Gå til innhold

Lightroom for PC – metadata og filhåndtering

Anbefalte innlegg

Interessant å se hva slags maskiner noen har og hva de kan yte... :)

Shocktrauma sin med 16GB RAM. Hm. Da jeg kjøpte min første maskin i 1996 hadde den 8 kB. Det syns jeg var litt lite, så jeg "klinte til" og doblet til 16 kB. :) Det - altså 8 kB ekstra RAM - kostet 2500 kr. PCen hadde dessuten CD-spiller, så vi kunne se små filmsnutter i ørliten oppløsning. Fantastisk spennende... Nok om steinalderen.

Ser, som Shocktrauma sier, at Lightroom ikke utnytter all kraft, uansett stor eller liten kapasitet på maskinen. Når det gjelder importering av bilder, så er jeg vant med - prøvd flere program - at jeg får finne på noe annet mens maskinen jobber. (Også selv om jeg så langt ikke bruker 1:1 previews.) Jeg overlever med det. Men det er verre når jeg skal katalogisere bildene. Da bør det helst umiddelbart skje noe når jeg trykker på knappene.

Var jo klar over at minstekravene til LR er nettopp det, minstekrav. Men jeg hadde nok trodd at jobbing med nøkkelord skulle ha gått bedre. Dvs. det går ganske bra om jeg bare har noen få bilder i mappa. Men har jeg tatt 100-200 bilder en dag og skal katalogisere disse, så fungerer det knapt. Og da handler det bare om små jpeg-bilder. Raw har jeg ikke tålmodighet med. Det var jo nettopp denne gjennomgangen og katalogiseringen som jeg først og fremst skulle ha LR til.

Når det gjelder hva PCen holder på med mer eller mindre utenfor min kontroll, så er det vanskelig å holde rede på det. Merker jo at PCen jobber ekstra mye noen ganger, men er ikke lett å se om den driver på med noe som er unødvendig ekstraarbeid akkurat der og da eller om alt handler om bilde-filene.

Skjønner at all tregheten ikke først og fremst er LR sin skyld. Men det må da være mange som har det på denne måten. Folk flest har vel helst vanlige maskiner?

Komputer for alle nr 10-2009 har sett på stasjonære maskiner og anbefaler en Tundra med Intel Core i7 920, 2,66 GHz, 6 GB RAM og 1TB harddisk. 12.000 kr. Ikke at jeg forstår meg særlig på det, men ser at det er fortsatt langt igjen til Shocktrauma sin maskin. Så hva kan man forvente av LR på en slik maskin, mon tro?

Er ikke aktuelt å kjøpe noe som helst før erstatteren til Vista har kommet, men jeg må jo begynne å planlegge. For det er vel ikke så mye hjelp om jeg oppgraderer fra 2 GB til 4 på min Aspire? Mener å ha lest at Vista ikke greier å gjøre seg nytte av mer enn 3 GB uansett. Vet ikke om det stemmer.

RAID-oppsett er helt ny betegnelse for meg. Ligger nok litt lenger fram i tida...

Vet ikke hva jeg skal mene om Cache-plassen. Ser at "Camera Raw Cache settings" er satt til Max size på 1.0 GB hos meg. Og når jeg sjekker den mappa så er den på 0,99 GB og innholder 121 dat.filer. Vet ikke om dette er bra eller dårlig for maskinytelsen. Vet jo ikke hva det "cache-styret" gjør for noe. Og hva er disse AppData'ene for noe? Jeg har for tiden til sammen 5,5 GB. Vil helst ikke øke noe mer her.

Jeg har ikke vært klar over dette med at den innerste delen av harddisken er tregest. Har trodd at det holdt med å ha ca 20 GB ledig for at de aktive programmene skulle få "armslag". 30% av disken betyr vel at partisjonene må ses samlet? Regnes da diskens "skryteverdi" f.eks. 160 GB eller det som jeg ser, nemlig snaut 140 GB? Forskjellen blir 53 GB mot 47 GB ledig. Skjønner at det ikke er på "millimeteren" her, men allikevel. 6 GB forskjell gjør en forskjell på såpass liten disk.

(Apropos Mac som Shocktrauma har. Har hatt noen traumatiske møter med Mac. Når jeg ser programikoner som seiler rundt nederst på skjermen blir jeg øyeblikkelig kvalm. ;-) )

Har ikke funnet ut av diverse settinger i LR. Jeg må tydeligvis ha satt ett eller annet en gang, for når jeg importerer bilder fra kameraet og inn i LR, så får alle bilder automatisk 5 stjerner og 4 nøkkelord + at det også settes noe i tittelfeltet. Dette skulle jeg helst ha sluppet.

I blant ønsker jeg å ha reelle kopier av bilder. Hvordan får jeg det til? Det må da være jeg og ikke LR som bestemmer det?

Noen som orker å titte litt på dette i varmen, tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke funnet ut av diverse settinger i LR. Jeg må tydeligvis ha satt ett eller annet en gang, for når jeg importerer bilder fra kameraet og inn i LR, så får alle bilder automatisk 5 stjerner og 4 nøkkelord + at det også settes noe i tittelfeltet. Dette skulle jeg helst ha sluppet.
I importdialogen er det eit felt for å skrive inn nøkkelord, og det du skriv inn her vert lagra til neste gong. Veldig greit om du har nokre nøkkelord som du vil leggje til alle bileta du importerer, då kan du gjere det her. Om dette feltet er tomt, kjem dei nok frå ein metadata-mal:

Rett over nøkkelordfeltet i importdialogen er det eit felt for metadata. Du kan lage eigne malar for kva metadata du vil leggje til, so t.d. kan du ha ein mal der namnet ditt og kontaktinfo står, og då vil den informasjonen verte lagra i alle bilete du importerer.

Rangering og nøkkelord er to av elementa du kan ha i ein slik mal. Rangeringa finn du heilt øvst, nøkkelorda heilt nederst:

post-21406-1246212224_thumb.png post-21406-1246212233_thumb.png

I blant ønsker jeg å ha reelle kopier av bilder. Hvordan får jeg det til? Det må da være jeg og ikke LR som bestemmer det?
LR lar deg lage «virtuelle» kopiar: Photo --> Create Virtual copy (finst og på høgreklikkmenyen). Innad i LR fungerer desse som ein vanleg kopi, i at du kan endre den som du vil uavhengig av originalen, men du får ikkje ein kopi av sjølve fila, so det tek ikkje opp meir plass på harddisken. Den virtuelle kopien er berre ei ny «tolking» av originalfila. (LR endrer jo aldri sjølve originalfilene, det berre viser filene med dei justeringane du har gjort. Den virtuelle kopien viser den same fila, men med andre justeringar.)

Var det eit greit svar? Du kan vel lage kopiar av sjølve filene òg, iallfall ved å eksportere og velje «Original» som format, men eg ser ingen grunn til det.

Lenke til kommentar

Torbjørn har rett i metadata-malen. Var ikke klar over at "noen" hadde prøvd seg fram litt. :) Dvs. jeg så bare at det var haket av for visse rubrikker uten å se innholdet. Men tok vekk hakene og problemene forsvant. Takk for god hjelp!

Ja tusen takk, veldig greit svar om kopier.

Er jo kjekt med virtuelle kopier. Men jeg vil i blant ha noen kopier som fungerer "utenfor programmet", om du skjønner. Tenkte ikke på å se etter andre valg en "jpeg" ettersom det jo er jpeg-fil det dreier seg om. "Original" fungerer fint. - Dvs. bortsett fra dette med metadata. Så nå er jeg der igjen. Ønsker ikke å ha med tittel, nøkkelord mm.

Ser at når jeg skriver inn nye nøkkelord ved å gå via høyreklikk og meny, så står det hos meg haket av ved "Include on Export", "Export Containing Keywords" og "Export Synonyms". Uten at jeg er sikker på om jeg ser hele rekkevidden, så tenker jeg at jeg ikke trenger å ha haket av ved disse valgene. Noen synspunkter på det?

Ser at jeg kan redigere eksisterende nøkkelord. Men jeg har så maaange ord. Spørsmålet er da om det er noe måte å endre Export-settingene for alle nøkkelordene på en gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...