det eneste du skal bytte er RAM :)

Jamen, PSUen er vel alt for liten for skjerkortet? Noen som kan forklare meg hvordan eg overklokker, og hvor mye eg kan prøve meg på? :)

Lenke til kommentar
De er bedre fordi de jobber på høyere frekvenser :)

Du kan jo prøve å klokke og se om PSU'en holder. Ingen vits å bytte PSU hvis det eneste du skal bytte er RAM :)

Jamen, PSUen er vel alt for liten for skjerkortet? Noen som kan forklare meg hvordan eg overklokker, og hvor mye eg kan prøve meg på? :)

Enkleste klokken du kan gjøre er å stille multiplier i BIOS, hvis den er åpen på E7300 (jeg aner ikke :p). Ellers kan du stille bus frekvensen fra 200 til ca 220 ganske trygt uten å røre spenninger for en 10% overklokk som også vil treffe NB og RAM. Å finne disse i BIOS skal være ganske enkelt, da det ikke er noen andre tall som ligner, og menyene burde være understreke at du er på riktig plass. Multiplier er et tall på ca 13-14 som du kan stille 0,5 av gangen. Frekvensen på CPU er bus (200 standard) * multiplier.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Kikket litt rundt i BIOS nå, og fant fram ein plass der eg kunne stille CPU MHz, prøvde å stille den fra 266MHz(trur eg de var?), til 270MHz, har eg overklokket den til 2,7GHz da? Eller? Heilt ny på dette.

Lenke til kommentar

Du kan helt sikkert overklokke 10-15 % selv med den kjøleren som fulgte med CPUen. Ta det steg for steg feks 1% av gangen. Dvs at du kan legge til ca 3 og komme opp i rundt 2,9-3,0 uten særlig problem.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Du kan helt sikkert overklokke 10-15 % selv med den kjøleren som fulgte med CPUen. Ta det steg for steg feks 1% av gangen.

Men eg har gjort det riktig her? :) 2,66MHz for hver gang? det blir vel 1% av 266? Eller er eg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar

Avhengig av hovedkort du har, men ihvertfall er E7300 satt op med en 10Xfrekvensen (10X266,0). det enkleste er å sette ned multiplier til 9 og FSB til 333. Dette er vanligvis normalinnstillineger som velges i BIOS. Da vil du være rundt 3,0 Ghz. men husk at ting kan skjære seg. Pass på å ha backup ol. OC er ikke alltid enkelt. men du skulle komme til 3,0 uten å røre andre ting enn multiplier og FSB. dersom du har lest linken jeg sendte burde du klare dette helt greit. Meld i fra dersom du evt har fått den opp:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Avhengig av hovedkort du har, men ihvertfall er E7300 satt op med en 10Xfrekvensen (10X266,0). det enkleste er å sette ned multiplier til 9 og FSB til 333. Dette er vanligvis normalinnstillineger som velges i BIOS. Da vil du være rundt 3,0 Ghz. men husk at ting kan skjære seg. Pass på å ha backup ol. OC er ikke alltid enkelt. men du skulle komme til 3,0 uten å røre andre ting enn multiplier og FSB. dersom du har lest linken jeg sendte burde du klare dette helt greit. Meld i fra dersom du evt har fått den opp:)

Takk :)

Har et MSI P35 NEO2-FIR hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...